TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• hjelp!? motoren gÃ¥r ikke helt slik den skal...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #390661  av TBS

Hei! fikk start på motoren i natt... det var ikke noe problem å få startet den, Men den er ganske ustabil når man gir gass.
på tomgang ligger AFR på rundt 17! noen ganger litt høyere så AEM målern ikke klarer å registrere det engang...men guffer jeg på opp et par tusen omdreininger så synker den til rundt 14-15..
Og hvis jeg gir litt gass og slipper brått så hopper gasses opp og ned på lavg turtall, hvis den ikke dør helt.
Det har også vært et lite problem før jeg satt den bort i fjord høst, at hvis jeg ligger i et gir og gir på og skal gire opp; hvis jeg slipper gassen og trykker inn clutchen og lar den være i fri rett etter at dumpen har åpna så bare kveler den seg..

Jeg burde kanskje legge til at jeg har 3'' downpipe/eksos, VENOM 550dyser, lex afm, større intercooler og 2,5''rør, bensintrykksregulator, 255lph bensinpumpe, åpen dumpventil av ukjent merke og driftmotion ct26-57trim.

jeg har søkt litt rundt og har egentlig bare lest dritt om de venom dysene! kan de være noe av problemet?
Jo høyere AFRv vil ikke det si at den går jævelig tynt? det er første gang bredbåndslambdaen har blitt brukt...

Kreds til de som har noe fornuftig svar:)
 #390707  av Radial

Ja..alt over 14 er lean.... lean er helt fint på tomgang og svært lett krusing (gir god fuel-økonomi), men når du belaster motoren skal du helst nedi en 11-12 for å være sikker..selv om det ideelle er 13-14, men da er faren stor for detonasjon om ikke alt stemmer.

Kjører du Orginal innsprut? er det 7M-GTE det er snakk om her?
 #390772  av TBS

Radial skrev:Ja..alt over 14 er lean.... lean er helt fint på tomgang og svært lett krusing (gir god fuel-økonomi), men når du belaster motoren skal du helst nedi en 11-12 for å være sikker..selv om det ideelle er 13-14, men da er faren stor for detonasjon om ikke alt stemmer.

Kjører du Orginal innsprut? er det 7M-GTE det er snakk om her?

Hei, det er en 7M-GTE med original innsprut ja. tomgangen ble mye bedre når den fikk stått å gå en god stund (har jo så og si ikke blitt startet på 4-5 mnd...) Ja! på tomgang og lett cruising er den på rundt 17 eller så mye at ikke AEM'en klarer å registrere det. men når jeg har bånn spiker så er den nede i 10.2
kan jeg justere ned bensintrykket et par PSI for å få AFR opp på 11-12?
bensintrykket er stilt inn på 45-46 PSI nå. og all kjøring hittil har vært uten å øke trykket, har kun ladet 0,5 bar med 57 trim ct 26'n.. går forøvrig jævelig bra i forhold til den gamle turboen:D

men over til noe annet, den dumpen jeg har, ser ut som noe billig ræl. Den har bare 25mm stempel, og det er sånn ''BOV shutter'' når den dumper fullt trykk, og noen ganger lavere trykk. kan det være en boost lekasje noe sted? eller er den kun fordi den ikke holder mål?

GOD 17MAI:D
 #390776  av bjornalf

Problemet ditt er vonom dysene, dette er noe som ikke bra, kan fungere men er crapp dyser som er nesten umulig å styre og di gir veldig forskjellige innsprøyt. Du bør kjøpe/prøve andre dyser.
 #390813  av Radial

TBS skrev: Hei, det er en 7M-GTE med original innsprut ja. tomgangen ble mye bedre når den fikk stått å gå en god stund (har jo så og si ikke blitt startet på 4-5 mnd...) Ja! på tomgang og lett cruising er den på rundt 17 eller så mye at ikke AEM'en klarer å registrere det. men når jeg har bånn spiker så er den nede i 10.2
kan jeg justere ned bensintrykket et par PSI for å få AFR opp på 11-12?
bensintrykket er stilt inn på 45-46 PSI nå. og all kjøring hittil har vært uten å øke trykket, har kun ladet 0,5 bar med 57 trim ct 26'n.. går forøvrig jævelig bra i forhold til den gamle turboen:D

men over til noe annet, den dumpen jeg har, ser ut som noe billig ræl. Den har bare 25mm stempel, og det er sånn ''BOV shutter'' når den dumper fullt trykk, og noen ganger lavere trykk. kan det være en boost lekasje noe sted? eller er den kun fordi den ikke holder mål?

