TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • overhaling av 3sge, eller beams motor

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #395991  av ad92
 
Jeg har en 1990 mod mk2, som har kjørt 230 000. Det er nå på tide at motoren får seg en skikkelig overhaling, pga den drikker store mengder olje med litt inspirert kjøring.

En side av meg har VELDIG lyst til å kjøpe en 3sgte og drite i at det er 99% umulig å få godkjent i disse dager, siden ToyParts, som var mitt siste håp ikke har fått noen fremgang blir det ikke turbo. Å kjøre uten godkjenning er ikke aktuelt.

Beams motor frister også veldig, men jeg blir mer og mer i tvil av rekke årsaker. For det første virket det som dette er et vanskelig bytte, og siden jeg ikke kan bytte motor selv blir dette dyrt med tanke på at det blir en god del timer med skruing. Det er også vanskelig å oppdrive deler, og det blir garrantert bare vanskeligere og vanskeligere. Men på den andre siden, tror jeg beams er den perfekte motor til mr2 med masse NA power. Så har ikke helt bestemt meg om beams er det jeg havner på til slutt..

Det som frister mest nå er å overhale min 3sge. Siden jeg ikke har noe spesielt peiling på motor lurte jeg på om dere kunne hjelpe meg i gang på delekjøpet. Hva børr handles inn, hva MÅ jeg bytte for at motoren skal fungere problemfritt i årene fremover, og hva kan jeg hoppe over? Hvor er det best / billigst å handle deler fra for tiden ?
 #395994  av Ole Darkness
 
Hei, sitter og vurderer akkurat det samme :)
Har en 91 mod. MR2 med 3S-GE motor som snart runder 200000km, er ikke helt sikker på når reg. reima og clutch var byttet sist (clutch funker fint, men tar nesten helt på slutten på vandringen i pedalen).
Er ikke sikker på hvor mye olje den drikker enda siden jeg akkurat har skifta etter jeg kjøpte bilen.

Jeg har mulighet og kompetanse til å overhale selv, men stusser litt på hva jeg må bytte? Hva som er et "must"? Hvor jeg skaffer deler og hvilke?
Er det noe som bør oppgraderes når man først har motoren i biter?
Er ikke ute etter og blotrimme motoren, men heller få den i "optimal" form og at den holder :D
 #395998  av Tein
 
Beams motor er dyrt.. Ser det ligger front cut til rundt 25 tusen på ebay, uten frakt.
Det beste er vel egentlig å skaffe en brukt 3Sge fra sverige eller lignende som ikke har gått altfor langt..

Blir fort dyrt hvis du skal overhale din gamle.. Stempelringer, ventiltetninger, bære og rådelagere, pakningsett, er i hvertfall et must.. Å kontrollere at toppen er plan og fin og ikke har noen sprekker. Da må du sende den inn til et motorverksted som kan gjøre dette for deg. Planing av toppen blir fort 3000 kr ut av lommen..
Når motoren din har gått såpass langt som den har gjort og bruker en del olje som du sier, er det jo også vanskelig å vite om tilstanden på den. Krever en del spesial verktøy for å gjøre diverse målinger på topp, blokk og bunndel..

Poenget mitt er at det like godt kan være sprekk i toppdel som slitte stempelringer eller tetninger..
Da er liksom alt arbeidet bortkastet hvis du ikke gjorde det ordentlig første gangen og gikk over alt da.

http://www.turbomr2.com/MR2/HowTo/Engin ... GTE-01.htm
Ta en titt her du!
 #396176  av ad92
 
Den tråden du refererte til handlet om 3sgte :)

Klarer ikke å bestemme meg om hva som blir best i lengden, om en beams er verdt pengene og strevet å få til å fungere i min bil.

Blir mest sannsynlig å overhale den motoren jeg har nå, eller som nevnt tidligere, å kjøpe en lav km fra danmnark / svergie :)

dyrt blir det hvertfall :lol:
 #396182  av Offern
 
Oljeforbruk kan jo være så enkelt som ventiltetninger! evt sjekke kompresjon på sylinderne for å se at ikke det har røket stempelringer!
 #396183  av FireWalk
 
Først og fremst så er det en del tester du kan utføre for å finne ut hva som er årsaken til ditt høye oljeforbruk. Når du har funnet ut av det kan du ta valg videre. Å overhale en motor trenger ikke koste så mye som mange skal ha det til.

Du kan enten velge å overhale ALT. Dvs at du i praksis bytter så å si alt som er i motoren. Sender alt til planing osv. Dette blir så klart fryktelig dyrt. Men motoren blir som NY etterpå.

Alternativt kan du ta en "halvveis" overhaling som blir så å si like bra i de fleste tilfeller. Dvs, motoren vil slutte å bruke olje og de viktigste slitedelene er byttet slik at den igjen kan se frem til noen hundre tusen km å gå.

