TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Daniel HS's Carlos Sainz prosjekt/worklog

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #392380  av Daniel HS

Andrepedersen skrev:
Daniel HS skrev:Litt gode, og litt dårlige nyheter.

Bilen ble EU-godkjent for en stund siden. Den blir beholdt, men avskiltet pga økonomi og mulig turboras + diverse annet snacks jeg vil/bør få i orden. Så nå er planen å sette den i garasjen/verkstedet på ubestemt tid. Planen er å få den i 110% stand på sikt og bli kvitt lånet på den, noe som kan ta tid pga økonomien er ikke den beste når en sitter med alt for mye gjeld på en leilighet. Men den blir i det minste i mitt eie en stund til.

Så om dette er gode eller dårlige nyheter, er jo opp til hver enkelt :P

Er bare gode nyheter :) Løp og kjøp steg2 turbo fra fensport ;)
Blir stage 3 når feriepengene kommer
 #392806  av Daniel HS

Var ute hos en kompis her om dagen, da gikk jeg derfra med dette:

Bilde
Bilde

Så fant jeg ut at jeg trengte denne:

Bilde

Og fra Fensport har jeg bestilt CT26 Stage 3, bremseklosser bak (standard), og nye håndbrekksvaiere bak, den ene var greit ødelagt. Han regnet med jeg skulle ha det innen en ukes tid :)

Turbo:
http://www.fensport.co.uk/Parts/Model_1 ... ory_1/1959

Bremseklosser:
http://www.fensport.co.uk/Parts/Model_1 ... ory_11/639
 #392809  av Daniel HS

Fast på veien er usikkert, men blir enten rødskilter tur/retur Rudskogen i Juli, eller hvite skilter noen uker i sommer, før den settes i garasjen igjen. Har en del som skal gjøres med den på sikt. Men nå er den kjørbar igjen i det minste! :D
 #393318  av Daniel HS

Pakken fra Fensport ligger hos Tollpost fikk jeg vite på fredag, så får den nok en av de neste dagene :D

Ellers er diverse påbegynt/gjort.

Bilen har kommet litt opp i luften

Bilde
Bilde

Turbotrykksmåler:

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Sandwitchplate med Oljetemp giver og oljetrykksgiver

Bilde

Som dere kanskje ser, står den ene skruen farlig nært filteret, dette er pga filteret er bygget opp 2cm. Det skal egentlig stå et deksel på her, så kommer til å sette på et lavere filter her. Finnes to typer filter for disse bilene så, et på 7cm ca, og et på 9cm ca.

Bilde

Når det er snakk om målere, skal de inn i midtkonsollen under stereoen.

Bilde

Har begynt på en plate i glassfiber som skal tilpasses og monteres, men er ikke helt fornøyd med den, målerne blir ikke helt på linje, herlige elendige Feiltema verktøy! Så denne blir nok laget en ny en av senere.

Bilde

Bremseklossene fremme trenger tydelig en utbytting

De gamle er Ferrodo, de nye er Mintex. Hadde visst disse liggende fra før av, så da slapp jeg å kjøpe nye.

Ikke den verste høydeforskjellen på bellegget, men….

Bilde

… de er tydelig glasert.

Bilde

Calipperne skal få seg et strøk eller 3 med lakk.

Bilde
Bilde
Bilde

Har bare fått pusset Calipperne på fører siden (fremme/bak) foeløpig, selv om man bare tar det verste på baksiden, og gjør det litt bedre på de synlige stedene tar det sin tid. Har bare pussepapir, calipper fil, stålbørste og noe børste greier til skru maskinen å få det vekk med. Skulle vel helst vært sandblåst. Ligger ufattelig mye drit på/inne i de de, og det er tydelig at de har vært lakket noen ganger før og. Rengjør selvsagt godt inne ”klørne” til bremseklossene, ser ikke ut som det har vært prioritert så alt for mye tidligere.

Bilde
Bilde

Fant jo ut at ICen var blåst for en stund siden, var festet på siden som har revet opp eller noe, slik ser reparasjonen av det ut

Bilde

Når jeg fikk trykktestet den hjemme så jeg enda en skade, en sprekk oppå den, fikset dette selv med flytende stålpasta, dessverre er det gått opp igjen.

