TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp til trimming av 3SGE

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #397553  av Dipsy

Har lagt vekk turbotull og BEAMS motor!
Jeg ønsker å overhale/trimme min 3sge :) Jeg har 0 erfaring med dette, og hjelp med å finne rette deler hadde vært fint :D
Planen er å bytte ut alt i motoren, vertfall de viktigste komponentene (kammer, lager, pakninger, stempler, råder, veiv, dyser, ventiler og alt det der jeg ikke har peiling på :lol: ).

Det er en 1990 MK2 GTI.

Tenkte jeg skulle begynne allerede ganske straks å anskaffe deler. Gidder ikke spare opp masse, for så å ta storhandel. Vil heller kjøpe litt og litt, så slipper jeg stooore ekle regninger på en gang.

Så hvis noen vil være behjelplige å være med å finne deler jeg trenger hadde jeg satt stor pris på det. Sett gjerne opp en liste og link til sider jeg får kjøpt fra. :)

På forhånd, hjertelig takk! :D

Handleliste:

Wössner Smidde stempler - (89-95) Toyota MR2 3SGE - 86mm Bore - 12.4:1 CR - (3500 NOK eks. MVA og frakt)

Brian Crower Kammer - (89-99) Toyota MR2 3SGE/3SGTE 272/272 - (3200 NOK eks. MVA og frakt)

Carrillo Pro A-Beam Connecting Rods - (4600 NOK eks. MVA og frakt)

Fidanza justerbare kamdrev - (1400 NOK eks. MVA og frakt)

Brian Crower Valve Springs and Retainers - (1300 NOK eks. MVA og frakt)

Vannpumpe Fensport Performance - (400 NOK eks. MVA og frakt)

Mishimoto aluminium radiator - (2300 NOK eks. MVA og frakt)

Motec M4 sprut - (Ikke funnet pris enda)

HKS Super Hybrid Air Filter - (230 NOK eks. MVA og frakt)

NGK Iridium Spark Plug Grade 7 - (70 NOK eks. MVA og frakt per stk.)

Pakninger må jeg jo også ha, men jeg vet ikke helt hvilke.
Ventiler?
Rådelager og veivlager, andre lager? Usikker på hvilke lager siden det er forskjellig tykkelse på de..
Bensinpumpe?
Oljepumpe?
Eksosmanifold?

Alt er funnet på http://www.horsepowerfreaks.com/ og http://www.fensport.co.uk/Parts/Model_24/

Detter er det jeg kommer på. Er det noe av det jeg ikke trenger? Er det noe jeg mangler? Hjelp takk! :lol:
Med det jeg har nå snakker vi 17 000 laken uten MVA og frakt. Isje braa... :evil:
Sist redigert av Dipsy den 10 sep 2011 02:28, redigert 4 ganger totalt.
 #397594  av john_e

Ligger en 3SGE tuning guide under ressurser for SW20 ;)

En komplett overhaling av denne motoren går fort over 25 000 kroner. Da må montering gjøres selv.
Prisanslaget regner med at blokka må borres, altså nye stempler og alt som hører med også.

Jeg prøvde å holde prisen litt ned ved å finne kjente merkedeler over nett. Fikk tak i Ferrea ventiltettinger til halve prisen av originale :)
 #397597  av Dipsy

Det får koste hva det koste vil. :wink: Motoren skal være så god som ny når jeg er ferdig!
Får vel ta en titt på den guiden jeg da.
 #397666  av 3rlend

Så mye penger på sugetrimming? :shock:
er det ikke bedre å anskaffe en grei turbomotor med lite km fra japan istedet? Mindre arbeid og mer for pengene :P
 #397674  av Dipsy

Får jo ikke turbo godkjent. Jeg gjør jo ikke dette kun for å få mer gamp. Jeg vil skifte ut alt av gammel dritt i motoren så den blir så god som ny. Det er hovedgrunnen. Har ikke planer, eller tro på at jeg kan få så voldsomt mye ut av motoren da.
 #397838  av ad92

Jeg skal ta en total overhaling, lakke motor, ny eksos og alt som hører med. Regner med ca 30 000 i deler.. det med kvassere kammer, lettet svinghjul, plane topp, polere veiv, nye stempler og sint eksos ! Har lite erfaring med motorskruing men har heldigvis mange venner som kan hjelpe til å vise...

I værste fall må man punge ut 10 000 for arbeid, svart selvfølgelig..

Så det koster litt å overhale på skikkelig vis, men på den andre siden så burde motoren være bedre en noen gang og du trenger ikke å bekymre deg for noe annet enn oljeskift på flere år! :) Gleder meg til å vri nøkkelen og kjenne på den følelsen! :)

Girkasse overhaling er det værre med! :( Selv om jeg skal gjennom det å :( Det har jeg IKKE planer om å legge ut på på egen hånd!
 #397840  av Dipsy

ad92 skrev:Jeg skal ta en total overhaling, lakke motor, ny eksos og alt som hører med. Regner med ca 30 000 i deler.. det med kvassere kammer, lettet svinghjul, plane topp, polere veiv, nye stempler og sint eksos ! Har lite erfaring med motorskruing men har heldigvis mange venner som kan hjelpe til å vise...