Ved alternativ to må du bytte stempelringer, rådelager ventiltetninger og topp pakning. Kjøp gjerne et pakning sett til motoren, så får du byttet alt av pakninger. Dette koster ikke så fryktelig mye. Bytter du dette vil oljeforbruket være en saga blott. Ikke vil det koste spesielt mye heller. Men en TOTAL overhaling er det ikke. men kanskje det ikke trengs heller? Som de sier: If it's not broken, don't fix it!

Men på den andre siden kan det jo være greit å ta div andre ting også når motoren først er ute.. Veivlager, ventilfjærer, vannpumpe, oljepumpe osv osv.. Da baller det fort på seg og du ender opp med alternativ 1 som er en komplett overhaling.

Valget er ditt. Du må bestemme deg for om du vil: A: fikse det som er problemet, nemlig oljeforbruket. Og samtidig få byttet en del slitedeler på kjøpet. Eller B: Overhale hele motoren.

Når hele motoren er overhalt vil det jo være litt kjipt om du setter det sammen, så går det noen måneder og så er girkassen kaputt.. Koster forøvrig nesten like mye å få en girkasse overhalt på verksted som det koster for en ny...

Og du MÅ ikke plane flatene. Har selv overhalt mange motorer uten å plane, og det funker fint hver gang. Har også x antall kamerater som driver med dette og har aldri hørt at noen av dem har fått noe problem. Har du kjørt motoren tom for kjølevann eller tidligere strammet til noe vanvittig i feil rekkefølge med feil moment så kan det ha oppstått skjevheter som medfører at den må planes. Hvis ikke går det bra i 99% av gangene.

Om du går for alternativ A ville jeg uansett kostet på meg å plane.

Som sagt, valget er ditt. :mrgreen:

ps. Å kjøpe en brukt motor medfører ingen garanti for at den er i god stand selv om km stand er lav. Den kan fremdeles være rasskjørt. Kjørt på høyt turtall på kald motor osv. Du vet aldri hva du får. Å overhale den du har er den sikreste måten å forsikre deg om at du får det du ønsker for pengene dine. Nemlig en holdbar motor i god stand. :)
 #396190  av ad92
 
Ble nesten litt overbevist der eirik :lol:

Trodde det var nødvendig å plane toppen, sparer jo en del på å ikke sende blokk, topp osv inn for å få dette planet. Hva børr da byttes for å få en overhalt motor som nødvendigvis ikke er fabrikk ny men som går noen år fremover, vill gjerne bytte alle reimer, pumper og pakninger når jeg først er i gang :)
 #396197  av FireWalk
 
ad92 skrev:Ble nesten litt overbevist der eirik :lol:

Trodde det var nødvendig å plane toppen, sparer jo en del på å ikke sende blokk, topp osv inn for å få dette planet. Hva børr da byttes for å få en overhalt motor som nødvendigvis ikke er fabrikk ny men som går noen år fremover, vill gjerne bytte alle reimer, pumper og pakninger når jeg først er i gang :)
Du må nesten bare ta ut motoren og inspisere den. Du ser fort om et lager er slitt eller om det har mye liv igjen. Typisk så slites rådelagre fortere enn veivlager så dem ville jeg uansett ha byttet. Husk å måle nøye og sørg for at du får riktig tykkelse. Kan være veiva er slitt slik at du uansett må ut med veiva og maskinere den for så å sette inn hakket større lager. Men som regel går det greit å bare sette inn nye. Mål klaringene nøye. Det er lurt å måle først så du vet hva du har å gå på og hva som eventuelt må bestilles av deler. Enkleste og billigste måten å måle på er plastigage (den grønne).
Så da bytter du stempelringer, rådelager, eventuelt veivlager, alt av pakninger og tetninger i motoren (o-ringer, ventiltetninger, topp deksel pakning osv, topp pakning, vannpumpe, oljepumpe, ny regreim, nye løpehjul og strammer til regreim (pass på at du ikke river gjengene når du tar ut løpehjul osv. Aluminium er noe dritt når det gjelder å rive gjenger....)
Kjøp også nye slanger tilhørende oljekjøleren da disse har en tendens til å sprekke. Og det er ikke kjekt å bytte disse når motoren står i!..
Ideelt sett bør du få honet sylinderene før du monterer alt igjen. Setter du bare inn nye ringer kan du risikere at den bruker olje pga at ringene ikke vil sette seg ordentlig. Poenget er at du ved å hone sylinderene får et slags kryss mønster på skrå opp og ned i sylinderen. Dette gjør at oljen setter seg fast inne i "ripene" når stempelet går opp og blir liggende igjen når det går ned. Dette smører sylinderen, og på sikt vil dette belegget slipes ned av ringene slik at flatene i sylinderen tilpasses ringene og de tetter mye bedre. Det er dette som menes med at ringene "setter seg". I begynnelsen er det da naturlig at motoren bruker litt olje intil ringene setter seg ordentlig og det blir tett og fint. Honing bør utføres på mekanisk verksted som har maskiner som gjør dette ordentlig. Dersom du kjenner en ekspert på området som har gjort det mange ganger før kan du gjøre dette selv også, men det krever en stødig hånd! Jeg har gjort dette selv før men det er vanskelig å få et 100% resultat. Ringene setter seg omsider, men det kan ta lenger tid å kjøre inn motoren... Koster uansett ikke så frykgelig mye å få honet opp 4 sylindere.
Så er det bare å rengjøre ordentlig, og smøre sylinderene med olje. Bruk rikelig monteringsfett (spesial fett for montering på lager) på rådelager og veivlager osv så minimerer du sjansen for at disse spinner når du starter motoren første gang etter overhalingen. Husk å smøre kun rette siden av lageret! Ellers spinner det ved oppstart. Blir motoren stående en stund så sørg for at den har olje/smøring så ikke delene begynner å ruste.. Lurt å bytte pakningen som står på oljeoppsugeren i bunnpanna. Dersom denne ikke blir tett vil du få for dårlig oljetrykk og det er katastrofe for en nyoverhalt motor. Denne må uansett av så sørg for at du får inn en ny ved montering.

