TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Luftfilter til MR2 MK2 N/A

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #392296  av Dipsy

MRPETTER skrev:Har ikke så mye og si hva du velger på en NA egentlig;)
Er ikke det jeg har hørt, men kan være jeg tar feil der da.
 #392299  av Dipsy

Issate skrev:Har KN filtere på min. Er helt okei. Merke ikke store forskjellen utenom lyden.
Okeida :) Takk for raske svar! Kunne fortsatt tenkt meg å høre fra noen med andre filter :)
 #392302  av Noxan8

synes i minnes at det var noen her inne som skrev noe om dette... noe i den gata om at det var bedre å skaffe effektfilter til orginal luftboks hvis man ville ha mer "effekt", han påsto at 3s-ge'n mister effekt ved bruk av åpent filter :o kjører med åpent selv, kan ikke påstå å støtte hans kommentar akkurat men, mere lyd ble det iværtfall..
 #392309  av john_e

Jeg skrev noe om dette i en annen tråd.
Har gjort mye research på trimming av 3SGE det siste året.
Lærte mye av denne: http://www.roadandtrack.net.au/images/s ... engine.pdf

Her kommer den raske versjonen:

På 3SGE motoren er det ingen effektmessige fordeler ved åpent luftfilter. Det eneste positive det gjør er å forbedre lyden.
Grunnen til dette er at et åpent filter i den typiske plasseringen vil dra inn luft fra motorrommet som er mye varmere enn man ønsker.

Det du helst vil gjøre er å skaffe et innsatsfilter av typen Apexi og lignende, til bruk i original luftfilterboks. Da vil man nyte godt av lavere innsugstemperaturer, og god filtrering.
Den originale luftfilterboksen drar luft rett fra luftinntaket på siden av bilen, som skjermes for motorrommets lufttemperatur hele veien inn.

Kjører selv med åpent greenfilter på min, da den ikke hadde originalboks ved kjøp. Liker lyden, men tenker å bygge en ventilasjonstunell som også skjermer for strålingsvarmen.
 #392439  av Anders gullstein

Skal man installere et åpent filter, må man beholde luftkanalene slik at man får kald luft inn til filteret, men det er en fordel å isolere det med en vegg fra resten av motoren for å få ned insugstemperaturen som sagt tidligere. Ellers så får man K&N innsatsfilter til orginalboksen også. Jeg kjøpte det på min mk1. Største fordelen er at det kan vaskes og dermed ikke skiftes.
 #392521  av inzane2012

kan anbefale pipercross sitt Viper filter, om det fortsatt er i produksjon da... det er ikke helt åpent sånn som vanlige KN filter er og beskytter dermed mer mot motorvarmen enn det KN sitt gjør... det følger og med ett flexi rør som du kan legge ned mot luftinntaket på siden og dermed føre kald luft rett inn i filteret...

jeg merket at det blei litt mer kvikkere på gassen, og lyden blei veldig forbedret når du ga på, og på 4200 forandret den seg helt :)

får du ikke tak i Viper lenger, så kan du jo se på Venom filteret som er i samme gata som Viper :)
 #392551  av Issate

Kn filtere har også et slikt rør, typen flexi som du bare bøyer til slik at kald luft strømmer direkte til luftfilteret
 #392577  av Morkets

Jeg vil anbefale HKS sitt luftfilter. Filtrene deres er ikke av "papp" slik som greenstuff, K&N etc etc er laget av. Disse filtrene skal visstnok filtrere finstøv mye bedre enn de andre filtrene.

http://trstuning.no/index.php?vis=15

Eller hvis du vil ha innsatsfilter.

http://trstuning.no/index.php?vis=46