2r-e-rik skrev:med et coc dokument får du registrert hva som helst... statens vegvesen kan ikke nekte deg reg..
kom med bil og papirer så blir jeg med på trafikkstasjonen...
Problemet er vell gjerne at det ikke eksisterer COC dokumenter for biler produsert for det japanske markedet. Siden chassinummer ikke vil stemme med det som er oppgitt i dokumentet?
Slik jeg forstår det (korriger emg om jeg tar feil her) så er disse dokumentene laget på forespørsel fra fabrikk (toyota) for biler ment for det europeiske markedet. Ergo vil man ikke finne JDM biler i denne databasen, og spørsmålet som man i utgangspunktet prøver å finne en løsning på er like langt?
Ser også at det snakkes om bremser.
Om det er en ting som er helt uten betydning for hvilke bremser man trenger, så må det da være effekt. Om bilen har 2 eller 20000 hestekrefter spiller det ingen trille. Bremser skal stoppe x kilo bil. Når folk kommer og sier at "man burde oppgradere bremsene" så er det bare basert på bro-science fra ymse forum.
Bremser og effekt har NULL sammenheng, med mindre du faktisk kjører både gass og brems i bunn for å sjekke hvem som er sterkest.
Det som har noe å si da er:
Bilens vekt og bilens fart. og ingenting annet.
- Om bilen er tung, har den mye bevegelsesenergi.
- Om bilen har stor fart, har den også mye bevegelsesenergi.
Så det man må finne ut, er: Hvor mye kraft skal jeg stoppe, og hvor fort vil jeg stoppe det??
Dette er avhengig av to ting: Bremser og veigrep.
- Om dekkene har dårlig grep, vil bremsene klare å bremse mer energi enn dekkene klarer å holde, og bilen vil begynne å skli. Om dekkene ikke har tilstrekkelig grep, har størrelsen på bremsene lite å si. Du kan ha 18" bremboskiver som er ment for godstog, men om du skal stoppe dette med et 165mm dekk så sliter du. I dette tilfellet hadde du hatt like stort utbytte av et par Ford Fiesta 1.3 trommelbremser.
- Dersom dekkene har tilstrekkelig (evt uendelig) veigrep, avhenger ALT på bremsene. Jo større rotorer og bremseklosser, jo mer energi klarer du å bremse. Det vil si at det er kun når du har tilstrekkelig veigrep (stor dimensjon på dekkene) at bremser begynner å gjøre seg gjeldende.
Eller så vil antallet stempler gjøre at du sprer bremsekraften jevnere på klossen, og hindrer at denne slår seg og blir ødelagt, samt at større bremser takkler varme bedre. Problemet med varme er et resultat av kjørestil, og ikke effekt. Skal du kjøre mye på bane så burde du oppgradere bremsene uansett om du har 90 eller 490 hester, da bilen ikke er dimensjonert for hyppige nedbremsinger, og dermed vil bremsene overopphetes, og du vil få dårligere bremseeffekt og andre uheldige symptomer etter hvert.
Så, om du vil finne ut om du trenger større bremser, er det fantastisk enkelt: Klarer du å låse hjulene under nedbremsingen?
Om du klarer det, så bør du heller bruke penger på bedre dekk.
Klarer du det ikke, med bremsen i bunn, så bør du oppgradere bremser.
(Ser her selvfølgelig bort fra dem som trenger bremser beregnet på banekjøring og annet missbruk som nevnt ovenfor.)