TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Stille tenning MR2 MK2 -94 mod 3S-GE 156 hk

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #397292  av Egeli
 
Noen som vet om man MÅ kortslutte de to punktene i diagnosekontakten for å få stillt tenningen opp og event. hvorfor? Kjører på -99oktan bensin.
 #397299  av Morten
 
Når du kortslutter de to punktene som du sier vil tenningstabellen overstyres og tenningen legges fast til det ECU selv mener er 10 grader fortenning. Da kan du justere tenninga ved å avlese tenningstidspunkt med tenningslampe og vri fordeler til punktet stemmer med de 10gradene det skal være.

Om du IKKE kortslutter de to punktene vil derimot hjernens vanlige tenningstabell benyttes og du vil ligge på helt andre verdier som varierer med turtall og belastning, ergo: "ja, du *må* benytte deg av de to punktene om du skal stille tenningen (til en spesifikk verdi)" :wink:
 #397340  av Egeli
 
Takker for svar :D
Høres bare så skummelt ut å kortslutte, men å "jumpe" mellom to punkter er vel ikke værre enn at ting er normalt igjen om man tar de vekk igjen...
Får bare blunde og prøve :P
 #397344  av Egeli
 
Dette er jo en -94 mod..
Kan man stole på at det er følgende punkter man skal kortslutte?:
insert the two ends of the bent paper clip into the holes labelled TE1 and E1. This prevents the computer from varying the ignition timing electronically while you are trying to adjust it.
Ser at beskrivelsen jeg refererer til er til en Turbo utgave, men kan trolig brukes. Noen som har kommet over en beskrivelse for motor uten turbo?
 #397660  av Egeli
 
Går ut ifra at man tar bort det man har kortsluttet med(jumpeledning/binders etc..) når man er ferdig med å stille tenningen, stopper bilen og starter opp igjen.. Noen som kan bekrefte det?