TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Trenger hjelp med trimming av ST185

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #396301  av Svsound

Har kjøpt meg en 90mod St185. Det som var gjort med bilen når jeg kjøpte den var;
3" downpipe.
Byttet bakre potte til en med 4.5" utblås, ellers eksos original.
Powerfilter.
Dumpventil.
Det jeg har gjort er montert boost controller og fcd.
Ellers er bilen original.
Men synst ikke den går så godt som jeg hadde håpet på.
Ved å øke trykket fra ca 0.6 som var originalt til ca 1.0bar så er det knapt nok forskjell.
Er ikke dette litt rart? Har blitt fortalt av en at da skal jeg ha rundt en 260hk en plass. Men det tviler jeg på at stemmer i dette tilfellet. Har prøvd å nett vært opp på 1.3 også, men da tar det så lang tid før jeg får turbotrykk. Pluss den gikk ikke noe særlig bedre heller. Har også renset intecooleren med bensin.
Må legge til at jeg er nybegynner når det kommer til trimming av motor.

Noen som har noe tips til meg hva som kan være problemet her?
 #396343  av Daniel HS

Du har montert BC? Men vet du om T-VSV ventilen er blokkert?
Link: http://www.turbocelica.nl/howto-tvsv.htm
Den lager ladetrykksperre på 1. og 2. gir.

Det utblåset tror jeg ikke har så alt for mye å si egentlig, er fremme det har mye å si på eksosen på Celica. Du skulle kanskje målt innsugstempen, for å sjekke at ICen faktisk kjøler godt nok.

260HK på det oppsettet tror jeg er sett med optimistiske øyne. Jeg bremset min på 0,6 bar ladetrykk (helt original motor/eksos) (0,75 er vel originalt), og noen feilkoder, for noen år siden hos Polly Motorsport. Da endte jeg helt nede i 172hk i motor. Altså, man mister en del hk etter noen år, så først må man ta igjen det man har mistet. En kompis bremset sin samtidig, akkurat samme oppsett, bare med BoostController og 1kg ladetrykk, han bremset 213 i motor...
 #396373  av Svsound

Daniel HS skrev:Du har montert BC? Men vet du om T-VSV ventilen er blokkert?
Link: http://www.turbocelica.nl/howto-tvsv.htm
Den lager ladetrykksperre på 1. og 2. gir.

Det utblåset tror jeg ikke har så alt for mye å si egentlig, er fremme det har mye å si på eksosen på Celica. Du skulle kanskje målt innsugstempen, for å sjekke at ICen faktisk kjøler godt nok.

260HK på det oppsettet tror jeg er sett med optimistiske øyne. Jeg bremset min på 0,6 bar ladetrykk (helt original motor/eksos) (0,75 er vel originalt), og noen feilkoder, for noen år siden hos Polly Motorsport. Da endte jeg helt nede i 172hk i motor. Altså, man mister en del hk etter noen år, så først må man ta igjen det man har mistet. En kompis bremset sin samtidig, akkurat samme oppsett, bare med BoostController og 1kg ladetrykk, han bremset 213 i motor...
Har montert turbosmart boost controller visst det var det du mente med bc. T-VSV ventilen er blokkert ja.
En annen ting er at den holder seg ikke på like høyt trykk hele tiden. Ved fult pådrag så går den f.eks opp på 1.2 i et sek også detter den ned til 1.0 ca.
Har lyst å montere front intercooler. Ser det er noen kit på ebay som skal passe rett på. Noe å satse på?

Bilen er gått 153000 foresten. (ifølge speedometeret...)
 #396572  av Svsound

Har da bestillt komplett eksos, 3" hele veien. Og front intercooler kit. Så får vi se om det blir noe forskjell.
Men noen som vet hvorfor trykket går ned når jeg kommer lenger opp på turtall? For liten turbo?
 #396759  av Svsound

Haugrud skrev:http://www.fensport.co.uk/Parts/Model_1 ... ory_1/3148

Ser sånn ut...sitter rett ved siden av turbo, og fungerer på samme måte som en wastegate..!
Ok. Må den bytest da? Eller går det an å "fikse" den?
Har testet litt og ser ut som jeg får fullt ladetrykk ved ca 3000 også detter det ned 0.2-0.3 når jeg nermer meg 4500.
 #396763  av Haugrud

Bytt den du..lettest å ta ut hele turboen og skifte den da, et lite helvete om du skal skifte den når turbo står i.. Har du dp? Hender at "wg-flappen" henger seg opp i veggen på downpipen slik at all eksosen drar ut der istedefor innom turbo, altså ingen ladetrykk..
 #396821  av Svsound

Ok. Da får det heller vente til turboen skal byttest. Siden jeg har for liten kompetanse til å demontere turboen selv. Den svetter en del olje foresten. Tok av slangen som går fra filter og inn på turbo og det rant ut olje.
Har downpipe ja.
 #396975  av Xlr8

kan jo prøve og lese ut feilkoder?
 #397198  av Svsound

Xlr8 skrev:kan jo prøve og lese ut feilkoder?
Trenger jeg noe spesial verktøy for å gjøre det? Bruker jeg den "diagnosis" porten under panseret?