GOD 17MAI:D
Dysetrykket trenger du sjeldent å røre når du går opp i dysestørrelse...på min 1JZ bytter man gjerne bare i større dyser når man vil ha mer bensin, og kjører Orginal trykkregulator.
Bensintrykket skal justeres ift arbeidstrykket som dysene er beregnet for. Eks: dysa leverer feks 550cc @ 3bar... da skal altså dysene ha 3 bar bensintrykk ved maks ladetrykk/belastning.
Når du feks nå kjører 0,5bar ladetrykk så skal da grunntrykket på dysene være feks 2,5bar (uten trykk eller vakum tilkoblet trykkregulatoren), og ved maks pådrag da har du altså 3 bar bensintrykk, og på tomgang i vakum (gjerne en -0,6 bar i innsuget) så vil bensintrykket på tomgang være rundt 1,9bar...... dette gjelder om du kjører en linjær (1:1) bensintrykksregulator.
MEn, som du sier....sliter du med høy AFR (lean blanding), så skal økning av bensintrykket kunne hjelpe til en viss grad.

Dog, 46psi, som er 3,1(ish) bar er ganske høyt, særlig om dette er justert MED vakum (ref, feiljustering) i innsuget. Og dine lambdaverdier står jo virkelig ikke i stil til bensintrykk og dysestørrelse, så spørs om du må bytte de dysene i noe annet! :)

BOV-shutter er jo bare dødskult!!! haha! :)
Men før du syns bov'en er for liten, så må du prøve å slakke fjæra litt inni (om dette lar seg gjøre).... det er denne fjæra som er for stram som da stenger bov _FØR_ alt trykket er blåst ut, og da får du shutter.

Lekkende bov'er gir helt andre feil enn shutter... da går motoren som regel litt "fett" (lav afr), fordi motoren mister lufta som LMM har målt opp og ECU har blanda bensin til
 #391090  av TBS

Radial skrev:
Dysetrykket trenger du sjeldent å røre når du går opp i dysestørrelse...på min 1JZ bytter man gjerne bare i større dyser når man vil ha mer bensin, og kjører Orginal trykkregulator.
Bensintrykket skal justeres ift arbeidstrykket som dysene er beregnet for. Eks: dysa leverer feks 550cc @ 3bar... da skal altså dysene ha 3 bar bensintrykk ved maks ladetrykk/belastning.
Når du feks nå kjører 0,5bar ladetrykk så skal da grunntrykket på dysene være feks 2,5bar (uten trykk eller vakum tilkoblet trykkregulatoren), og ved maks pådrag da har du altså 3 bar bensintrykk, og på tomgang i vakum (gjerne en -0,6 bar i innsuget) så vil bensintrykket på tomgang være rundt 1,9bar...... dette gjelder om du kjører en linjær (1:1) bensintrykksregulator.
MEn, som du sier....sliter du med høy AFR (lean blanding), så skal økning av bensintrykket kunne hjelpe til en viss grad.

Dog, 46psi, som er 3,1(ish) bar er ganske høyt, særlig om dette er justert MED vakum (ref, feiljustering) i innsuget. Og dine lambdaverdier står jo virkelig ikke i stil til bensintrykk og dysestørrelse, så spørs om du må bytte de dysene i noe annet! :)

BOV-shutter er jo bare dødskult!!! haha! :)
Men før du syns bov'en er for liten, så må du prøve å slakke fjæra litt inni (om dette lar seg gjøre).... det er denne fjæra som er for stram som da stenger bov _FØR_ alt trykket er blåst ut, og da får du shutter.

Lekkende bov'er gir helt andre feil enn shutter... da går motoren som regel litt "fett" (lav afr), fordi motoren mister lufta som LMM har målt opp og ECU har blanda bensin til
Ahà:) Men som sagt så er jo faktisk AFR helt nede i 10.2 når jeg har fullt turbotrykk!
den ''synker'' gradvis ettersom jo mer trykk /gass jeg gir.
Den er på 17 eller mer ved tomgangs- trilling og rundt 15 ved crusing...
Jeg må vel ha nye dyser, noen som har noe å anbefale? Hva med disse fra driftmotion?:
http://store.driftmotion.com/static/i-5 ... wclips.php
jeg har en annen dump liggende, mangler bare en flens for å montere den:p
 #391485  av Radial

Siemens-dyser er helt nydelige de... brukes orginalt av en haug av bilprodusenter :) Driftmotion er superb å handle med, handla 3-4 ganger derifra uten tull...tar bare litt tid over usa og atlanter'n.

10 er veldig rikt.... kan fint justere ned bensintrykket, men gjør det med utgangspunkt i grunntrykket du skal ha på dysa.

Ulempen er jo at når disse dysene dine trolig ikke er til å stole på... og derfor kan kanskje NOEN av dysene levere jævla lite, mens andre leverer MYE... totalt får du en rik AFR, mens noen av sylinderene kanskje er leanet ut... derfor kan du få en veldig ujevn gange, og kan havarere en sylinder eller 2.