Det finnes prosedyrer for å måle topp og blokk for å sjekke at dette er plant. Prosedyren finner du godt beskrevet i verkstedmanualen.

Er det jeg kommer på i farta som er viktig. Kan vel være greit å bytte termostat også når man først er i gang.
 #396214  av ad92
 
Off, føler dette blir for mye å bite over egentlig! Tror jeg får noen som kan dette til å gjøre det for meg! å bytte bremser, sette på foringer, anlegg osv er ikke noe problem, men mekaniske saker som dette hadde jeg ikke klart.

Hva kan jeg forvente om jeg setter i kvass kvam? Og hva er piggyback? Ser bla på nemi sin prosjekt tråd, hun har valgt å gå for kvassere kammer og piggyback, som jeg regner med er en "add on" til ecun for å justere, har jeg forstått det rett blir tenning og bensin tilførsel annerledes med kvass kammer? :oops: noob

er det mulig å f.eks se en økning fra 156 - 180 hk med lettere mods?
 #396224  av FireWalk
 
:D
ad92 skrev:Off, føler dette blir for mye å bite over egentlig! Tror jeg får noen som kan dette til å gjøre det for meg! å bytte bremser, sette på foringer, anlegg osv er ikke noe problem, men mekaniske saker som dette hadde jeg ikke klart.

Hva kan jeg forvente om jeg setter i kvass kvam? Og hva er piggyback? Ser bla på nemi sin prosjekt tråd, hun har valgt å gå for kvassere kammer og piggyback, som jeg regner med er en "add on" til ecun for å justere, har jeg forstått det rett blir tenning og bensin tilførsel annerledes med kvass kammer? :oops: noob

er det mulig å f.eks se en økning fra 156 - 180 hk med lettere mods?
En kvassere kam forandrer kurven på åpne og lukketiden på ventilene i den forstand at den åpner tidligere og lukker senere. Dette gjør at du kan få mer potensiale av motoren ved riktig justering av tenning og bensin og muligens også justering av overlap på selve kammene. Siden kurven endres vil det være nødvendig å justere tenning og bensinmengde. Da trenger du enten en slik piggyback som du kobler inn på det orginale ledningsnettet, mellom orginal ecu og resten av ledningsnettet slik at denne kan manipulere signalene fra ecu eller du kan sette på et datasprut.

Jeg har ikke personlig noe erfaring med kvasskam på MR2 Gti, men det hadde vært morro å prøve. Jeg tror nok det kan være litt å hente ved å justere dette riktig. Men så vanvittig mye tror jeg ikke det er å hente. Det meste på disse motorene er faktisk ganske gjennomført fra fabrikk. Det er veldig vanlig at man kan hente ut litt mer effekt på f.eks eldre bmwer ved at man porter toppen osv. Men på MR2 er det så strømlinjeformet at dette ikke er nødvendig. Husker jeg var tenkt å porte toppen da jeg hadde GTI, men ble forbløffet over å finne ut at det egentlig ikke var nødvendig. :)

Tror det lureste du kan gjøre er å søke litt rundt å se om du finner noen andre prosjekter som omhandler mr2 gti og kvasskam, og se hva slags resultater de eventuelt har oppnådd. :) Når man jobber med så små marginer så vil en dyno være avgjørende for å få stilt inn alt slik at du får mer effekt. Hvis ikke kan du risikere å ende opp med mindre effekt enn du hadde fra før, selv om du har satt inn deler som har potensiale til å generere mer enn det som er der orginalt.