TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• mitt bensinforbruk - MR2 Turbo.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #395089  av 2r-e-rik

mralp skrev:Aldri vært under 1,2l/mila jeg, og hatt den i 5 år nå snart... men så har jeg faste regler om at jeg skal spinne litt minst hver gang jeg kjører en tur, og alle biler man når igjen skal kjøres forbi (om forholdene er ok)

Støtter ellers forslaget om 50kr/l, så blir det kun entusiaster igjen på veiene 8)
og så er det veldig viktig før hver kjøretur å sjekke at gass spjeldet åpner helt og at wiren er helt stram..
ellers sjekker jeg alltid at jeg har turtall sperre på alle gir hver gang jeg girer..
å så liker jeg å la bilen stå på tom gang i en time etter hver kjøretur for å være sikker på at turbo'en er kjølig nok før jeg stopper motoren..

bensin er kjempe billig.. det er jo billigere enn melk..
dessuten så går lønna opp når bensin prisen går opp, så det er vel samme faen om vi tjener 200kr timen å bensin koster 12kr/l eller om vi tjener 1000kr timen å betaler 50kr/l.
 #395093  av 3rlend

brukte 0.71 på min mr2 med mer eller mindre orginal turbo motor :P
Trondheim - Vesterålen.
Hadde heller ikke gått inn for å kjøre økonomisk da :)
 #395099  av FireWalk

jeg har de siste 10 årene betalt ca 2500 kr måneden i bensin bare for å komme meg til og fra jobb med bruksbilen.. samt rundt 40.000 kr i året i bompenger... så ca 70500 kr i året da på "reiseutgifter" inkludert veiavgift. Mr2 kjøring kommer i tillegg... og husk at dette er penger man bruker av lønna etter at skatt er trukket ifra.. tjener du 400.000 i året og skatter 40% f.eks så sitter du igjen med 240000 kr etter at skatt er trukket ifra. med litt grov hoderegning så betyr det at ca 30% av inntekten går til reiseutgifter. Tjener du mindre så blir det mer, og i verste fall kanskje opp mot 50%.... Da begynner vi å snakke om STORE utgifter! 50% av alt du tjener! :twisted:

Og dette er kun til og fra jobb. Kjører du litt aktiv MR2 kjøring på fritiden så bruker du lett 2500 kr ekstra i måneden på bensin til den og (med dagens priser) og da snakker vi 30.000 kr i året ekstra i bensin til den og.. Jeg kan lett blåse 500 kr på noen timer med kjøring på en fin dag.

Da syntes jeg ikke det er rart at folk blir frustrert og forbanna på bensinpriser. Du hadde 240.000 kr å bruke på å leve et helt år. Og når reisekostnadene er trukket ifra (bensin, bomstasjoner) så sitter du igjen med 172000 kr på et helt år som skal dekke boutgifter, strøm, mat, mobil, internett, klær og ikke minst drivstoff til MR2 kjøring osv.. Da har man i bunn og grunn ikke så veldig mye bedre råd enn en sosialklient som bare sitter på ræva og tar imot penger. Ganske frustrerende å tenke på når man jobber livet av seg for å få endene til å møtes..

Og når folk da i VG går ut og sier at de syntes bensinen godt kan koste over 50 kr literen.. da er det ikke rart at enkelte blir regelrett forbanna. Spesielt når disse kommentarene kommer fra folk som tar hurtigtoget til og fra jobb hver dag midt i oslo city og du selv bor i distriktet, uten noe kollektiv tilbud og helt avhengig av bil for å pendle til og fra jobb.

Nå skjønte jeg at de som skrev ang høy bensinpris i denne tråden sa det på tull, men måtte bare ta det opp i disse "bensinpris tider" når det har vært så mange slike uttalelser i avisene i senere tid.. De burde tenke seg litt mer om før de kom med slike kommentarer. Man burde klare å tenke seg til at en slik pris vil ramme svært ulikt. De som bor i en stor by med godt kollektiv tilbud vil ikke ha noe problem. Der blir bil uansett bare en unødvendig luksus som man klarer seg fint uten. Men i distriktene (som mesteparten av norge tross alt består av) så er man derimot HELT avhengig av bil. Og disse blir da svært skadelidende..

