TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • HJELP det koker!!, tips til hva dt gjelder?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #396990  av loft
 
Blaffringa og frieksosen kom fra at en helvettes idioten av en forrige eier ikke har stramma boltene til turboen, så den hang etter hvert bare i 2 bolter..fikk stramma og satt i resten! Nå er golyden og alt back to normal!:)
Over og ut.
 #396991  av sindrejl
 
Har du fått fikset kokinga? Sist jeg hadde slike problemer så var det toppakningen som gikk heden, etter å byttet bare den så gikk veiva kort tid etter, sikkert pga varmen den har vært gjennom.
 #396992  av loft
 
sindrejl skrev:Har du fått fikset kokinga? Sist jeg hadde slike problemer så var det toppakningen som gikk heden, etter å byttet bare den så gikk veiva kort tid etter, sikkert pga varmen den har vært gjennom.
Ja heldigvis var det bare for lite frostvæske, noe jeg ikke skjønte siden jeg skifta dette før vintern:s..litt flaut men var jo enkelt.
Eneste som mangler å få fiksa nå er oljelekkasjen fra simring/veivhuset ellernoe der.. Høres dyrt ut. Må nesten få verksted til å gjøre det siden jeg ikke har pæiling!
 #397313  av loft
 
loft skrev:
sindrejl skrev:Har du fått fikset kokinga? Sist jeg hadde slike problemer så var det toppakningen som gikk heden, etter å byttet bare den så gikk veiva kort tid etter, sikkert pga varmen den har vært gjennom.
Ja heldigvis var det bare for lite frostvæske, noe jeg ikke skjønte siden jeg skifta dette før vintern:s..litt flaut men var jo enkelt.
Eneste som mangler å få fiksa nå er oljelekkasjen fra simring/veivhuset ellernoe der.. Høres dyrt ut. Må nesten få verksted til å gjøre det siden jeg ikke har pæiling!

Oooog der har den begynt å bli varm igjen, heldigvis ikke merka noe at den blir varm når jeg kjører. Som regel kun når jeg stopper opp eller det kjøres sakte i kø...
Kan ikke være at den gulper frostvæske? :s.. Liker å tro at jeg husker forrige eieren sa den gjorde noe sånt, så han kjørte med kanne frostvæske i bila.. Noe er jo gærnt men hva kan det være?
 #397335  av loft
 
Sto på tomgang på jobb Og da øka tempen betraktelig. Poppa panseret men gifta gikk ikke, den skal da gå når bilen blir for varm?:s
 #397364  av Haugrud
 
Ja, den skal gå, men har du en bil som koker så setter du den ikke fra den på tomgang uten å passe på den:p Tipper du har en toppakning som er rimelig død!
 #397368  av loft
 
Haugrud skrev:Ja, den skal gå, men har du en bil som koker så setter du den ikke fra den på tomgang uten å passe på den:p Tipper du har en toppakning som er rimelig død!
Neinei erru gærn:o satt i bilen :p hehe...farskeeen..må plane og slipe toppen også tilfelle det er skeivt når man ska bytte pakning?
 #397396  av loft
 
Haugrud skrev:Ja, det bør du gjøre uansett når du skal skifte pakning..koster uansett ikke all verden om du demonterer toppen selv!
hm okai! må få tak i noen av mekkgutta og låne hjelp ei helg x)
:)
 #397424  av loft
 
hmm...kan noen fortelle meg hvorfor jeg får varm bil hvis jeg nå har gåen toppakning?... I dont get it
 #397442  av Haugrud
 
Fordi trykket fra forbrenningskammrene i motor reiser ut i kjølevannet og du får luft i systemet, luften havner gjerne ved vannpumpe slik at vannpumpa ikke får pumpet vann, men står og pumper luft, derfor blir motor varm og koker+at vann renner ned i sylindere når motor er stoppet slik at den også bruker vann..Løsning: SKIFT TOPPAKNING!
 #397460  av loft
 
Haugrud skrev:Fordi trykket fra forbrenningskammrene i motor reiser ut i kjølevannet og du får luft i systemet, luften havner gjerne ved vannpumpe slik at vannpumpa ikke får pumpet vann, men står og pumper luft, derfor blir motor varm og koker+at vann renner ned i sylindere når motor er stoppet slik at den også bruker vann..Løsning: SKIFT TOPPAKNING!
A ha!;) takk for bra svar:) Ska få gjort det!^^
 #398068  av loft
 
Fikk gjort litt i dag, fikk tatt komp.test på sylinderne, resultat potte tett! :D så ikke toppakning.. (fikk bytta pluggene samtidlig). Så da bytta vi termostat og tok en kjøretur..neeiii gikk varm ja..hmm..
så kjørte tilbake på verkstedet og kikka litt mer..og da kommenterte han ene at radiatoren hadde sånn "grønn/blå" farge..dvs den lekker litt!
Og vifta starta heller ikke, så da fant en smart sjel på å fylle på radiatoren..for den var TOM, og da vil ikke vifta gå heller.....så fylte opp den da, og vips kjøling!
Så virker som radiatoren som må byttes, as simple as that..den pusha jo bare luft gjennom..