Bilde

Så skal foreløpig låne en lik kjøler hos en kompis inn til videre. Tenker å få sveist den sprekken, sant kanskje sette på uttak til dump på selve ICen, i og med at det ikke er noen som helst andre steder å sette på noe dump i utganspunktet, og det ikke er noe form for resirk. Eneste nå er et t-stykke som står ganske ugunstig montert mellom Turbo og IC. På sikt blir det kanskje FMIC…

Beklager dårlig bildekvalitet, er tatt med en HTCrap telefon...
 #393356  av kvass_st215

så du hadde en ic liggende i delehaugen, men den var da bitte liten :wink: har fått på den jeg kjøpte av deg, og var og mappa forrige tirsdag.. 27grader på innsugstempen og 248hk\332Nm på hjul @ 0,98bar.. Nå kan du angre.. 8)
 #393361  av Daniel HS

Jeg målte innsugstempen min for et år siden eller noe. Tror vanlig kjøring lå på rundt 18 grader, fullt pådrag opp mot turtallsperren var det en peak på max 39 grader. Men det var bare et par sekunder før man girte, så sank tempen drastisk ;)

Men del ICen er bare en jeg har liggende for en kompis, betaler ting etterhvert som jeg finnet ut hva jeg vil bruke :P Hehe.. Men ja, den er drastisk mye mindre :P
 #393362  av Daniel HS

Sånn ellers:

Første strøket klart på calliperne på venstre siden. Har også fått demontert bremsene på høyre side. Klossene satt som bare f**n, og ser at de har hengt, klossene bak på høyre siden var betydelig mer slitt enn de på venstre. Så når calliperne er ferdig pusset ned og lakkert blir det nye klosser hele veien rundt. Skiver får jeg ta i neste omgang, sater på Black Diamond skiver da.

Satse på å gjøre ferdig bremsene i morgen eller tirsdag, så er det bare å kjøre på med turbobytte! ;)
 #393589  av Daniel HS

Fikk litt deler i går jeg...

Nytt luftfilter, jepp, vanlig normalt innsatsfilter. Skal ha meg K&N innsatsfilter etterhvert.

Bilde

Bremsevæske, og kjølevæske til ICen:

Bilde
Bilde

Fra Fensport fikk jeg dette:

Håndbrekkvaier, H og V.

Bilde

Bremseklosser bak:

Bilde

Pakningssett til Turboen:

Bilde

Og turboen :D

Bilde
Bilde
Bilde

Og på Feiltema fikk jeg tak i tidenes mest harry verkstedsstol :P

Bilde

Fikk lagt, forhåpentligvis, siste strøk på calliperne på venstre siden i går, så de er mest sannlig klar for montering. Har ikke bilde av dem. Har også byttet ene håndbrekksvaieren bak, og man ser jo enkelt hvorfor den henger litt:

Gammel

Bilde

Ny

Bilde
 #393646  av Andrepedersen

Bra du står i å jobber med frøkna ;)

Mulig du har sagt det før, men hvor mye hk forventer du å få levert ut av nyturboen ?
Og, har planer med å kjøre med det på orginal inmat ?
 #393684  av Daniel HS

Blir original innmat nå ja... Får se på sikt hva mer som skjer...

Vet ikke hva jeg forventer i grunn :P Først få ting i orden, så får vi se, kommer til å kjøre samme ladetrykk som før foreløpig...
 #393685  av donk2k

Ikke for å være ekkel, men har du tenkt igjennom plassering av olje-temp måler?
Ettersom jeg kan skjønne sitter den ikke så veldig langt unna olje-kjøleren. Så da spørs det om du måler temp like før eller like etter olja er kjølt ned.

Bare et lite tips herifra.
 #393794  av Daniel HS

Har i grunn ikke tenkt så alt for nøye på det, helt ærlig ;) Men når du sier det, så kan jeg jo ta å sjekke rørene, hva som går hvor og levereres hvor. Men takk for tipset.

Blir nok forhåpentligvis demontert i løpet av høsten. Håper på å få spart opp litt penger, og da blir det ut med motoren å fikse opp i litt av hvert, pakninger osv. Og muligens bygget om til FMIC, og har lyst å bygge om til ny oljekjøler osv osv... Men alt koster jo... :/
 #394079  av Daniel HS

Ikke noe særlig spennende å oppdatere om i grunn, har gått mye tid med til andre ting, men kan da si noe.

Turboen er kommet ut i dag, var meningen å få den ut i går, men alt går sjeldent etter planen. Så regner med å begynne å montere den nye i morgen. Har bestilt nye pinnebolter og muttre til DPen, i og med at de som stod i nå ikke var helt på stell. Har også bestilt nye muttre til pinneboltene på grenrøret. Skal komme på Torsdag. :)

Fant også ut i går at ene calliperen bak var "røket", dvs, støvmansjetten var ødelagt, stempelet satt nesten fast, samt at gliderne var trege. Fant ut at jeg likegjerne bare kjøpte nyoverhalte callipere på begge sider bak, så er alt på stell der. Eneste som mangler å byttes bak nå er skivene, så er det meste nytt.

Bremsene på venstre side er komplett nå, dog ikke lakkert nye kalliperen bak, men prioriterer ikke det pr dags dato, får ta det igjen. Nå er det å få turboen og alt det på stell, og få byttet bremsene på andre siden. Må også lakkere ene calipperen fremme rød, i og med at den er pusset ned. Hvis jeg får tid før Rudskogen, får Calliperne bak også et strøk.

Bilder

Bilde
Bilde
Bilde
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 40