TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MR2 MK1 AGTE

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #395245  av MR2i

Man kan begynne å lure hva slags person det er som har hatt den MR2'en min før meg...

Jeg fikk i dag Auto Gauge-meterne jeg har planer om å bruke.
autogaugelambda.jpg
autogaugelambda.jpg (76.52 kiB) Vist 698 ganger
autogaugeturbotrykk.jpg
autogaugeturbotrykk.jpg (69.42 kiB) Vist 698 ganger
Begynte å ta vekk en gammel DEFA-alarm og dens ledninger. De hadde brukt Gaffa-tape og ikke klippet vekk overskytende kabel, så alt var kjervet sammen og tapet. Blir spennende om jeg får liv i bilen igjen.. men det var bare en ledning fra tenningslåsen som var klippet av. Regner med det var startsperren. Resten av ledningene var forgreninger.

Men stereoen i bilen har aldri fungert noe spes. Så jeg tenkte jeg skulle sjekke den. Det viste seg at tidligere eier hadde ødelagt rammen rundt stereoanlegg og varmereguleringen slik at vedkommende hadde fjernet den normale rammen rundt stereoen og brukt patentbånd.
Ikke nok med det.. for å stabilisere bakenden av bilstereoen, hadde vedkommende brukt 2 vaskesvamper!!! :roll:

Så i morgen blir det ny stereo, og har lagt ut "Ønskes kjøpt" på delene som må erstattes...
 #395759  av MR2i

Da har instrumentene kommet på plass.
Samt LED kjørelys. Skilt er flyttet opp til fangeren for å få bedre kjøling til radiator.
SDC11402a.JPG
SDC11402a.JPG (231.67 kiB) Vist 679 ganger
Instrumenter på plass. Man ser faktisk tankmåleren til enhver tid.
SDC11406a.JPG
SDC11406a.JPG (190.76 kiB) Vist 679 ganger
SDC11410a.JPG
SDC11410a.JPG (199.63 kiB) Vist 679 ganger
SDC11411a.JPG
SDC11411a.JPG (202.58 kiB) Vist 679 ganger
 #395766  av MR2i

ArildM skrev:Man vet ikke helt om man skal le eller gråte noen ganger :lol:
Nei, og dess mer jeg går gjennom bilen, dess verre blir opplevelsen.

Når jeg nå skiftet til LED-lamper oppdaget jeg at alle fester til nedre del av fronten er gitt F* å montere. Grillen er løs, skruer mangler. Aller nederste del av spoileren mangler helt.

Hadde det ikke vært for at det er nye skjermer rundt hele, hadde bilen egentlig vært et vrak.. hehe
 #396261  av MR2i

Satte inn Emeralden i dag. Virka med en gang.. sånn elektrisk sett. Lampa lyste korrekt rødt. Satte hva jeg mener er korrekt mtp sensor fra fordeleren, tatt fra Megasquirt tegninger.

Men dessverre ingen liv i motoren.. :(

Men jeg tror det må til 2 ledninger til for å få alt til å fungere.
tenningsmodul.jpg
tenningsmodul.jpg (53.53 kiB) Vist 636 ganger
Jeg bruker IGT for å gi gnist. Det vet jeg er korrekt.
IGF er for å bekrefte at tenningen er gjennomført, og er ikke tilkoblet min ECU.

For å få signal fra fordeleren bruker jeg NE som innsignal.
Men ut fra tegningen over, må G- og G+ være tilkoblet så det er strøm der for å kunne gi et signal til NE.

Noen som har vært borti dette?
 #396263  av MR2i

Fikk det vel bekreftet her...
Ignition.jpg
Ignition.jpg (89.91 kiB) Vist 635 ganger
G- til minus
G1 til switched 12V+

Logisk i hvertfall..
 #396951  av MR2i

Har i dag vært på Solør Antirust og fått rengjort hele understellet. All understellsmasse er fjernet, løs overflaterust fjernet.

Forrige eiers maltraktering av MR2'en dukker opp mer og mer.. :(

Under understellsmassen på kanalene hadde fyren skrudd på aluminiumsplater for å dekke rust på kanalene.
Store rusthull i fremre kanal/understell. I bakkant av hjulbuene foran altså.
Samme foran bakre hjulbue. Det er jo standard. Så det blir å bestille bytte-plåt begge sider bak.

Kunne kanskje vært verre.. (?)
Fredag skal jeg få et anslag på pris på å ta all rusten.
2011-08-17 15.54.30 (1024x768).jpg
2011-08-17 15.54.30 (1024x768).jpg (23.77 kiB) Vist 607 ganger
I går hadde jeg ordinær visning av MR2'en også. Fikk anmerkning på motorbyttet. Men hadde med meg den godkjente søknaden for turbobygget. (Etter anvisning av SFOR)
I tillegg 1 1'er pga rusthullene som var synlig foran, og 1 2'er pga sprekk i en bremseslange.
Ellers alt OK.
 #396994  av ArildM

Gjorde samme oppdagelse når jeg skulle pelle litt småbobler i hjulbuene i fjor høst.
Regner med du hra funnet kilder på paneler hvis ikke ligger det et par linker i Nyttig for medlemmer :)
 #397483  av MR2i

Endelig fikk vi start på MR2'en med Emerald ECU!!

Problemet var ignitoren som sitter på coilen!! :(

Når vi satte på oscilloskopet var signalet svært dårlig, og fyrte ikke coilen.
Tok en avbiter, klipte av ledning fra ecu og satte på en temporær ledning rett til coil.

Fyra tvert!! Selv med feil dyseinnstilling, ren gjetning på tenningspunkt osv.. Men teorien min om G1 som eneste signal holdt vann! :) Og mine custom dyseutganger.

Rullende landevei på tirsdag! 220 hk venter.

Ah.. nå er jeg fornøyd.. ut og spise middag i dag.. :)
 #397532  av MR2i

Da har jeg fått montert DASTEK 2.5 bar mapsensor, koblet opp siste givere.
Kun lambdasensoren som er igjen, men må komme meg på en grav eller noe som løfter.
Kjører med kun 182 cc dyser, så de går nok 99% på de verste dragene..

MEN FY som det går!! Var oppe i 0,7 bar og man fikk ganske bra trykk i ryggen. Særlig når man er vant til 0,3 bar fra før og kutt av bensin.. hehe..

Dette kommer til å gå brukbart!! :D
 #397545  av MR2i

ArildM skrev:Liker :)

Må få bli med på tur en gang for å kjenne hvordan dette går :)
Det må man jo få til.. :)

Har hatt en liten diskusjon med Christer Halvorsen på PCB auto.. angående girkassa..
Kunne holde lenge om man bare lot gira få låse ordentlig i drevene. Var helt opp til meg selv.

Blir vel mapping på tirsdag da.. :) Kjøre dit selv. Golf 1,8 Turbo mappen fungerer faktisk veldig bra. Den var satt opp til 260 hk med 200 cc dyser og 1,2 bar. Synes det var små dyser men.. Og når jeg sjekker dyser i forhold til trykk, står det max 169 hk...

Setter på 660 cc dysene i morgen, og skrur opp trykket til 2,5 bar på bensintrykkregulatoren...
 #397546  av MR2i

Humm.. det gir meg faktisk kapasitet på 431 hk... :shock:

Overdrev jeg litt på dysestørrelsen tro..? Jeg brukte jo en dysekalkulator som sa jeg måtte ha det for å få 350 hk...
 #397547  av MR2i

Max jeg kunne ta ut i dag var 146 hk står det i programmet for ECU'en.. hmm.. 220 hk føles da... ??
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 29