TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Cs som Wobbler

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #338085  av a man in the nude

Når bilen ( 1992 Carlos Sainz ) er klad, så er det en god antydning til wobbling i bakdekk (-ene) de første 3-4 kilometerene. Etter dette avtar vibrasjonen, og når motoren er god og varm er wobblingen forsvunnet. Har hatt mistanke om at det kan være hjullager, e.l. Bilen ble EU godkjent i oktober 2008, og da ble lagrene sjekket. Wobblingen har vært en god stund men har ikke funnet ut av dette. Det er på samme viset med både sommer og vinterdekk. Er det noen som har opplevd noe lignende? Hadde det vært en god ide å ta en 4-hjulskontroll?
 #338088  av jorgen20

det hadde ikke vært så dumt det.
På 4 hjulskontroll skal dem sjekke alle foringer og hjul lager før dem kontrollerer hjul vinklene.

Hvis dem er seriøse da, vel å merke
 #391959  av a man in the nude

Uten å finne ut av dette problemet, prøvde jeg å bytte begge hjullagrene bak. Etter dette ble det foretatt 4-hjulskontroll hos toyota. Det hjalp ikke! Wobblingen har bare blitt verre med tiden. Det er samme visa med både sommer og vinterdekk, så da kan man vel utelukke dekkene. Denne wobblingen skjer både med og uten pådrag, så dermed kan man vel utelukke kast i akslinger. Når jeg kjører i ca 50 kmt og legger rattet over f.eks mot venstre, i en rundkjøring så virker som om bilens bakdel ( chassis, ikke dekkene ) "flyttes" noen cm... og blir liggende mot høyre. Dette flytter seg så klart motsatt når du svinger mot høyre. Kan nesten virke som om "gjengene" for "camber"-instillingen har gått i oppløsning, og hjulene flytter seg helt vilkårlig fra max pluss til max minus etter hvordan belastningen er. Så ille er det! Men dette er neppe tilfellet da camber ikke kan justeres bak. Er det bare utslitte foringer som er tilfellet hær? Evt andre ting?
 #391963  av Daniel HS

Kan det være et håndbrekk som henger? Jeg har hatt problemer med det på min... Enten henger skoene, eller så henger vaieren i inngangen til trommelen, evt henger den seg også opp midt under bilen... Bare et skudd i blinde...
 #391964  av a man in the nude

Tviler på at det er håndbrekket. Det ble stillt helt korrekt da jeg byttet hjullagrene, og det burde ikke gi en følelse av at hele understellet flytter seg når du legger over i en sving.
 #391965  av Daniel HS

Hehe... Nei, hvis det er så gale så :S
 #392006  av MOTORSPORTHUSET

jeg er sørlendeing så wobbing? var ukjent for meg. men mener du risting/vib.
men vis håndbrekket ligger for nærme på skiver så blir det varmt og utvider seg inni og kliner seg. og du rister ut av veien nesten av og til.
virker som alt er galt bak når det skjer.. helt utroli at di bandene kan gjøre så mye med bilen.

din beskrivelse virker som akkurat dette med hvor lenge du kjører og slikt osv.