TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hjelp til trimming av 3SGE

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #398226  av john_e
 
Riktig angående panelfilter i originalboks. Får kaldere luft, og bedre filtrering, uten å hindre luftflyten.
Eneste som er kjedelig med det, er litt svakere lyd ved pådrag i forhold til åpent luftfilter.

Kan dele noen erfaringer fra min 3SGE overhaling jeg da :)

Merket en betydelig forbedring av motoren min etter jeg overhalte den i fjor høst. (Full pakke med borring og alt det der)
Tror fortsatt jeg kan hente effekt/respons på å stille tenninga litt fremover.

Jeg polérte eksosportene uten å øke fjerne så mye metall. (Kan fort tape effekt her hvis det blir for stort, så pass på)
Fikk også montert JUN svinghjul, noe som hjelper på 1. og 2. gir, samtidig som motoren blir mer responsiv ved entusiastisk kjøring. (turtallsmatching ved girskift f.eks.)

Hvis du må borre opp blokka kan det bli vanskelig å finne oversize stempler til motoren. (Jeg fikk til slutt tak i et sett som lå bortgjemt på et lager nede i Europa)
Det du gjør hvis du ikke finner nye stempler, er at du kjøper smidde høykomp Wössner stempler, og får de maskinert til mildere kompressjon.
 #398235  av Dipsy
 
john_e skrev:Riktig angående panelfilter i originalboks. Får kaldere luft, og bedre filtrering, uten å hindre luftflyten.
Eneste som er kjedelig med det, er litt svakere lyd ved pådrag i forhold til åpent luftfilter.

Kan dele noen erfaringer fra min 3SGE overhaling jeg da :)

Merket en betydelig forbedring av motoren min etter jeg overhalte den i fjor høst. (Full pakke med borring og alt det der)
Tror fortsatt jeg kan hente effekt/respons på å stille tenninga litt fremover.

Jeg polérte eksosportene uten å øke fjerne så mye metall. (Kan fort tape effekt her hvis det blir for stort, så pass på)
Fikk også montert JUN svinghjul, noe som hjelper på 1. og 2. gir, samtidig som motoren blir mer responsiv ved entusiastisk kjøring. (turtallsmatching ved girskift f.eks.)

Hvis du må borre opp blokka kan det bli vanskelig å finne oversize stempler til motoren. (Jeg fikk til slutt tak i et sett som lå bortgjemt på et lager nede i Europa)
Det du gjør hvis du ikke finner nye stempler, er at du kjøper smidde høykomp Wössner stempler, og får de maskinert til mildere kompressjon.
Vil ha høyere kompresjon jeg da, hvis jeg kan få det til. Leste noe om at jeg må ha sprut hvis jeg skal ha så å så høy komp. Får vel forske litt mer på dette.

Takk for hjelp vertfall :) Tar imot alt av erfaringer fra andre :)
 #398248  av john_e
 
Høyere kompressjon er bra, men de Wössner stemplene har 12,4:1 i komp, så det blir lett litt mye uansett. (Om du ikke planlegger E85 fuel)
Rev.1 3SGE har 10:1 i komp, mens siste revisjon av BEAMS har 11,5:1 :)
 #398271  av Dipsy
 
john_e skrev:Høyere kompressjon er bra, men de Wössner stemplene har 12,4:1 i komp, så det blir lett litt mye uansett. (Om du ikke planlegger E85 fuel)
Rev.1 3SGE har 10:1 i komp, mens siste revisjon av BEAMS har 11,5:1 :)
Ok da. Har du greie på når omtrentlig kompresjonsmessig org ecu ikke klarer mer? E85 fuel er nok utelukket du ;)
Si jeg går for samme komp som siste rev BEAMS da, med kvasserme kammer og alt det der, tror du vi snakker HK i samme klasse som BEAMS eller?
 #398293  av john_e
 
Dipsy skrev:
john_e skrev:Høyere kompressjon er bra, men de Wössner stemplene har 12,4:1 i komp, så det blir lett litt mye uansett. (Om du ikke planlegger E85 fuel)
Rev.1 3SGE har 10:1 i komp, mens siste revisjon av BEAMS har 11,5:1 :)
Ok da. Har du greie på når omtrentlig kompresjonsmessig org ecu ikke klarer mer? E85 fuel er nok utelukket du ;)
Si jeg går for samme komp som siste rev BEAMS da, med kvasserme kammer og alt det der, tror du vi snakker HK i samme klasse som BEAMS eller?
Skal vel litt til for å maxe ECU'en, så sprut handler vel mest om hvor seriøst du vil gå til verks. Kan hente det lille ekstra med sprut såklart.
En annen ting, er at sprut nesten er påkrevd om du skal kjøre itb'er ;)

Det krever betydelig med arbeid og budsjett, for å få en vanlig 3SGE opp på BEAMS-nivå.
Sånn sett er det en god plan å ta utgangspunkt i en BEAMS motor for overhaling og småmods.

