TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Problemer med Ã¥ skru pÃ¥ toppen (overhaling)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #393838  av Iceman22

Heisann.

Er midt i en overhaling på en 3S-GE gen2 motor og har støttet borti et rart problem under montering av toppboltene.
Boltene blir skrudd gradvis slik det står i instruksjonen, men så fort jeg kommer over ca 80NM så blir det problemer. På en side kan jeg skru som normalt, mens en annen bolt går bare rundt og rundt, uten at momentnøkkelen klikker der den skal. Mao får boltene forskjellig moment da nøkkelen ikke stopper der den skal, som ender med at boltene knekker tilslutt...
F.eks: Jeg setter momentnøkkelen på 100NM, men bolten knekker fordi den ikke stoppet på 100 men har gått langt over det.

Jeg har overhalt flere motorer tidligere, inkludert en 3sge, og ikke støttet borti slik problem tidligere.
Toppen er planslipt.
Jeg har prøvd:
BÃ¥de originale og uoriginale bolter, hvorav begge typene har knekt
Annen momentnøkkel

Toppakningen er ikke original, men har brukt identisk på en annen motor og ikke hatt problem.
Noen som har noe anelse hva som er galt ??
Sist redigert av Iceman22 den 18 jun 2011 23:23, redigert 1 gang totalt.
 #393846  av Iceman22

Strekkboltene er selfølgelig nye, er det noen som bruker brukte bolter? :shock:
Har prøvd både originale bolter fra toyota, og "kopi" bolter, men akkurat samme problem.
 #393851  av EXS

Iceman22 skrev:Strekkboltene er selfølgelig nye, er det noen som bruker brukte bolter? :shock:
Har prøvd både originale bolter fra toyota, og "kopi" bolter, men akkurat samme problem.
du ville blitt overasket over hvor mange som "resirkulerer" strekkbolter :roll:

er det slik at du ikke får entra bolten i det hele tatt?
 #393859  av Iceman22

Får inn alle boltene, og alt går fint de første rundene når man er under ca 80nm, helvete braker løs etter dette når det er kraft som kommer inn i bildet.
Noen bolter stopper der de skal (ca halvparten), og resten bare går rundt og rundt, det blir bare mer motstand, også knekker dem.
Momentnøkkel er stilt men til ingen nytte på disse boltene.

Kan det være blokken som er skjev ? Har også lyst å prøve en annen toppakning, da den jeg bruker ikke er original, men skal vel ikke ha så mye å si når formen er den samme.
 #393864  av sleeper

Er vel ikke så rart at de knekker når du drar de til med så mye mer en de skal dras til med??

Orginale strekkbolter skal dras til med 49nm, og så merker du ene siden på bolten for så og dra den 90 grader til...
Og da ender du vel strengt tatt ikke over 60-65nm...
 #393874  av Iceman22

Uff, så visst på feil papirer, brukte dataene fra en rb25 motor som vi overhalte tidligere...
Fant riktig papir nå, og det stemmer med det du sier sleeper...

Sånnt skjer når man ikke er helt våken... :|