TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• bensinlukt av eksosen

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #395294  av Bauf2k

det lukter veldig bensin av eksosen,så regner med den går litt rikt. hva er det jeg kan gå over? tenningen har jeg ikke rørt på 1 år, så feiltenning kan det vel ikke være.
Sist redigert av Bauf2k den 26 jul 2011 15:58, redigert 1 gang totalt.
 #395314  av Bauf2k

ca 1 måned siden. det ble byttet på toyota. men har hatt det slik før filterbytte.
 #395365  av Bauf2k

noen som har forslag til hva jeg kan sjekke? :roll:

edit: bankesensoren er forresten gåen og skal byttes. kan den gjøre at motoren får for mye bensin,siden bilen går i nødmodus?
edit2: ja,kom over en gammel tråd der det var en som hadde gåen bankesensor.. og som sa at det blir fet blanding da.. så da er det vel det som er årsaken til bensinlukten..
 #395463  av Haugrud

Ja, har du defekt bankesensor vil den gi altfor mye bensin hele tiden..skift den, så er det nok i orden! Min var nesten ikke kjørbar da min røyk, siden den fikk så mye..
 #395660  av Bauf2k

fikk bytta sensoren i går, men det lukter fremdeles litt bensin av eksosen. ikke like mye, men.. så i dag da jeg skulle ut å kjøre,så spratt feilkode 52 opp igjen, da motoren var kald. så jeg stoppa motoren og sjekka diagnosen,så da jeg starta igjen,da var den borte.

fikk bestilt ny time på toyota,men må vente helt til 7.aug... nesten så jeg ikke tør å kjør noe særlig.. redd for å ødelegge enda en bankesensor.
noen forslag til hva jeg kan gå over?
 #395793  av Bauf2k

nei, jeg har ikke fått sjekket tenninga enda. bytta reg.reima for ca 17k km siden og da var tenninga fin.
ja,jeg koblet av batteriet her om dagen. har bare kjørt ca 7-8mil siden da og ingen feilkode så langt.
men tror jeg skal kjøre minst mulig frem til jeg har time hos toyota igjen.
 #396379  av Bauf2k

Hmmm... var på Toyota å fikk sjekka bilen idag.. venta ca.2 timer på at de skulle bli ferdig. da jeg endelig fikk bilen og trodde at problemet var vekk, så fikk jeg beskjed om at de ikke hadde funnet noen ting.. ifølge han som sjekka bilen min,så sa han at det var gjort for mye modifikasjoner på den,at han skjønte ingen ting.. mye vakumslanger var blendet osv. men jeg sa med han at det eneste som var gjort var å blende t-vsv og fjernet t-vis systemet.. ellers var det bare satt på en dumpventil,bytta eksosanlegg og satt på en Boostcontroller.

han foreslo faktisk å høre med folk på forum. han sa også at han hørte antydning til rådebank da bilen gikk på tomgang.
han hadde vist ikke sjekka tenningen eller noe slikt...

er det noen som har forslag?
 #396534  av Bauf2k

hm.. får opp feilkode 52, som er knocksensor, hver gang motoren er kald.. så når jeg har fått litt temp. på den,så er det bare å stoppe å starte motorn på nytt,så forsvinner feilkoden.. er det noen som har peiling på hvorfor den kan gå så rikt med bensin? fatter ikke at det kan være så vanskelig av toyota verksted å finne ut feilen på det.
regner med om jeg fortsetter å kjøre slik,så ryker vel sensoren igjen. og kanskje andre ting også?
 #396800  av Bauf2k

Var innom Toyota i dag å spurte en anne fyr om han hadde forslag. han snakket om en eller annen vakuumstyrt regulator som kanskje kunne være årsaken. for jeg sa at jeg hadde en slags suselyd bak innsuget. og når motoren har blitt veldig varm,så blir det en høy pipelyd som går konstant, men forsvinner om jeg gir litt gass og kommer tilbake igjen om jeg slipper gassen.

er det ikke noen av dere som har noe forslag til hva det kan være at bilen får for mye bensin?
han verksted karen sa jeg kunne iallefall bare prøve å bytte tennpluggene først, om det ikke hjalp,så måtte dem ta den inn på nytt og prøve å sjekke..
men det kunne fort bli dyrt, sa han.

har liten tro på tennpluggene,men er vel greit å få bytta.. de må vel byttes uansett,nå som jeg har kjørt på så feit blanding over lang tid. :roll:

fml..
 #396872  av Bauf2k

hm, går den ikke bare i nødmodus når den motorlampen synes?
får når bilen er varm,da kommer ikke motorlampa på.
jeg kan jo også kjøre ganske greitt med den, men det kan jeg ikke når den motorlampa lyser.. da merker jeg at den er i nødmodus, for da går den helt rævva.
 #399077  av Bauf2k

Da har jeg vært på toyota igjen. Grunn til at feilkode 52 kom opp når bilen var kald, var pga oljegris på bankesensoren. Var en liten lekkasje på toppdekselet.
Så nå er iallefall den feilkoden sluttet å dukke opp.. men plagest fortsatt med den bensin/eksoslukta.. En kar sa at katalysatoren kan være tett, at det er årsaken..
men er det mulig da? ser ikke helt hvordan det kan gå til..