TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Clutch

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #389004  av Ocean Walley

Jeg regner med mange her inne har brukt sin mr2 skikkelig hardt som en sportsbil skal brukes av og til, og da er det sikkert noen som har erfaringer med holdbarhet på clutch på 2 liter'n uten turbo (jeg har 172hk er'n uten å vite betegnelsen på motoren). Er det noe jeg bør være litt forsiktig med eller holder den godt og at jeg bør være mer obs på at girkassa eller andre komponenter i drivverket kan ryke først? Noen som evt kjører med sinterclutch eller annen sterkere clutch og vet hva som funker og har linker til nettsider.
 #389009  av lasse

Enig her, er ikkeno vits i å hive penger ut av vinduet, er jo ikke de mest momentsterke bilene det her, er også ganske mye jobb å bytte den.
Om du kjører hardt, så¨legg heller penga i skikkelig senk, gode dempere og stivere stabstag, gliset blir fort breiere da :wink:
 #389017  av inzane2012

symptomer på slitt clutch er jo seff at den slurer om du gir gass, vist den begynner å gjøre det, så er det kanskje på tide å bytte ja... 175hk utgaven vel 3gen 3sge om jeg ikke tar helt feil...

så lenge du holder motoren helt orginal så er det nok lite vits å legge mye peng i en heftigere clutch enn det som er orginalt, det vil holde lenge, med mindre du er veldig glad i riv-starter og sånt :)

3gen NA motoren kom forresten i 2 utgaver, i 96 blei den litt nedstypt pga strengere krav til utslipp, så 94-96 har 175, mens 96+ har litt mindre, rundt 170+, men begge er som sagt 3gen 3s-ge motorer :)
 #389020  av john_e

Hvis du er som meg, og er glad i å clutchkicke gjennom svingene, så kan det være lurt å se etter en oppgradert clutch på sikt ;)
Ikke bytt før den er ødelagt! Da gjør du heller som lasse sier, legg pengene i senk og dempere osv. 8)