Hei!
Etter en diskusjon på Diskusjon.no, føler jeg at jeg skal prøve å lufte tankene på alle OGN for japanske biler i Norge.
Som kjent begynte tullet tidlig på 2000-tallet, med at norske myndigheter satte seg på bakbena når det gjelder registrering av SAE-godkjente biler, altså alle JDM-biler.
Biler som Toyota Supra, Nissan Silvia, Nissan Skyline og Mazda RX7 er ettertraktet i Norge, men pga. få biler på skilt, så er prisen på disse ekstremt høy i forhold til andre land i Europa.
SAE er en organisasjon på linje med TÜV, og behandles i de fleste andre land deretter. Japan har lavere tall enn de flesteland i trafikkrelaterte uhell og ulykker, deriblant enn USA, som har 10 ganger lavere befolkningstetthet enn Japan. Japan har også delvis like veier som Norge, bortsett fra selve kvaliteten på asfalten, som Norge selv har gravd en grop for.
For biler som ble tatt inn via andre land til Norge, så lå det ofte på feil grunnlag i enkeltgodkjenningen i det forrige landet, og etter at det ble funnet ut at TÜV brukte godkjenningspapirer for Euro-spec, ble det full stopp på all registrering av SAE-godkjente biler i Norge.
Problemet til Norge ligger egentlig ikke i at JDM-biler er farligere enn euro-spec, som forøvrig har lite forskjell fra euro-spec, men at de ikke er godkjente av TÜV. Å få en Supra med targatak TÜV-godkjent krever to biler, en til deg selv, en til TÜV for kollisjonstesting og inspeksjon, samt nærmere en million for disse testene. Dette gjør den spesifike modellen godkjent, men kommer en uten targatak, så er det på'an igjen.
Jeg er villig til å prøve å starte en interesseorganisasjon for å kjempe for enkeltgodkjenning av SAE-biler i Norge igjen, denne gang på rett grunnlag, med regler liknende til DOT-godkjente biler fra USA. Dette er altså at biler kan importeres og registreres på import så fremst den er original, evnt. flyttegods om bor i Japan og ønsker å flytte hjem med bilen.
For å ha et eksempel hvor latterlige disse reglene kan være: På min Mazda RX7 FC, importert fra USA, står det originalt justerbare KYB gassdempere på. Hvis jeg skulle kjøpt KYB-dempere som er mye bedre enn de originale, bare uten TÜV-godkjenning, kun SAE, så holder dette ikke. Logikken er så langt fra planeten Tellus som det går.
Så igjen, finnes det interesse her for en organisasjon som vil kjempe for registrering av SAE-godkjente biler på liknende grunnlag som DOT-godkjente biler fra USA?
Etter en diskusjon på Diskusjon.no, føler jeg at jeg skal prøve å lufte tankene på alle OGN for japanske biler i Norge.
Som kjent begynte tullet tidlig på 2000-tallet, med at norske myndigheter satte seg på bakbena når det gjelder registrering av SAE-godkjente biler, altså alle JDM-biler.
Biler som Toyota Supra, Nissan Silvia, Nissan Skyline og Mazda RX7 er ettertraktet i Norge, men pga. få biler på skilt, så er prisen på disse ekstremt høy i forhold til andre land i Europa.
SAE er en organisasjon på linje med TÜV, og behandles i de fleste andre land deretter. Japan har lavere tall enn de flesteland i trafikkrelaterte uhell og ulykker, deriblant enn USA, som har 10 ganger lavere befolkningstetthet enn Japan. Japan har også delvis like veier som Norge, bortsett fra selve kvaliteten på asfalten, som Norge selv har gravd en grop for.
For biler som ble tatt inn via andre land til Norge, så lå det ofte på feil grunnlag i enkeltgodkjenningen i det forrige landet, og etter at det ble funnet ut at TÜV brukte godkjenningspapirer for Euro-spec, ble det full stopp på all registrering av SAE-godkjente biler i Norge.
