TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kommer 98 oktan eller 95 til Ã¥ bli borte??

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #397130  av Scotty

95 blir selvsagt ikke borte ;) Det er snakk om høyoktan i artikkelen. Det ble skrevet for litt siden at 98/99 kommer til å forsvinne om ikke så lenge, men artikkelen du linker til avbekrefter den beskjeden.. så vi er nok trygge inntil videre!

Her er den tidligere annonsen: http://www.aftenposten.no//bil/article4 ... 8100317846
 #397134  av sindrejl

Jeg sendte mail og gav en laaaang avhandling om 98 vs 95 oktan til hu tøtta som hadde forsnakka seg til aftenposten, her er svaret:

"Hei du!

Sitatene som ble tillagt meg i den artikkelen gir ikke et helt riktig bilde av det jeg prøvde å få frem, men siden jeg ikke ba om sitatsjekk må jeg selv ta ansvaret. Utgangspunket mitt var at salget av 98 oktan er lite. Når 98-pumpen om en del år må benyttes til de som ikke kan bruke bensin med 10 % etanol, var resonnementet mitt at det kan føre til at man må velge om denne pumpen skal ha 95 eller 98 oktan. Tilbakemeldingene fra medlemmene våre (oljeselskapene) etter denne artikkelen tilsier at det godt kan hende at 98 oktan blir valgt, men det er ikke avklart ennå. Mine vurderinger var ikke godt nok sjekket ut med alle oljeselskapene på grunn av ferieavvikling, så 98 oktan er nok også på lang sikte et mer aktuelt enn jeg trodde når jeg ble intervjuet.

For øvrig deler jeg ellers dine vurderinger av de rent tekniske forhold."

Med andre ord så har ikke petroliumsinstituttet i Norge peiling på bensin og lærte av det folk skrev av svar i artikkelen.

Merk forresten at i VG artikkelen forklarer Lillemork seg som om han har peiling på bensin, etter å ha tatt ut nesten et direkte sitat av det jeg skrev til ham i og hu dama i epost.
I aftenpost-artikkelen ble han fullstendig slaktet etter at han påstod at kun ferrarier trenger 98 oktan og presterte i samme slengen å fortelle at det var bortkastet penger og tull og humbug å kjøpe 98 oktan på andre biler enn nevnte ferrari
 #397144  av Julebrus

Hva er vittsen med 98 oktan, det er ikke mer energi i 98 oktan enn 95 oktan uansett. Man vinner helller ingen ting på og bruke 98 oktan.

Er bare spesielle biler som trenger 98 oktan, som for eksempel Ferrari...
Og siden vi lever i Norge finnes det ingen slike biler her heller :x
 #397147  av Scotty

Har ikke noe med energi å gjøre.. ;)

Er mange eldre høy-ytelses motorer som uten tvil burde kjøres på 99. Spesielt om det er snakk om effektøkning. Top Gear eller Fifth gear testet jo forskjell på vanlig oktan og høyoktan, ble økt ca 15hk på hjula med en WRX.
 #397148  av 2r-e-rik

Julebrus skrev:Hva er vittsen med 98 oktan, det er ikke mer energi i 98 oktan enn 95 oktan uansett. Man vinner helller ingen ting på og bruke 98 oktan.

jeg fyller alltid 98 helst 99 vpower racing.. fordi det er dyrere..
men jeg kommer til å mappe om til e85 etterhvert sida forbruket går opp med e85..
 #397150  av sindrejl

Julebrus skrev:Hva er vittsen med 98 oktan, det er ikke mer energi i 98 oktan enn 95 oktan uansett. Man vinner helller ingen ting på og bruke 98 oktan.

Har vi fått oss et forumtroll?
Sist redigert av sindrejl den 20 aug 2011 22:29, redigert 1 gang totalt.
 #397196  av mr2storbrua

Litt usikker på om han er seriøs eller prøver seg på ironi... Ikke like lett å forstå skriftlig. Kan svare han i tilfelle han faktisk mener det han skriver:

Med høyere oktan kan man ha mer agressiv tenning uten å få tenningsbank, siden høyere oktan selvantenner senere.
 #397225  av velo

Vel, med tanke på at verdens kjente oljeressurser antagelig vil gå tom innen 50år med dagens forbruk, så vil vi nok kunne stadfeste at både 95 oktan og 98 oktan sannsynligvis vil bli borte ;)

Men heyy, jo flere som går over til elbil dil daglig bruk, jo mer olje er det igjen til resten av oss.
 #397231  av Julebrus

velo skrev:Vel, med tanke på at verdens kjente oljeressurser antagelig vil gå tom innen 50år med dagens forbruk, så vil vi nok kunne stadfeste at både 95 oktan og 98 oktan sannsynligvis vil bli borte ;)

