TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• das dynamo kaputt. eller bare en ledning/sikring? 3sgte

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #396299  av 3rlend

kjørte en tur til campingvogna igår, der d var 13km me ddrittdårlig grusvei.
plutselig slutter dynamoen å lade tror jeg. eller vet.
abs lyset kom opp, abs funket ikke, til slutt funket ikke servoen, lysene funket ikke osvosvosv. ergo fritt for strøm.
enten så er jo dynamoen ødelagt, eller kan det være en sikring/ledning som bare er ristet løs ?

å om dynamoen skulle være ødelagt, noen forskjeller fra 3sge og 3sgte ?

på forhånd takk :)
 #396336  av Drafter

3rlend skrev:kjørte en tur til campingvogna igår, der d var 13km me ddrittdårlig grusvei.
plutselig slutter dynamoen å lade tror jeg. eller vet.
abs lyset kom opp, abs funket ikke, til slutt funket ikke servoen, lysene funket ikke osvosvosv. ergo fritt for strøm.
enten så er jo dynamoen ødelagt, eller kan det være en sikring/ledning som bare er ristet løs ?

å om dynamoen skulle være ødelagt, noen forskjeller fra 3sge og 3sgte ?

på forhånd takk :)
Hva med batteriet? Er den helt død? har du målt spenninga? :roll:
Kan også være de store firkanta sikringene foran til høyre hjørne, 120A til dynamo..

Er samme dynamo, viktigste er at du får en som er riktig for din årsmodell..
Er forskjell på de ulike revisjonene.. (rund plugg, oval plugg osv)
mr2-ben selger billige dynamoer..
 #396357  av 3rlend

batteriet skal jo være ganske nytt :roll: troor jeg.. er ivertfall liv i bilen, men for lite for å starte.
men skal måle når jeg kommer hjem fra jobb.
jeg har egentlig tro på at det er en sikring, å jeg håper det.
vet ikke om jeg skrev det i forrige innlegg men kjørte jo nesten 26km til sammen på dårlig grusvei, satser på at en sikring har ristet løs eller noe :p
SUKK. blir vel ikke acr i høst heller :|
 #396386  av 3rlend

har vært å målt batteri å dynamo nå.
å d viser seg at det kommer ikke strøm ut fra dynamoen :?
nå suger jeg å forklare, men skal prøve.

Koblet startkabler mellom mamma sin bil og min.
lot mamma sin stå på tomgang å "lade" min i 20min ca.
startet min.
Volt var da 14.3. rimelig gunstig, koblet fra, kjørte en tur med masse lyd på stereoen, alt av lys på, varmeanlegg på.
da jeg kom tilbake var spenninga 12.1, lot den stå på tomgang å la meg under å målte på dynamoen, den viste det samme. å spenninga bare sank.
Ingen varselslys i instrumentpanel som indikerer at noe er galt, bortsett fra voltmeteret som synker.
dvs- Dynamoen min er ødelagt?
så til spørsmålet, går det ant å bytte/reparere børstene? og er det vits kontra bestille en ny fra twosrus?
å hvilken dynamo skal jeg ha? :P har rett og slett ikke snøring.
bilen er jo en 93 gti. motoren er en 2.gen 3sgte av et eller annet år.
SÃ…H! hvilken dynamo? :P
 #396399  av Drafter

3rlend skrev:har vært å målt batteri å dynamo nå.
å d viser seg at det kommer ikke strøm ut fra dynamoen :?
nå suger jeg å forklare, men skal prøve.

Koblet startkabler mellom mamma sin bil og min.
lot mamma sin stå på tomgang å "lade" min i 20min ca.
startet min.
Volt var da 14.3. rimelig gunstig, koblet fra, kjørte en tur med masse lyd på stereoen, alt av lys på, varmeanlegg på.
da jeg kom tilbake var spenninga 12.1, lot den stå på tomgang å la meg under å målte på dynamoen, den viste det samme. å spenninga bare sank.
Ingen varselslys i instrumentpanel som indikerer at noe er galt, bortsett fra voltmeteret som synker.
dvs- Dynamoen min er ødelagt?
så til spørsmålet, går det ant å bytte/reparere børstene? og er det vits kontra bestille en ny fra twosrus?
å hvilken dynamo skal jeg ha? :P har rett og slett ikke snøring.
bilen er jo en 93 gti. motoren er en 2.gen 3sgte av et eller annet år.
SÃ…H! hvilken dynamo? :P
Blir fort dyrt å bytte bare børstene, går det en uke så er det noe nytt..
Uansett er det dyrt, betalte 650 kr med rabatt for en spenningsregulator, men diodebrua var visst kæss og, så selvom bilen ladet bra ble ikke ladelampa borte fra dashboardet.. Toyota skulle ha 2200 eller noe sånt, for den delen..
Som jeg skrev, sjekk hvordan stikket på dynamo ser ut..For å være sikker!
Men det står jo at alle fra 93 har ovalt stikk, mens før 93 har rundt.
Hadde jeg vært deg hadde jeg heller bestilt fra england enn usa men..
Na http://www.mr2-ben.co.uk/products/view/ ... .0l-16v-na
Turbo http://www.mr2-ben.co.uk/products/view/ ... auto-turbo
Løp å kjøp..
 #397668  av 3rlend

"ny" dynamo bestilt fra statene.
Selgeren har 99.99% (faktisk) positiv feedback på over 2000 solgte elektriske duppeditter.
Dynamoen er "overhalt" testet skal den også være å alt fungerer som det skal :)

179$ med frakt til norge :) selgeren var veldig grei og skrev pakken som "gift" for å sleppe toll/moms/hva en det heter det søplet man betaler ekstra.

Satser på at dette funker :)
 #397949  av FireWalk

Mulig jeg skumleste meg igjennom postene her nå, men lyser det røde batteri ikonet i instrumentpanelet når motoren går? Og lyser det med kun tenning på? Det ska lyse når. Tenning er på, og slukke når du starter motoren og dynamo begynner å lade. Hvis det ikke lyser når motoren er igang kan det være at en ledning har dårlig kontakt.du skrev dette skjedde på dårlig vei? Mulig noe har ristet av. Ved 90% av alle problemer med dynamo vil den lampen lyse. Med unntak av visse problem med diodene. Mål ledningene som går inn på dynamoen. 3 stk. En går til ladelampen i dash, en har konstant 12v og en skal ha 12v med tenning på. Se manualen for hva som er hva.
 #397985  av FireWalk

En bildynamo bruker elektromagneter for å generere strøm. Dvs at den må få tilført strøm for å kunne generere strøm. Uten tilført strøm magnetiserer den ikke. Om du slår opp i BGB manualen så står det godt forklart hvordan du skal gå frem for å måle de 3 ledningene. Enten har du en løs ledning/brudd eller så har diodene i dynamoen tatt kvelden.