Tør ikke tenke på hva som skjer med folk som jobber som vaskehjelp og tjener kanskje 240.000 i året før skatt..... som kanskje sitter igjen med 170.000 kr etter skatt.. sier seg selv at man da ikke kan bruke halve lønna på transportutgifter. Da er det nok like greit å bare gå på NAV å få trygd..

ikke rart dette landet er på topp når det gjelder navklienter/trygdesnyltere. For mange er det jo ikke vits i å jobbe! Det koster jo så mye at man får jo bedre råd av å sitte hjemme å ta imot trygd!

Er ganske sikker på at med 50 kroner literen på bensin så vil nok arbeidsledigheten fort gå opp til 50%... og misstenkelig mange blir nok mystisk ufør på samme tid.. :lol: :mrgreen:

En vesentlig del av bensinprisen er jo avgifter som skal dekke slitasje på vei.. i tillegg til veiavgiften. også har vi alle disse bomstasjonene på toppen av det hele! Avgift oppå en avgift oppå en avgift. Blir som å betale for maten 3 ganger.. Også kommer noen og sier at maten er for billig. :mrgreen:
 #395101  av Noxan8

FireWalk skrev:jeg har de siste 10 årene betalt ca 2500 kr måneden i bensin bare for å komme meg til og fra jobb med bruksbilen.. samt rundt 40.000 kr i året i bompenger... så ca 70500 kr i året da på "reiseutgifter" inkludert veiavgift. Mr2 kjøring kommer i tillegg... og husk at dette er penger man bruker av lønna etter at skatt er trukket ifra.. tjener du 400.000 i året og skatter 40% f.eks så sitter du igjen med 240000 kr etter at skatt er trukket ifra. med litt grov hoderegning så betyr det at ca 30% av inntekten går til reiseutgifter. Tjener du mindre så blir det mer, og i verste fall kanskje opp mot 50%.... Da begynner vi å snakke om STORE utgifter! 50% av alt du tjener! :twisted:

Og dette er kun til og fra jobb. Kjører du litt aktiv MR2 kjøring på fritiden så bruker du lett 2500 kr ekstra i måneden på bensin til den og (med dagens priser) og da snakker vi 30.000 kr i året ekstra i bensin til den og.. Jeg kan lett blåse 500 kr på noen timer med kjøring på en fin dag.

Da syntes jeg ikke det er rart at folk blir frustrert og forbanna på bensinpriser. Du hadde 240.000 kr å bruke på å leve et helt år. Og når reisekostnadene er trukket ifra (bensin, bomstasjoner) så sitter du igjen med 172000 kr på et helt år som skal dekke boutgifter, strøm, mat, mobil, internett, klær og ikke minst drivstoff til MR2 kjøring osv.. Da har man i bunn og grunn ikke så veldig mye bedre råd enn en sosialklient som bare sitter på ræva og tar imot penger. Ganske frustrerende å tenke på når man jobber livet av seg for å få endene til å møtes..

Og når folk da i VG går ut og sier at de syntes bensinen godt kan koste over 50 kr literen.. da er det ikke rart at enkelte blir regelrett forbanna. Spesielt når disse kommentarene kommer fra folk som tar hurtigtoget til og fra jobb hver dag midt i oslo city og du selv bor i distriktet, uten noe kollektiv tilbud og helt avhengig av bil for å pendle til og fra jobb.

Nå skjønte jeg at de som skrev ang høy bensinpris i denne tråden sa det på tull, men måtte bare ta det opp i disse "bensinpris tider" når det har vært så mange slike uttalelser i avisene i senere tid.. De burde tenke seg litt mer om før de kom med slike kommentarer. Man burde klare å tenke seg til at en slik pris vil ramme svært ulikt. De som bor i en stor by med godt kollektiv tilbud vil ikke ha noe problem. Der blir bil uansett bare en unødvendig luksus som man klarer seg fint uten. Men i distriktene (som mesteparten av norge tross alt består av) så er man derimot HELT avhengig av bil. Og disse blir da svært skadelidende..

Tør ikke tenke på hva som skjer med folk som jobber som vaskehjelp og tjener kanskje 240.000 i året før skatt..... som kanskje sitter igjen med 170.000 kr etter skatt.. sier seg selv at man da ikke kan bruke halve lønna på transportutgifter. Da er det nok like greit å bare gå på NAV å få trygd..

ikke rart dette landet er på topp når det gjelder navklienter/trygdesnyltere. For mange er det jo ikke vits i å jobbe! Det koster jo så mye at man får jo bedre råd av å sitte hjemme å ta imot trygd!