I værste fall må man punge ut 10 000 for arbeid, svart selvfølgelig..

Så det koster litt å overhale på skikkelig vis, men på den andre siden så burde motoren være bedre en noen gang og du trenger ikke å bekymre deg for noe annet enn oljeskift på flere år! :) Gleder meg til å vri nøkkelen og kjenne på den følelsen! :)

Girkasse overhaling er det værre med! :( Selv om jeg skal gjennom det å :( Det har jeg IKKE planer om å legge ut på på egen hånd!
Høres bra ut! :) Gleder med til å følge med!
Ja det er kostbart, men som du sier så får du en motor som er så god som ny. Jeg har heller ikke erfaring, har også kompiser som kan dette.
Så det burde ikke være et problem. Det som blir værst er å få planet toppen å alt det der man trenger maskiner og peil på tipper jeg, og eventuelt å få mappa et sprut. Ellers tror jeg ikke det blir så altfor vanskelig :)

Jeg vet ikke om jeg faktisk får utført dette før neste vår heller. Gidder ikke begynne å plukke fra hverandre nå hvis jeg vet at jeg ikke får råd til å få motoren på plass før neste sesong liksom. Så jeg må regne litt på det.. :roll:

Men hvis noen vil hjelpe meg med å sette opp en handleliste hadde det vært fint :)
 #398092  av ad92

Her er hvertfall mine planer. Min clutch er helt ny omtrent så det slipper jeg unna og har helt nytt orginalt svinhjul, men vurderer å kjøpe ett lettere ett når jeg først er igang. Takk til john_e :)

Planing
Poléring og måling av veiv
evt nye stempler m/ringer = 4-5000,-
JUN lettet svinghjul 2800,- u/frakt,toll
evt komplett clutch bytte
Evt kvasskamm, ca 2000.-
evt piggyback
Eksos (japspeed 2,5", rå eksos 2500,- u frakt, toll)
Nytt luftfilter
ACL Race lager, komplett kit (eBay) ca. 1350
Ferrea Racing Ventiltettinger (eBay) ca. 600 (Toyota skulle ha 1300kr for originale)
Toppakning (Toyota) 1046,-
Oljepumpe (Toyota) 2134,-
Vannpumpe (Toyota) 2750,-
Simmeringer (Toyota) 1166,-
Registerreim (Mekonomen) 659,-
dynamoreim (Toyota) 150,-
Div. løpehjul til registerreim (Mekonomen) 1850,-
Tennkabler
speedo kabel (nåla hopper frem å tilbake over humper)
Tennplugger (Toyota) 585,-
5x Oljefilter (Toyota) 427,-

+ lakke div motordeler

håper dette hjelper deg litt på vei hvertfall! :) det værste er å jobbe å spare opp til å kjøpe alt dette, blir jo 30 000.. jeg f.eks bruker nå 15 000 på bildeler hver mnd, det svir ganske godt i lommeboka! Er 2 mnd med jobb for å kjøpe motordeler, å det er uten å overhale girkassen :evil: men men, blir nokke verdt det til slutt.. tror man merker en del forskjell med helt ny motor den mister jo litt piffen etter mange år med hard kjøring, og ikke minst skikkelig eksos, lettet svinghjul, og evt kvassere kammer :)
 #398206  av Dipsy

ad92 skrev:Her er hvertfall mine planer. Min clutch er helt ny omtrent så det slipper jeg unna og har helt nytt orginalt svinhjul, men vurderer å kjøpe ett lettere ett når jeg først er igang. Takk til john_e :)

Planing
Poléring og måling av veiv
evt nye stempler m/ringer = 4-5000,-
JUN lettet svinghjul 2800,- u/frakt,toll
evt komplett clutch bytte
Evt kvasskamm, ca 2000.-
evt piggyback
Eksos (japspeed 2,5", rå eksos 2500,- u frakt, toll)
Nytt luftfilter
ACL Race lager, komplett kit (eBay) ca. 1350
Ferrea Racing Ventiltettinger (eBay) ca. 600 (Toyota skulle ha 1300kr for originale)
Toppakning (Toyota) 1046,-
Oljepumpe (Toyota) 2134,-
Vannpumpe (Toyota) 2750,-
Simmeringer (Toyota) 1166,-
Registerreim (Mekonomen) 659,-
dynamoreim (Toyota) 150,-
Div. løpehjul til registerreim (Mekonomen) 1850,-
Tennkabler
speedo kabel (nåla hopper frem å tilbake over humper)
Tennplugger (Toyota) 585,-
5x Oljefilter (Toyota) 427,-

