TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

• Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #395254  av GhostRider88

Da er bilen nypolert/vokset med Meguiars Nxt Generation Tech Wax
Gikk over bilen 2 ganger og de nylakkerte delene 3 ganger, for et best mulig resultat 8) Ble temmelig fornøyd med den "våte" dybde looken denne voksen gir!

"Med ESP (Engineered Synthetic Polymers(tilsvarer NANO teknologi)), fremtidens lakkbeskyttelse. Gir et meget bra og langvarig resultat. Renser lakken, demper riper og gir maksimal beskyttelse til lakken med en sterkere polymeroverflate."

Legger ut bilder når jeg har fått warning merket som jeg bestilte på ebay ;)
 #395267  av Mr_Storbrua

Hvor lenge siden er det det er lakka? Skal ikke polere på nylakka overflate.. Selv om lakken er tørr, er den ikke ferdig herda, den "gasser" seg i flere uker etter lakking, å den gassen SKAL ut.. så om du polerer der, så kommer den ikke ut, å kan begynne å lage krøll for deg..

Men er vel en stund siden den blei lakka nå?
 #395275  av GhostRider88

Mr_Storbrua skrev:Hvor lenge siden er det det er lakka? Skal ikke polere på nylakka overflate.. Selv om lakken er tørr, er den ikke ferdig herda, den "gasser" seg i flere uker etter lakking, å den gassen SKAL ut.. så om du polerer der, så kommer den ikke ut, å kan begynne å lage krøll for deg..

Men er vel en stund siden den blei lakka nå?
det var jeg klar over og det er omtrentlig 6 uker siden den ble lakkert (08.06). Forhørte meg med lakkereren om når jeg kunne polere og han sa at jeg kunne vente i noen uker. :)

Mener at noe over 5 uker er lenge nok?
 #395304  av Mr_Storbrua

Helt enig :) bruker å si ca 3 uker til kunder på jobb
 #395688  av GhostRider88

Min originale subwoofer (bak førersetet) har sprengt og jeg har søkt litt rundt etter en løsning som bevarer det originale preget på bilen.

Har funnet en løsning som gjør at jeg kun trenger å bytte ut Sub høytaler elementet og alt annet kan beholdes originalt. Kom over dette subwoofer elementet http://www.emspowered.com/storefront/in ... 4800041f80 som passer rett inn i den originale subboksen bak setet. Og den kjører med original amplifier. Så alt jeg trenger å gjøre er å skru ut subkassen, skru ut det sprengte elementet, og skru inn det nye subelementet :)
 #395697  av magnesmurf

Du vil få hentet mye mer lyd av å sette i en 6,5" midbass eller 6,5" sub i rommet og kaste den orginale kassen.
Fordelen med midbass er at den ikke nødvendigvis trenger noen kasse, bakdelen er at den bare spiller fra ca 50hz og opp til rundt 180hz optimalt.
Fordlen med med en 6,5" sub er at du får faktisk skikkelig dunkelyd fra det, og det lar seg gjøre å lage en kasse som får plass i rommet bak setet. Bakdelen er at du må lage kassen og kanskje bruke en egen forsterker til en slik sub.
Se for øvrig denne tråden:
http://www.ts-ogn.no/index.php?option=c ... 49&t=33408
Og denne tråden:
http://www.ts-ogn.no/index.php?option=c ... 49&t=33794
 #395698  av GhostRider88

magnesmurf skrev:Du vil få hentet mye mer lyd av å sette i en 6,5" midbass eller 6,5" sub i rommet og kaste den orginale kassen.
Fordelen med midbass er at den ikke nødvendigvis trenger noen kasse, bakdelen er at den bare spiller fra ca 50hz og opp til rundt 180hz optimalt.
Fordlen med med en 6,5" sub er at du får faktisk skikkelig dunkelyd fra det, og det lar seg gjøre å lage en kasse som får plass i rommet bak setet. Bakdelen er at du må lage kassen og kanskje bruke en egen forsterker til en slik sub.
Se for øvrig denne tråden:
http://www.ts-ogn.no/index.php?option=c ... 49&t=33408
Og denne tråden:
http://www.ts-ogn.no/index.php?option=c ... 49&t=33794
har sett igjennom tråden og skal benytte din beskrivelse av å skru ut subkassen for å bytte elementet. :)

Grunnen til at jeg velger denne løsningen med et nytt element som passer i org kassa er fordi jeg vil holde bilen original innvendig, samt utvendig. Ønsker ikke kasser eller lignende bak setet som ikke originalt. Og så lenge jeg har bedre lyd enn original bassen, så er jeg fornøyd. :)

Er jo også et bra element jeg har kjøpt og som har fått positive tilbakemeldinger, samt omtaler :)

Sitat fra beskrivelsen av subben:

"Amazing bass in a compact package! This one-of-a-kind 5-1/4" subwoofer has an impressive 9.25 mm of Xmax. A wide roll surround, raised flat spider, and large 1-1/4" 4-layer voice coil ensure impressive bass performance and high power handling. The vented pole and vented spider allow good airflow around the coil to improve heat dissipation and reduce compression. The ultimate miniature subwoofer driver!"

Vært å nevne at dette faktisk er en fullverdig bass med trøkk og den settes direkte inn i originalkassen :)
 #395716  av magnesmurf

Jeg har prøvd begge deler :wink:
Holder det for deg så er det ikke noe problem, men ville prøvd før jeg var skråsikker på at det er nok bass. Den beskrivelsen av 5" elementet er nok litt overdreven...
Merket litt forskjell mellom det orginale 5" elementet og det nye, men det er som forskjellen mellom 156hk motoren og 175 hk motoren til mr2, mens 2x 6,5" element kan sammenliknes med 3sgte tubromotoren, som presterer i en annen liga :wink:

Opplegget mitt innebar jo bare en par nye selvbygde små kasser der de gamle kassene befant seg, og de nye kassene kan tas ut og byttes tilbake til de gamle igjen når som helst, så bilen er fortsatt orginal i mine øyne.