Er ganske sikker på at med 50 kroner literen på bensin så vil nok arbeidsledigheten fort gå opp til 50%... og misstenkelig mange blir nok mystisk ufør på samme tid.. :lol: :mrgreen:

En vesentlig del av bensinprisen er jo avgifter som skal dekke slitasje på vei.. i tillegg til veiavgiften. også har vi alle disse bomstasjonene på toppen av det hele! Avgift oppå en avgift oppå en avgift. Blir som å betale for maten 3 ganger.. Også kommer noen og sier at maten er for billig. :mrgreen:

er du en politiker i forkledning? :shock:
 #395103  av FireWalk

Noxan8 skrev: er du en politiker i forkledning? :shock:
Tror nok oppgittheten hadde tatt livet av meg rimelig kjapt om jeg skulle begitt meg ut på noen politikerkariære :lol:

Jeg tror vel litt av grunnen til at jeg har fått Mr2en til å gå såpass økonomisk er for å tilfredstille meg selv i den forstand at jeg får en slags indre velfølelse hver gang jeg føler jeg "lurer" til meg litt tilbake fra staten som stadig har hånden godt plantet i lommeboken min. her har man i utgangspunktet en trimmet bensinsluker av en sportsbil. Da føles det litt godt når man kan kjøre den og vite at man ikke bruker stort mer enn en daukjørt fiesta og likevel ha hundrevis av hester i reserve. Bensin spart = mindre avgifter betalt til staten AS.

Når det gjelder politikk så begrenser jeg meg vel til å være litt over middels aktiv i aksjonsgruppen mot bomring i Ålesund akkurat nå for tiden. Syntes det er hårreisende at jeg som bilist skal være med å betale for blant annet milevis med sykkelvei til hundrevis av millioner kroner for at syklistene og fotgjengerene skal få ny gratisk gang/sykkelvei. Jeg er prinsippielt imot å betale bompenger for at andre skal få ting jeg ikke selv kommer til eller har mulighet til å bruke.

Jeg kan godt tåle steken, men ikke når jeg ikke får være med på leken... :mrgreen:
 #395122  av ArildM

Ekstremt enig med deg Firewalk, mer trenger ikke å sies.
 #395180  av Acidron

mr2storbrua skrev:Fra Arendal til Rudskogen og tilbake, inkludert køkjøring i Moss, brukte min 0.8 l/min. Ganske fornøyd med det med tanke på at sprutet bare er grovmappa :)
Jeg hadde ikke hatt råd til å kjøre mye om bilen min brukte 0.8 l/min. Jeg hadde brukt 24 liter bare til og fra jobb :P
 #395225  av mr2storbrua

Hehe, den måtte jeg lese flere ganger :lol: l/mil selvfølgelig :wink: Kjører ikke så fort at jeg klarer en mil i minuttet :mrgreen:

Veldig enig i det du sier, FireWalk...
 #395475  av Jonas85

Kunne ikke sagt det bedre selv. Er så sant :) Men ikke nok med avgifter, så skal absolutt snobbene på Oslo's vestkant klage over at alle andre klager på høye drivstoffpriser.. :? Mener at vi sutrer uten grunn siden vi tjener så bra som vi gjør..??
Og mener det ikke er noe problem for oss å betale 20 kr for en halv liter vann, men griner når prisen er nesten 15 kr literen... VEL... nå kjøper vel ikke de fleste 50 liter vann heller når de er på bensinstasjonene... :lol: Og oljeprisene gikk jo ned med 20 dollar fatet, men ikke faen om prisen på drivstoff skal ned hos grådig.no.. Og nå mener forskere at diesel er farlig for astmatikere og naturen (er ikke noe fan selv), og at diesel skal forbys.. Stakkars de jævlene som ble lurt av staten til å kjøpe en dieselbil (som er dyrere enn bensinbil fra før) og annonserte med billig diesel. :shock:
Nå er jo diesel snart like dyrt og bilene skal forbys? Nå vet jeg heller ikke hvordan veiene er på vestlandet, men her i Akershus er veiene verre enn i Gambia.. :P
Og fortsatt er staten så frekk og krever bompenger og årsavgift..
Vi har det fint i Norge, men alle de milliardene i avgifter vi betaler hvert år til staten burde jo faktisk gå til å reparere veinettet (for det faller sammen snart) og ikke til krig i midtøsten eller låne pengene bort til land som ALDRI klarer å betale tilbake..
Herlig.. :P
 #414064  av Broom

Blir fort dyrt å alltid skulle være raskest ut av alt :P også lyder det så fiiiiiiiiiint fra motoren når man trykker litt ekstra på gassen! :D mitt favoritt gir er definitivt 2 :P