Men heyy, jo flere som går over til elbil dil daglig bruk, jo mer olje er det igjen til resten av oss.
Elbiler kommer til og gå mye bedere enn det vi kjører i dag. I elbiler går strømmen rett til hjulene. Den dagen vi kan lage krafigere batterier kan vi lage biler som går fra 0-100 på 1-2sek. :wink:
 #397238  av Drafter

Julebrus skrev:
velo skrev:Vel, med tanke på at verdens kjente oljeressurser antagelig vil gå tom innen 50år med dagens forbruk, så vil vi nok kunne stadfeste at både 95 oktan og 98 oktan sannsynligvis vil bli borte ;)

Elbiler kommer til og gå mye bedere enn det vi kjører i dag. I elbiler går strømmen rett til hjulene. Den dagen vi kan lage krafigere batterier kan vi lage biler som går fra 0-100 på 1-2sek. :wink:
Ja det er sant, eneste problemet med elbiler er levetiden og oppladningstiden det tar før du kan kjøre igjen..
Så på top gear, husker ikke merket på den? Var en elbil i hvert fall, klarte fint å holde 110 på motorveien..
Eneste problemet var at dem måtte lade hver 15mil eller noe, og det tok 6 timer å få fullt batteri :roll:
Dette var av ypperste teknologi og så..
Er nok MANGEEEEE år igjen før elbiler blir brukbart andre steder enn oslo!
Skulle satt påbud på alle disse bysossene om elbiler :lol:

Og det med olje tar slutt om 50 år er sprøyt, dem finner jo olje hele tia, vet ikke hvor mange milliarder med olje vi ikke har pumpet opp ute i nordsjøen enda? Fordi regjeringen mener det er lurt å spare oljen til vi lenger ikke har bruk for den og at noe nytt har blitt funnet oppp..
Forhåpentligivs er jeg DAU når bensinmotoren går ut.
 #397248  av ArildM

Top Gear er et underholdningsprogram, ikke et faktuelt program.

De bryter de etiske linjene BBC har satt, og i deres forrige program ble de åpenbart tatt for fjusk siden Nissan hadde historikk på ladingen til bilene.

http://www.guardian.co.uk/environment/g ... p-gear-bbc

Viste seg at Jeremy startet med et halvtomt batteri, og tvangskjørte bilen mange runder i byen før han angivelig plutselig gikk tom for strøm.
Last Sunday, an episode of Top Gear showed Jeremy Clarkson and James May setting off for Cleethorpes in Lincolnshire, 60 miles away. The car unexpectedly ran out of charge when they got to Lincoln, and had to be pushed. They concluded that "electric cars are not the future".

But it wasn't unexpected: Nissan has a monitoring device in the car which transmits information on the state of the battery. This shows that, while the company delivered the car to Top Gear fully charged, the programme-makers ran the battery down before Clarkson and May set off, until only 40% of the charge was left. Moreover, they must have known this, as the electronic display tells the driver how many miles' worth of electricity they have, and the sat-nav tells them if they don't have enough charge to reach their destination. In this case it told them – before they set out on their 60-mile journey – that they had 30 miles' worth of electricity. But, as Ben Webster of the Times reported earlier this week, "at no point were viewers told that the battery had been more than half empty at the start of the trip."

It gets worse. As Webster points out, in order to stage a breakdown in Lincoln, "it appeared that the Leaf was driven in loops for more than 10 miles in Lincoln until the battery was flat."
Så både ja og nei. For min del som kun pendler på Jobb må jeg nok etter hvert innse at hvis jeg hadde hatt en enkel plugg å sette inn i bilen når jeg kom hjem så hadde det vært en billig og genial løsning som pendlerbil. Når rekkevidden etterhvert kommer seg blir også Elbilene en totalløsning som vil passe for de aller aller fleste.

Batteriene er nå fult brukbar til bykjøring, småpendling til jobb og korte turer. Og batteriene vil bli bedre, det er bare et spørsmål om når.
 #397310  av inzane2012

el-biler har jeg stor tro på, bare en klarer å få ned ladetiden uten å ødlegge levetiden på batteriene... en del biler har jeg sett/hørt har sånn hurtiglading som du kan lade opp ett utladet batter på alt fra en halvtime til en time, men på stor bekostning av batteriets levetid... men ett annet problem er jo at batteriene ikke holder i stort mer enn 5-7år uansett, så da blir det plutselig ikke så billig med el-bil uansett...

MEN, di har jo ett stort potensial, samme med hydrogen biler :P