TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 3s-GTE olje

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #391421  av Wrang

Hvilken motorolje kjører folk på?? Hva abefaler dere??
 #391422  av Haugrud

Anbefaler at du søker;) Tatt opp en million ganger!
 #391424  av hmsilset

5w-40 fra felleskjøpet her :) Gått fint på alle motorene siste 10 åra.Eller du kan kjøpe tilsvarende olje på Statoil.Koster 3 ganger mere, men er i følge enkelte 3 ganger bedre også :wink:
 #391434  av mralp

Valgt å bruke Mobil1 5w50 pga pris/tilgang. Brukt både castrol og redline, men merker null forskjell. Har brukt Mobil1 siste ~4 år, jeg kjører med sprut og mye gamp på begge, aldri sett antydninger til problem. Dette med olje virker som en religion for mange, men jeg ser (som sagt) liten forskjell mellom de ulike "gudene" :wink:
 #391480  av Drafter

Har vi ikke en egen tråd om dette? :P
Kommer HELT annpå kjøringa di..
Castrol 10w-60 (del syntetisk) Dersom du kjører hardt..
Men 10-40 duger til vanlig kjøring det og (castrol, valvoline, sunoco osv)

Hel syntetisk blir altfor tynt btw..
Større sjangs for å bruke olje+ dårlig smøreevne ved varm motor...

Styr unna Shell, Mobil1, Statoil, Biltema olje..
Kan like greit kjøpe biltema da!
Same shit, different label.
 #391548  av FireWalk

Jeg kan bekrefte at biltema og statoil olje er akkurat det samme. Biltema kjøper oljen direkte av statoil. Det er akkurat samme oljen. Bare embalasjen som er forskjellig.
 #391550  av kake

Drafter skrev:Har vi ikke en egen tråd om dette? :P
Kommer HELT annpå kjøringa di..
Castrol 10w-60 (del syntetisk) Dersom du kjører hardt..
Men 10-40 duger til vanlig kjøring det og (castrol, valvoline, sunoco osv)
Ville aldri brukt Delsyntetisk olje til banekjøring da det er altfor tykt. Det vil ikke smøre bra nok på varme dager med høye turtall.
Drafter skrev: Hel syntetisk blir altfor tynt btw..
Større sjangs for å bruke olje+ dårlig smøreevne ved varm motor...
Dette er jo tull. Det er jo ved høye temperaturer syntetisk olje smører best da den ikke bryter sammen.
Det er en annen ting hvis motoren din er slitt og ikke kan bruke syntetisk olje, men så lenge den kan det er jo syntetisk overlegent.
Drafter skrev: Styr unna Shell, Mobil1, Statoil, Biltema olje..
Kan like greit kjøpe biltema da!
Same shit, different label.
Seriøst? Mobil 1 lager jo ekte syntetisk olje og er den foretrukne oljen til mange banekjørere (5w50). Den tilfredsstiller jo det beste kravet til Porsche bl.a.
 #391584  av lasse

Helsyntetisk ja, kjører castrol motorsport 10w-60 selv, som, tro det eller ei, er en helsyntetisk olje, selvom "eksperter" her mener den er delsyntetisk og at mobil 1 (som forøvrig også brukes originalt av mercedes, og alle veit jo at motorene dems er noe drit som raser hele tiden :roll: ) er en møkkaolje...
Uansett koker det ned til hvordan bruken av bilen er, jeg opplevde selv ca 20 grader lavere oljetemp ved bruk av castrol 10w-60 kontra royal purple 5w-40 (helsynt begge to), dette er da ved banekjøring på varme sommerdager, om du kun kjører på vei, selvom du kjører hardt, så har det ikke like mye å si, jeg har ved HARD gatekjøring, ikke klart å komme i nærheten av oljetempen ved banekjøring.