Problemet til Norge ligger egentlig ikke i at JDM-biler er farligere enn euro-spec, som forøvrig har lite forskjell fra euro-spec, men at de ikke er godkjente av TÜV. Å få en Supra med targatak TÜV-godkjent krever to biler, en til deg selv, en til TÜV for kollisjonstesting og inspeksjon, samt nærmere en million for disse testene. Dette gjør den spesifike modellen godkjent, men kommer en uten targatak, så er det på'an igjen.
Jeg er villig til å prøve å starte en interesseorganisasjon for å kjempe for enkeltgodkjenning av SAE-biler i Norge igjen, denne gang på rett grunnlag, med regler liknende til DOT-godkjente biler fra USA. Dette er altså at biler kan importeres og registreres på import så fremst den er original, evnt. flyttegods om bor i Japan og ønsker å flytte hjem med bilen.
§ 1-15. Spesielle unntak for bilBilgruppe M1 er da personbil her. Jeg vet at med import fra England, så har det blitt tull til tider med at bilen skal være original ved innførsel, men lyktene må byttes for bruk på norske veier. Da har man plutselig ikke en original bil lengre. Jeg vet ikke om det er hold i dette, men det kan også være et punkt man kan få problemer ved ved innførsel av JDM-biler for registrering.
Bil i gruppe M1 og N1 som er i original utførelse er unntatt fra kravene i denne forskrift såfremt det fremlegges registreringsdokumentasjon eller dokumentasjon fra fabrikant eller kompetent, uavhengig laboratorium som viser at kravene for godkjenning i annet EØS-land eller USA er tilfredsstilt, jf. § 3-1 nr. 8 og § 6-12 nr. 4. Bilen må imidlertid ha lykter med farge som angitt i kapittel 28 og være merket med understellsnummer som angitt i § 6-4.
Med « original utførelse » menes kjøretøy som innvendig, utvendig og teknisk er i den utførelse den ble levert i fra fabrikken.
Unntaket etter første ledd gjelder uavhengig av om bilen tidligere har vært registrert i annet land. For bil som tidligere har vært registrert gjelder de krav som gjaldt på tidspunkt for registrering. Bil som ikke tidligere har vært registrert må tilfredsstille de kravene som gjelder når bilen fremstilles for godkjenning i Norge, eventuelt godkjenningstidspunkt i annet land hvis dette kan godtgjøres.
Bil som ikke tidligere er registrert må uansett oppfylle følgende krav: - § 13-2 dekk på bil – støykrav, jf. direktiv 92/23/EØF som senest endret ved direktiv 2001/43/EF,
- § 16-2, bilbelter, jf. direktiv 77/541/EØF som senest endret ved direktiv 2000/3/EF for bil i gruppe M1,
- § 24-5, støy fra bil, jf. direktiv 70/157/EØF som senest endret ved direktiv 1999/101/EF,
- Kapittel 25 avgasser, jf. direktiv 70/220/EØF som senest endret ved direktiv 2003/76/EF og direktiv 88/77/EØF som senest endret ved direktiv 2006/51/EF og
- § 49-1 opplysninger om CO2 -utslipp og drivstofforbruk, jf. direktiv 80/1268/EØF som senest endret ved direktiv 1999/100/EF.
For å ha et eksempel hvor latterlige disse reglene kan være: På min Mazda RX7 FC, importert fra USA, står det originalt justerbare KYB gassdempere på. Hvis jeg skulle kjøpt KYB-dempere som er mye bedre enn de originale, bare uten TÜV-godkjenning, kun SAE, så holder dette ikke. Logikken er så langt fra planeten Tellus som det går.
Så igjen, finnes det interesse her for en organisasjon som vil kjempe for registrering av SAE-godkjente biler på liknende grunnlag som DOT-godkjente biler fra USA?