TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• GÃ¥r ikke pÃ¥ en sylinder??? HJELP!!!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #397425  av niklasf91

Gjort 1 time før feilen kom
Tatt motorvask
Tatt av en slange fra powerfilter, men satt på igjen.

Gjorde rett før feilen kom
Gasset hardt en gang
kjørte rolig 2 min
kom i kø, merket at bilen begynte og riste

Sjekket motoren
Det ene stemple går ikke
Tok av hetten på tennpluggen på det ene stemple mens motoren gikk, ingen endringer skjedde, alltså feilen ligger her
Minimal forskjell på kompresjonen på hvert stempel, altså ingen feil her
Tennplugg tenner
Litt fukt nede ved tennpluggen (muligens grunnet motorvask)

HVA HAR SKJEDD??? TRENGER HJELP!!!!!
PS: Jeg er ingen mekaniker, bruk simple ord :P
 #397456  av PerX

enig med han, vann er sunderen her! ;)
 #397466  av niklasf91

Haugrud skrev:Vann ved tennpluggen, i tennplugghette eller vann i fordelerlokk...ta av alt og blås med trykkluft!
Vanskelig og få av fordelerlokket?
 #397467  av hmsilset

Glem fordelerlokket foreløpig.Dra ut plugghettene og blås leenge ned i hulla og på hetta :) Oftest det som har vært løsninga på mine mr2er og celica ihvertfall.
 #397481  av Haugrud

niklasf91 skrev:
Haugrud skrev:Vann ved tennpluggen, i tennplugghette eller vann i fordelerlokk...ta av alt og blås med trykkluft!

Nei, ikke vanskelig..2 skruer med 8mm hode tro jeg det er...fort gjort:)
 #397490  av niklasf91

Haugrud skrev:
niklasf91 skrev:

Nei, ikke vanskelig..2 skruer med 8mm hode tro jeg det er...fort gjort:)
Titta på fordeleren, prøvde og få den av.. Min sitter med to skruer, flat trekker må til. Men hodene er slitte og veldig vanskelig og få av... Fryktelig vanskelig og i det hele tatt få tak i skruene...

Fikk lånt en luftkompressor og skal se om jeg får fiksa det i morgen :)
 #397501  av FireWalk

Fuktighet i fordelerlokk er et typisk problem på disse bilene.. Glad jeg nå har DIS tenningsystem :D
Bare å ta ut alle tennplugger og legge dem oppå f.eks innsugsmanefolden så de er jordet. Koble fra bensintilførsel (du kan ta sikringen i sikringsboksen) Så får du en kompis til å vri om nøkkelen så ser du om alle gir gnist. Sjekk alle kablene i tenningsystemet. Får du fremdeles ikke gnist så må du sjekke at det er helt tørt over alt. Er det ikke noe fukt så må du måle alle tennkabler med multimeter og sjekke at de er som de skal. Kan også være en plugg som er gåen eller er blitt våt..
Men siden dette skjedde rett etter motorvask er jeg villig til å vedde på at det er fukt en plass. :D

Tørk hele motorrommet med trykkluft. Det Kan føre til mye problemer om det kommer vann i diverse kontakter som igjen forårsaker kortslutninger som genererer feilkoder og mye trøbbel.. Så blås godt rundt kontakter, dyser osv..
 #397511  av niklasf91

Fikk blåst rent hetta og pluggen og der nede hvor pluggen sitter:)
Men ingen endringer :(
Siste sjansen er vel å skifte plugg (selv om den tenner) eller blåse ren fordeleren...

Noen som har noen andre ideer? :)
 #397525  av leiira

er nok fuktighet en stand eller du har en dårlig plugg ! min og er slik etter motorvask men har gått seg til nå , byttet til 4 nye plugger så gikk det to dager å den ene pluggen var helt kake så satt i en gammel en og siden da har den gått som ei klokke
 #397526  av niklasf91

ErikG skrev:Kan garantere at det er pga fuktighet i fordelerlokket....
Jeg håper du har rett!! Men det som er skjipt, er det at det er et helvete å få av fordeleren :P
 #397535  av niklasf91

Da har jeg blåst tørr fordeleren! Den var ganske tørr fra før av synes nå jeg! Men uten hell... :(
Nå har jeg jo testet pluggen på en annen hette, og da fungerte den. Og jeg har prøvd en annen plugg på hetta, og da fungerte den ikke fortsatt... Så jeg regner med at det er ikke pluggen som er problemet...

Noen flere ideer? Blir gal av og ikke kunne kjøre "dama" mi :P
 #397549  av ErikG

Tenningsanlegget på de bilene er et svakt punkt. Annbefaler nytt fordelerlokk, rotor, pluggledninger og plugger. Mener toyota har et kit.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8