Burde vel kanskje følt meg litt truffet nå, men det er jo alltid flere sider av samme sak.
Skjønner at mange foretrekker bilene helt orginale. Men hva er egentlig orginalt? En bil som aldri er blitt gjot noe som helst med? Der ingenting er forbedret på noen som helst måte? En som bare har fått byttet diverse deler etter hvert som de har tatt kvelden? Er det i så fall en garanti for at det er en bedre bil enn en som er eid av en entusiast som har lagt en betydelig andel av inntekten sin i bilen?
Jeg har heller ikke noe til overs for de som bygger disse bilene om så det ikke ser ut som en MR2 lenger på noen som helst måte. Et eksempel er jo de ferrari kitene man kan få satt på. Selv valgte jeg kaminari kitet som jeg syntes ikke bare bevarer bilens orginale linjer men faktisk fremhever dem litt mer også. Jeg kunne valgt og holde den helt orginal. Men smaken er jo som baken. Jeg syntes den helt orginal ser ut som en vesentlig eldre bil enn den gjør med noen få enkle grep. Dermed valgte jeg den veien, uten å gå for drastisk til verks. Forskjell på å fremheve det som er bra og å forsøke å gjøre bilen om til noe annet enn den er. Ser man en bil som er forseggjort både utvendig, innvendig og med motor så vet man at dette er en bil eieren har tatt vare på, engasjert seg i og brukt tid og penger på å sette i god stand.
Ellers skjønner jeg jo at det reageres på "turbo" mr2er som ligger til salgs med veldig høy pris når de ikke er godkjent med turbo motor. Da får man jo den "risikoen" som det fører med seg med på kjøpet og det er jo ikke sikkert alle syntes like mye om. Det er vel derfor orginale "turbo" Mr2er som er godkjent med turbo motor ligger enda litt høyere i pris.
Jeg tror vel at 90% av alle som har turbo motor har en manuell eller digital boost controller/fuelcut defender montert. Noen velger vel å ta vekk dette for så å anonsere den som 100% orginal, aldri grisekjørt eller kjørt på vinter! også ligger det bilder av bilen på snø, med piggdekk....
Men nok om det

Dette er 20 år gamle biler. Å få en som er helt orginal og i GOD stand er ikke bare bare. Jeg begynte på et prosjekt for 6-7 år siden. Det var en 100% Dønn orginal MR2 Turbo. En orginal MR2 turbo importert fra USA, godkjent hos BT. Men så bra som den var så var den fremdeles gammel og jeg ville ha den i 100% god stand igjen. Det har kostet meg hundretusenvis av kroner. Det er ikke en del som ikke har blitt byttet omtrent. Alt av understell, bremser og til og med hele interiøret måtte byttes. Prosjektet ballet riktignok på seg og jeg endte opp med å bygge om motor også. Nå har jeg hatt både mr2 GTI før og 3 tidligere turbo motorer, både 205 hesteren og 2 japan motorer. Men ingen av dem har vært så driftsikker som den jeg har nå, selv om den er ombygd og yter en god del mer enn orginalt. Så lenge ting er gjort skikkelig og man kun har benyttet seg av deler som er av bedre kvalitet enn orginalt så ser jeg ikke noe problem med at motoren er litt trimmet

SÃ¥ lenge holdbarheten er ivaretatt.
Å slenge på en boostcontroller og pøse på 1,4+ bar med ladetrykk er jo egentlig å be om bråk.. Men man kan aldri vite at det som står i en anonse faktisk er sant. At bilen fremstår som helt orginal med orginal effekt trenger ikke bety at den ikke har vært kjørt på alt for høyt ladetrykk tidligere. Så jeg tror nok heller jeg ville gått for en turbo motor med 300 hk med nye råder, stempler, ventiler, ventilfjærer, tetninger og pakninger og alt som er, og som ikke bruker en dråpe olje og som dermed pr definisjon egentlig er en motor som er så god som ny heller enn en motor som jeg ikke aner hvilken stand den egentlig er i og som super i seg en liter olje i måneden
Konklusjonen er vel at siden dette begynner å bli såpass gamle biler så vet man aldri hva man egentlig får. Med mindre det kan dokumenteres på en eller annen måte. Selv har jeg blitt stoppet flere ganger både av politiet og bt. Har aldri fått noe problemer, og nå har jeg jo hatt bilen i 7 år. Den er godkjent med turbo motor siden det er en orginal a mr2 turbo fra USA. Jeg har også vært på BT og vist den og fått godkjent bilen med senkesett og fått godkjent lite skilt bak.

Det eneste jeg egentlig har fått litt pes for er politiet som har stoppet meg et par ganger og da er det alltid skiltet de kommenterer. Men da bare tar jeg frem vognkortet og viser dem at det er godkjent og helt lovlig. Da blir de litt lange i maska og sier ha en fin dag videre og kjør fint!