TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• mitt bensinforbruk - MR2 Turbo.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #394964  av FireWalk

pga sinnsyke bensinpriser har jeg i lengre tid holdt på med finmapping av datasprutet på cruising. Under full load sluker den selvfølgelig fremdeles bensin, men må si meg godt fornøyd med resultatet på cruising/langkjøring hittil. Kjørte en tur innover til nabo komunen (via byen, så ble riktig nok litt blandet kjøring også, så reelt forbruk på langkjøring burde i teorien faktisk være enda lavere).

Så nå lurer vel alle på hva resultatet ble? 0,61 på mila. Dette var altså snittforbruket over en gitt periode med kjøring, ikke det laveste jeg klarte å få det ned i på et gitt tidspunkt. Slettes ikke dårlig for en trimmet motor :)

Er sikker på jeg skal klare å få dette ned til rundt 0,5 med enda litt finere kjøring, samt sløyfing av bykjøringen (selv om dette kun utgjorde ca 20% av kjøringen under testingen).

Til sammenligning bruker min 2.0 16v opel omega 2000 model rundt 0,9 på mila i snitt.. riktignok en større og tyngre bil. men likevel. Har lenge irritert meg over forbruket på den bilen der. Nå har jeg iallefall en god grunn til å kjøre Mr2en litt oftere :D

Har magret ut blandingen så den ligger jevnt på 14,7:1 og opp mot 15,2:1 under cruising. Der liker den seg godt, ingen abnormale eksostemperaturer eller rykking. Jevn og fin gange.

Må rett og slett si meg meget fornøyd med det resultatet. :)

Noen som vet hva orginalt forbruk er oppgitt som på disse bilene? Har ikke funnet noe ang MR2 Turbo, men ser at det er folk som har målt alt fra 0,6 til 0,8 på Mr2 GTI?
 #394965  av MR2i

Det er nå jeg er fristet til å si jeg håper det blir 90,- kr literen.. for da får jeg mindre folk å dele veiene med.. :)
 #394967  av FireWalk

MR2i skrev:Det er nå jeg er fristet til å si jeg håper det blir 90,- kr literen.. for da får jeg mindre folk å dele veiene med.. :)
Du har et poeng der!.. :mrgreen:
 #394968  av MR2i

FireWalk skrev:
MR2i skrev:Det er nå jeg er fristet til å si jeg håper det blir 90,- kr literen.. for da får jeg mindre folk å dele veiene med.. :)
Du har et poeng der!.. :mrgreen:
Men det er bare en unnskylding for at staten ikke takler den økte trafikken.

Men angående forbruk er det alltid personen bak pedalene som bestemmer hvordan forbruket skal være.
I mine tidligere år kjørte jeg turistbuss i ganske mange hundretusener km.
Ingen klarte å følge forbruket jeg fikk ut av bussene.
Jeg kjører alltid etter gehør. Noe som gjør at forbruket er mindre enn selv når man bruker cruisecontrol..
 #394969  av ArildM

Så du bruker mindre bensin enn 800kg Corolla med 1,3 motor på 60hk, liker ikke :evil: :mrgreen:
 #394975  av Acidron

Mindre motorer bruker fort mer enn litt større motorer, fordi med en liten motor må du gi mer gass...
 #394976  av ArildM

Hadde vel ikke regnet med at en 40Ã¥r gammel forgassermotor skulle kunne konkurrere med en moderne turbomotor :) Men synes uansett at forbruket var imponerende lavt :)
 #394978  av ad92

Imponerende lavt ja!! :)

Men på den andre siden, forbruk og bensinpriser bruker jeg å legge igjen i frunken når jeg kjører min sportsbil!
 #394980  av MR2i

Enig med siste "taler".

Kjører ikke MR2'en for å spare penger akkurat. :)

Det med at mindre motorer må bruke mer energi for å opprettholde en gitt hastighet stemmer bra. Noe som Top Gear hadde en morsom test på. Toyota Prius mot BMW M3 med V8. Nok HK i bilen gjør at bilen rett og slett går på lettere belastning.