+ lakke div motordeler

håper dette hjelper deg litt på vei hvertfall! :) det værste er å jobbe å spare opp til å kjøpe alt dette, blir jo 30 000.. jeg f.eks bruker nå 15 000 på bildeler hver mnd, det svir ganske godt i lommeboka! Er 2 mnd med jobb for å kjøpe motordeler, å det er uten å overhale girkassen :evil: men men, blir nokke verdt det til slutt.. tror man merker en del forskjell med helt ny motor den mister jo litt piffen etter mange år med hard kjøring, og ikke minst skikkelig eksos, lettet svinghjul, og evt kvassere kammer :)
Se der ja :) Hjelper meg på vei det! :) Du bør bytte til letta svinghjul når du først er i gang ja, det hjelper veldig! Mener jeg hørte en plass at det er best å kjøpe litt heftigere tennplugger når en er i gang. Hvet ikke om dette hjelper voldsomt, men jeg skal værtfall kjøpe det når jeg begynner. Hva er piggyback for noe? :p

Problemet mitt er at jeg er lærling og tjener 100kr timen.. Det blir ca 15 000 brutto i måneden, etter skatt, billån, forsikring, mobil, snus og div andre utgifter er det ikke veldig mange kronene igjen. Må jo også ha penger til å leve på. Så jeg håper jeg får spart opp nok til å gjøre det denne vinteren :) Har mine tvil :lol:
 #398207  av McLarren

ad92 skrev:
Se der ja :) Hjelper meg på vei det! :) Du bør bytte til letta svinghjul når du først er i gang ja, det hjelper veldig! Mener jeg hørte en plass at det er best å kjøpe litt heftigere tennplugger når en er i gang. Hvet ikke om dette hjelper voldsomt, men jeg skal værtfall kjøpe det når jeg begynner. Hva er piggyback for noe? :p

Problemet mitt er at jeg er lærling og tjener 100kr timen.. Det blir ca 15 000 brutto i måneden, etter skatt, billån, forsikring, mobil, snus og div andre utgifter er det ikke veldig mange kronene igjen. Må jo også ha penger til å leve på. Så jeg håper jeg får spart opp nok til å gjøre det denne vinteren :) Har mine tvil :lol:
Du tjener iallefall mer enn meg (har 59,- timen, gikk opp på torsdag, usikker på hva jeg har nå). :lol:
Bare å rope ut om du trenger orginaldeler, kan finne priser/leveringstid uten problem. :D

Edit: Skulle "quote" Dipsy, min feil. :)
 #398211  av ad92

Nja, jeg går for orginal deler for det meste :) mest for at jeg føler det er tryggere på en måte... har ikke planer om å stille på tenningen heller så ser ikke noe poeng i det :)

Lurer på hva det koster å kjøpe ny luftfilterboks egentlig, tror det er mye bedre med orginal luftfilterboks med et uorginalt filter inni.. sånn oppsett jeg har nå er luftfilteret for uskjermet og for langt unna luftinntaket på siden..
 #398212  av ad92

Det trenger ikke å bli så veldig dyrt om du vill da, klarer deg fint uten ny eksos, lettet svinhjul, kvassere kammer, er ikke sikkert du trenger nye stempler heller :) så der har jo du slanket budsjettet med 10-12000 allerede :)
 #398219  av Dipsy

McLarren skrev:
Du tjener iallefall mer enn meg (har 59,- timen, gikk opp på torsdag, usikker på hva jeg har nå). :lol:
Bare å rope ut om du trenger orginaldeler, kan finne priser/leveringstid uten problem. :D

Edit: Skulle "quote" Dipsy, min feil. :)
Hehe ny lærling på Toyota eller? :D Sender deg PM jeg om jeg skulle trenge hjelp! :)
ad92 skrev:Nja, jeg går for orginal deler for det meste :) mest for at jeg føler det er tryggere på en måte... har ikke planer om å stille på tenningen heller så ser ikke noe poeng i det :)

Lurer på hva det koster å kjøpe ny luftfilterboks egentlig, tror det er mye bedre med orginal luftfilterboks med et uorginalt filter inni.. sånn oppsett jeg har nå er luftfilteret for uskjermet og for langt unna luftinntaket på siden..
Ok da ;) Når jeg først gjør dette vil jeg også prøve å få littegranne mer ut av motoren. Så da blir det nok stortsett aftermarket deler. Har lest at nytt panelfilter i orginal luftfilterboks er det beste for 3sgen ;) Med de andre filtrene du får, suger det varm luft fra motorommet. Isje braa.. :o
ad92 skrev:Det trenger ikke å bli så veldig dyrt om du vill da, klarer deg fint uten ny eksos, lettet svinhjul, kvassere kammer, er ikke sikkert du trenger nye stempler heller :) så der har jo du slanket budsjettet med 10-12000 allerede :)
Alt det du nevte der vil jeg bytte :lol:
 #398223  av McLarren

Ny og ny, har hvert det i ett år nå, 1. september for å være nøyaktig :D