TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ST205 bremser pÃ¥ ST185, modifiseringer?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #396066  av Rangle

Prøvd å søke rundt på forumet, men ingen som har skrevet noe konkret om ST205 bremser på ST185, kun at det kreves modifikasjoner på frambremsene, bak går det stort sett rett på (kun senterring som trengs?)

Noen som har montert ST205 bremser på ST185 eller ST165 (skal være likt som ST185)?

Evt. hvilken modifiseringer har dere gjort for å få på frambremsene?
Slik jeg har forstått så er en måte;
1. 4mm spacer mellom skive og hub (3mm vil gjøre at man slipper (2), men kommer for nært styrestag eller noe slikt da?)
2. Frese av 1mm på ørene til kalipperene
3. Lengre hjulbolter
4. (lage til senterring til skivene siden ST205 har 1mm større diameter på senterhullet)?

Er/høres dette riktig ut? Pøvd å lest meg til på amerikanske forum, men de blir nesten aldri enige i fremgangsmåtene!

Skal til å gjøre dette, men må være 100% sikker at de bruker ST205 skiver, resten er ingen problem!
 #396241  av sleeper

Skal du bruke de orginale festene til calipteren, så må du dreie ned skivene til 302mm.. hvis ikek må du lage braketter for og kunne utnytte 315mm.

Bak er det bare og skru det på, eneste er at du må ha en tynn sentrering for og få skiva til og sentrere siden senter på 205 skiva er 1mm større en 165\185. ( jeg brukte en 0.5mm titan plate som sentrering.)
 #396244  av Rangle

Takker for svar!

Da blir det bestilling av bremseskiver.
Blir å dreie ned skive for å bruke de orginale festeørene mtp. statens vegvesen, ikke alle der som er glade i braketter!
 #396306  av kvass_st215

Legg gjerne ut framgangsmåte på forumet her, for dette er noe jeg og sikkert mange andre st185 eiere kunne tenkt seg på sikt :wink:
 #396314  av Rangle

Bestiller vell bremser i løpet av neste uke regner jeg med. Når disse kommer susende fra England og jeg drar "hjem", skal jeg dreie ned fram-skivene (kontrollmåler hele tiden, stoler ikke 100% på andre sine mål) og jeg blir å dreie senteringer til skivene. Dette skal være 100%, ikke noe skrap man tvinger eller hamrer runde ogl, og spesielt siden jeg har tilgang og kan bruke utstyret for å lage til dette :wink:
 #396374  av Amund

sleeper skrev:Skal du bruke de orginale festene til calipteren, så må du dreie ned skivene til 302mm.. hvis ikek må du lage braketter for og kunne utnytte 315mm.

Bak er det bare og skru det på, eneste er at du må ha en tynn sentrering for og få skiva til og sentrere siden senter på 205 skiva er 1mm større en 165\185. ( jeg brukte en 0.5mm titan plate som sentrering.)
Eg har lest det samme, men skivene fra ST205 frontcut'et passa rett på Kennethx sin ST185 uten sentreringsring. Er det forskjeller ute å går?
 #396387  av Rangle

Enten må det vær skiver laget til ST185 for å bruke ST205 kalippere eller så har han en glippe på 0.5mm rundt sentreringa, kan ha mye å se om den ikke er helt riktig, risting.
 #396467  av Amund

sleeper skrev:Tvilsomt at det er noe forskjeller.. men 1 mm er ikke mye.. så ikke sikkert du la merke til det?
Passa like spot-on som originale skiver på IS'en, reagerte litt på det sjølv. Har ingen god forklaring, og Kenneth har no montert Tarox bremser, og ST205 skivene er kastet så kan ikkje teste igjen heller... Har kalipperne liggende endå dog...
 #396468  av Amund

sleeper skrev:Tvilsomt at det er noe forskjeller.. men 1 mm er ikke mye.. så ikke sikkert du la merke til det?
Passa like spot-on som originale skiver på IS'en, reagerte litt på det sjølv. Har ingen god forklaring, og Kenneth har no montert Tarox bremser, og ST205 skivene er kastet så kan ikkje teste igjen heller... Har kalipperne liggende endå dog...
 #396488  av Rangle

Det jeg og har kommet frem til, er 1mm over på de skivene jeg har fått folk til å måle!

Blir ikke noe rask prøving med maskinering av skiver og kalippere + lage senterring.
Skal fore opp en sylinder i motoren og all maskinering dette medfører og arbeid med topp, så derfor blir kjøp av skiver utsatt noen uker.