Tror faktisk at MR2'en min går med lavere forbruk i 80 km/t nå enn originalt... Jeg slipper å gire ned i alle bakker...
 #394985  av FireWalk

Hvorfor bruke mer drivstoff enn man faktisk trenger? Får jo mer morro for pengene om man bruker mindre. Skal jeg f.eks kjøre til gatebil så er det stor forskjell om jeg bruker 0,5 på mila eller 1,0. Si jeg bruker 1000 kr i bensin en vei så sparer jeg 1000 kr på turen totalt sett tur retur. :) Desto mer penger til overs til å faktisk kjøre på bane når jeg kommer frem. :mrgreen:

Det er jo bare dumt å bruke mer penger enn nødvendig på bensin. :) Penger man kan bruke på å forbedre bilen. Nye motor deler, stereo, styling osv. Sparer man en halv liter på mila så skal man ikke kjøre mange ukene før man har spart inn nok penger til å kjøpe seg ny sub, cd-spiller, boost controller eller hva det måtte være! :D

Ved sportslig bruk vil nok forbruket være rimelig høyt. Men dette er som sagt på cruising. Tanken er at om jeg ligger i ei kø på vei til jobb eller på langtur på vei til treff eller noe så skal den være bensingjerrig. Da er det jo liten vits i at literene bare renner igjennom med kø så langt øyet kan se uanset og man ikke har noen mulighet til å kjøre noe annerledes enn de øvrige bilene forran deg. :)

Synd jeg ikke har noen mulighet til å få bruksbilen til å bli litt mer økonomisk. Bruker 2500 kr måneden på bensin bare til og fra jobb. Penger jeg gjerne kunne brukt på andre ting. :\
 #395040  av ad92

Nå som jeg ikke har lappen før i Desember kan du bli med å sykkle på jobb :lol:

Jeg gjør det hver dag, god trening det! Men er vell litt vel langt å sykkle fra Ellingsøya :lol:
 #395043  av FireWalk

ad92 skrev:Nå som jeg ikke har lappen før i Desember kan du bli med å sykkle på jobb :lol:

Jeg gjør det hver dag, god trening det! Men er vell litt vel langt å sykkle fra Ellingsøya :lol:
Har du sykkel til meg da? :p hehe.. Men er vel ikke lov å sykle igjennom tunnelene. Alle jeg kjenner som har forsøkt å gå igjennom hjem fra byen har blitt hentet av purken.. :mrgreen:
 #395082  av mr2storbrua

Testa forbruket mitt idag når jeg var på dagstur til rudskogen. Fra Arendal til Rudskogen og tilbake, inkludert køkjøring i Moss, brukte min 0.8 l/min. Ganske fornøyd med det med tanke på at sprutet bare er grovmappa :)

Har du mulighet for at sprutet kan regulere seg selv etter hva bredbåndslambdaen sier?
 #395086  av FireWalk

mr2storbrua skrev:Testa forbruket mitt idag når jeg var på dagstur til rudskogen. Fra Arendal til Rudskogen og tilbake, inkludert køkjøring i Moss, brukte min 0.8 l/min. Ganske fornøyd med det med tanke på at sprutet bare er grovmappa :)

Har du mulighet for at sprutet kan regulere seg selv etter hva bredbåndslambdaen sier?
Jepp.. på tomgang og så lenge motoren ikke er under load så autokorigerer den +-10% hele tiden. :)
 #395088  av mralp

Aldri vært under 1,2l/mila jeg, og hatt den i 5 år nå snart... men så har jeg faste regler om at jeg skal spinne litt minst hver gang jeg kjører en tur, og alle biler man når igjen skal kjøres forbi (om forholdene er ok)

Støtter ellers forslaget om 50kr/l, så blir det kun entusiaster igjen på veiene 8)