I tilegg fikk jeg lokkene som t-taket normalt sett skal stå på oppå de nye kassene, så de syns ikke, og alt ser helt orginalt ut. Eneste man merker er at det faktisk er skikkelig bass i bilen :wink:

Mitt råd til deg hvis du skal bestille tang band 5" er å bestille er par 6" samtdlig, siden det ikke koster så mye ekstra. Så kan du prøve deg frem.
Holder det med en 5" får du alltids solgt de to 6" på bilstereoforumet :wink:
 #395717  av GhostRider88

magnesmurf skrev:Jeg har prøvd begge deler :wink:
Holder det for deg så er det ikke noe problem, men ville prøvd før jeg var skråsikker på at det er nok bass. Den beskrivelsen av 5" elementet er nok litt overdreven...
Merket litt forskjell mellom det orginale 5" elementet og det nye, men det er som forskjellen mellom 156hk motoren og 175 hk motoren til mr2, mens 2x 6,5" element kan sammenliknes med 3sgte tubromotoren, som presterer i en annen liga :wink:

Opplegget mitt innebar jo bare en par nye selvbygde små kasser der de gamle kassene befant seg, og de nye kassene kan tas ut og byttes tilbake til de gamle igjen når som helst, så bilen er fortsatt orginal i mine øyne.

I tilegg fikk jeg lokkene som t-taket normalt sett skal stå på oppå de nye kassene, så de syns ikke, og alt ser helt orginalt ut. Eneste man merker er at det faktisk er skikkelig bass i bilen :wink:

Mitt råd til deg hvis du skal bestille tang band 5" er å bestille er par 6" samtdlig, siden det ikke koster så mye ekstra. Så kan du prøve deg frem.
Holder det med en 5" får du alltids solgt de to 6" på bilstereoforumet :wink:
Jeg har allerede betalt for 5", så jeg kommer ikke til å nå bestille et par 6" (ikke i denne omgangen i alle fall) Men hva fremtiden bringer vet ingen ;) Så det er mulig jeg en dag benytter meg av dine smarte løsninger! Sett ditt opplegg i din bil og er meget imponert over det originale preget dette systemet "lider av" :P

Poster ettervert bilder av prosessen med å skru ut basskassen, samt elementet og montering av det nye Tang Band's elementet. :)
 #395721  av GhostRider88

magnesmurf skrev:Hvis det allerede er bestilt er det litt seint ja.
Du får komme på treff engang, så kan du høre hvor mye ekstra et par 6,5" kan gjøre :wink:
Gjerne :)

Kom til å tenke på en ting som hadde vært greit å vite før jeg begynner å skru ut basskassen. Hvordan gikk du frem når du skrudde ut kassen? Tenker da på rekkefølgen av å skru ut boltene, ledningene som sitter på siden og ledningene som sitter bak selve elementet. Hadde vært gull om du hadde orket å skrevet en liten beskrivelse (gjerne med bilder om du har) på hvordan du gjorde det (dine erfaringer) Alltid moro å lære av en som har myyye mer greie på slike ting enn meg..
 #395724  av magnesmurf

Kan skrive en liten beskrivelse, men dette er såpass enkelt at jeg ikke gidder å ta bilder.

Først løfter du lokket oppå i forkant. Det er bare festet med klips foran. Når det er løftet skrur du ut skruene det er festet med i bakkant, tror det er 4 stk.
Løft av lokket og røsk av gitteret foran som sitter med klips.
Løsne den ene klipsen som trekket under vinduet sitter med (trykke klips som sitter over basskassen mot vinduet)
Så hekter du av gulvmatta så mye som mulig for å komme til skruene i forkant av blekket som holder fast baskassen. Skru ut alle sammen med en liten skralle. Mener det var ca 10 skruer.
Når det er gjort er kassen løs, ogg du kan løfte den halvveis ut og kommer til ledningsstikkeren ogkan plugge ut den. Så er det bare å løfte ut kassen.

HÃ¥per det hjalp :wink:
 #395735  av GhostRider88

magnesmurf skrev:Kan skrive en liten beskrivelse, men dette er såpass enkelt at jeg ikke gidder å ta bilder.

Først løfter du lokket oppå i forkant. Det er bare festet med klips foran. Når det er løftet skrur du ut skruene det er festet med i bakkant, tror det er 4 stk.
Løft av lokket og røsk av gitteret foran som sitter med klips.
Løsne den ene klipsen som trekket under vinduet sitter med (trykke klips som sitter over basskassen mot vinduet)
Så hekter du av gulvmatta så mye som mulig for å komme til skruene i forkant av blekket som holder fast baskassen. Skru ut alle sammen med en liten skralle. Mener det var ca 10 skruer.
Når det er gjort er kassen løs, ogg du kan løfte den halvveis ut og kommer til ledningsstikkeren ogkan plugge ut den. Så er det bare å løfte ut kassen.

HÃ¥per det hjalp :wink:
Takk så masse for beskrivelsen! Hjelper veldig mye, men er en ting jeg forsatt stusser på.
Kan ikke si jeg har sett denne klipsen. Sitter den liksom i veggen like over basskassen?
Men det er vel ikke så vanskelig å finne når jeg først har begynt :)
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 102