Her er det mer enn gjerne på tide med en oppdatering...
Beklager for at jeg ikke har oppdatert i det siste, har ikke hatt ork, tid eller lyst. Men nå er det endelig på tide!
Det har skjedd masse i det siste. Hadde egentlig planer om å oppdatere da jeg fikk motoren den 4. august, men ble ikke noe av.
Motor er kommet, rør til veltebur er kommet, deler er bestilt, osv. Bildene taler for seg!
Torsdag den 4. august ankom endelig motoren etter over 2 mnd med venting. Jeg har vært svært uheldig med frakten denne gangen, og blandet med alt styret kom det en regning fra Bring på over 3000kr fra Oslo til Bergen.

Har fjernet bakluken og bensintanken for å gjøre rent og muligens lakkere.

Det har foreløpig ikke skjedd noe innvendig.

Ettersom jeg ikke fikk til å gjøre rent motorrommet og bestemte meg for å bare lakkere alt, gjorde jeg et siste forsøk. Tok ren avfetting uten noe blanding med vann, sprøytet på, skrubbet i 1-2 timer, og høytrykkspylte. Meget fornøyd med resultatet! Den svarte delen av fronten skal fortsatt lakkeres.

Har også pusset ned og rustmalt diverse deler, bl.a. bremsekraftforsterkeren, stangen for å holde ratt og dash, osv.

Satt inn stangen for å holde ratt og dash, og tilpasset hvor langt fremme frontbøylene skal komme

Malingen jeg skal bruke for å lakkere frontdelen av motorrommet og innvendig med. Skal sprøytes!

Fjernet A/C-pumpen

Nå har jeg bestilt 6PK1885 viftereim + ny registerreim for å være sikker på at den holder.

Vi gikk i gang med clutchbytte med en gang, og her er den gamle rustne:

Montering

Gammelt svinghjul vs. nytt:

I gang med å feste svinghjulet! brukte 76 nm på boltene

Clutch og trykkplate kommet på:

Etter litt jokking, skubbing og kraft, gikk girkassen på:

Syntes girstanga var noe spesielt skjev, hva syntes dere? Dette er 1. gir

2. gir

Et stk. skitten blokk og bunnpanne!

Etter å ha funnet en på Powerdrift forumet som var interessert i å bytte bunnpanne med meg, snudde vi motoren, demonterte og renset den:

Det er litt bulker i nedre del og oljepickupen er litt bøyd, men det gjorde ikke noe:

Har fått malt bremsekraftforsterkeren svart, faktisk med matt mur-maling, men syntes resultatet ble veldig bra

Kjøpt bremserør og nippler slik at vi kan begynne på bremsesystemet før motoren kommer i, men vi må ta med det hydrauliske brekket for å få NTP koplinger til det!

Noe av det siste som har blitt gjort er å lage mal til buret. Dette er til hovedbøylen!

På torsdag kom endelig rørene til buret. I går satte vi i gang med å bøye og lage til hovedbøylen og frontbøylene

Fikk grei beskjed av Pappsen å vise dere hvilket merke vi brukte! Kraftige saker:

Med god hjelp fra en med rørutdanning!

Resultat av hovedbøyle

Resultat av frontbøyler

Pga av innsidene på karosseriet til Soarer går skrått, måtte vi varme opp røret for å bøye det i rett vinkel
Ellers har jeg nå bestilt dette:
- Spesiallaget radiator til Soarer
- Intercooler 300x600x76
- HKS FuelCut Defencer
- Clutch master cylinder
- Bolter til å feste girkasse til motor
- Motorfester, og festeplate (crossmember) til girkassen
Planen fremover nå er å tilpasse buret, få sendt avgårde bunnpannen og vente på ny, legge opp bremserør og når deler til motoren kommer skal den oppi!
Satser på å oppdatere oftere nå etter denne