TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Resetting av fjærer

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #388174  av inzane2012

Kom over noe litt artig noe på det engelske toyota forumet, noe om resetting av fjærene på bilen...
Handler om å varme opp fjærene for å presse di sammen for å få senkefjærer av f.eks orginal fjærene om har lyst på lavere kjørehøyde, men ikke vil la det gå utover komforten...

Kan lese litt om det her: http://autospeed.com.au/cms/title_Reset ... ticle.html

Noen som har prøvd dette her?
 #388188  av EXS

vet om mange som har gjort det, noen med hell og noen ikke så heldige med resultatet, problemet er at stålet forandrer karakter og kan bli sprøtt, spesielt visst fjørene blir kjølt for fort ned... så da kan man ende opp med svakere fjører som knekker lett
 #388239  av stianøverland

serriøse bilverksteder har noe som heter induksjonsvarmer. den bruker magnetisme for å varme opp et bestemt sted til en forhåndsbestemt temperatur.

sett denne i 5-6 forskjellige plasser på fjæra å hold den der til bilen begynner å synke. ta litt og litt, tar du for mye, er det ingen vei tilbake :P husk å måle først så du vet hvor mye du tar på hver side

da blir ikke fjærene sprø, de knekker ikke. det eneste du kan være litt uheldig med er at de blir skeive, å da er det bare å hive de
 #388308  av ArildM

Like greit å bare spandere på seg senkefjærer først som sist tror jeg :wink:
 #388318  av celicat23

Flere som bruker dette på senkefjærene sine også. Er jo ikke alltid man finner senkefjærer som senker nok :wink: Det er ei sjappe rundt lillestrøm ett sted som driver/drev med dette. Åkrene fjermekaniske verskted eller noe sånt tror jeg.. Er så mange år siden det var snakk om å gjøre det med ene bilen jeg hadde at detaljer er ikke akkurat lett å huske.
 #388324  av inzane2012

ArildM skrev:Like greit å bare spandere på seg senkefjærer først som sist tror jeg :wink:
tja, jo, men som Marius sier, så er det vel ikke alle sett som du får den senken du vil ha... pluss at om du gjør det med f.eks orginal fjærer, så vil/skal det jo ikke gå utover komforten... selv om jeg tror jeg ville hatt noen stivere fjærer til senk for å forhindre subbing og slikt...