Tror prislappen inkludert motorkjøp, blir ganske lik det å gjøre alt med en vanlig 3SGE :)

Men når det er sagt, så er jeg tilhenger av å gjøre det beste ut av motoren man har.
 #398297  av Dipsy
 
john_e skrev:
Dipsy skrev:
john_e skrev:Høyere kompressjon er bra, men de Wössner stemplene har 12,4:1 i komp, så det blir lett litt mye uansett. (Om du ikke planlegger E85 fuel)
Rev.1 3SGE har 10:1 i komp, mens siste revisjon av BEAMS har 11,5:1 :)
Ok da. Har du greie på når omtrentlig kompresjonsmessig org ecu ikke klarer mer? E85 fuel er nok utelukket du ;)
Si jeg går for samme komp som siste rev BEAMS da, med kvasserme kammer og alt det der, tror du vi snakker HK i samme klasse som BEAMS eller?
Skal vel litt til for å maxe ECU'en, så sprut handler vel mest om hvor seriøst du vil gå til verks. Kan hente det lille ekstra med sprut såklart.
En annen ting, er at sprut nesten er påkrevd om du skal kjøre itb'er ;)

Det krever betydelig med arbeid og budsjett, for å få en vanlig 3SGE opp på BEAMS-nivå.
Sånn sett er det en god plan å ta utgangspunkt i en BEAMS motor for overhaling og småmods.

Tror prislappen inkludert motorkjøp, blir ganske lik det å gjøre alt med en vanlig 3SGE :)

Men når det er sagt, så er jeg tilhenger av å gjøre det beste ut av motoren man har.
Kjøre itb'er? Hva er det? :p

Jeg er usikker om jeg burde gå for sprut, har ikke peiling på det. Er redd jeg tar meg vann over hodet hvis jeg begynner med det faktisk.

Ja jeg tror nok BEAMS blir vanskelig nok å nå, så å jakte noe høyere blir for dumt ja. Er dyrt med BEAMS også som du sier, vet heller aldri hva du får. Enig med det siste du sier der ja! Må være kult å kunne si til folk at denne motoren, den har jeg bygd 8) hehe
 #398397  av ad92
 
Om man skal strekke seg så langt for å få ut hester ville jeg mye heller kjøpt en beams, sparer en del penger på det om man sikter på 200+
 #398416  av john_e
 
ad92 skrev:Om man skal strekke seg så langt for å få ut hester ville jeg mye heller kjøpt en beams, sparer en del penger på det om man sikter på 200+
Ja, kjøp en beams.
Da overhaler du den + letta svinghjul. Kommer bedre ut av det økonomisk.
Kommer til å dra godt, pluss den uslåelige lyden da! :)
 #398422  av ad92
 
Er bare 3 grunner til at jeg ikke vill ha en beams...

Deler tar lang tid å få, om man må bytte noe, pluss det er svært få som har noe kunnskap om motoren i norge..

Den er vanskelig å finne til en rimelig pris.. altså ikke 20 000 +

Komplisert å få nedi mr2, må modifisere ledningsnett og mye mer
 #398424  av Dipsy
 
Jeg tror jeg skal slite nok med å overhale en motor, men jeg kan love dere at jeg aldri klarer å montere en motor i en bil, når motoren egentlig ikke passer!

Kjøper jeg en BEAMS blir det dyrt. Ikke vet man hvordan motoren er heller. Den kan være skamkjørt. Da må den overhales. Kostbar. I tilleg må jeg ha hjelp til å få den inn ++ det koster nok noen svarte kr.

Jeg går uansett for overhaling av min egen motor. Jakter ikke 200+ HK heller. Det er urealistisk. Budsjettmessig og erfaringsmessig, da min erfaring angående bilskruing er ikke tilstedeværende. Det jeg håper på å nå er en plass mellom 170-190 HK. Godt merkbar effektøkning. Om dette er realistisk i forhold til det jeg skal gjøre vet jeg ikke.

Jeg vet heller ikke om jeg får gjennomført dette denne sesongen. Gidder ikke plukke drite fra hverandre å ikke ha råd til å få det sammen igjen. Da venter jeg heller til neste sesong. Vi får se, får regne litt på det ;)

Tips og innspill er fortsatt interessant! :D
 #400090  av 3rlend
 
NÃ¥r det gjelder beams...
google er din venn :)

har skiftet motorer i amle volvoer osv, (enkel sak)
jeg å min bror tok ut motor å gir på hans 323 gtr på 4 timer.

Mr2 brukte jeg en mnd på :P men det var fordi jeg ventet konstant på deler.
Anyways, det jeg skal fram til er at uansett hvor noob man er så fins det altid en how-two på nett :)

jeg printa ut et hefte på nesten hundre sider, detaljert med masse bilder hvordan å hvorfor :) pis åff keik :)
 #400136  av ad92
 
Er mye frem å tilbake på å overhale min 3sge som står i nå og kjøpe beams... er bare irriterende at det er kun japanauto av de jeg har forhørt meg med som kan skaffe den nå.. og han er pissetreig å svare!! å om jeg må ut med 15 000 for beams fra japanauto må det være klinkende klart at alle nødvendige deler følger med og at den har tatt en kompresjonstest :) ebay er litt småskummelt og frakten er dyyyr!

men tror beams er skikkelig rått og har en nydelig lyd så er ikke helt feil valg å ha den baki :) men blir jo dyrt med beams og da, må jo bytte reimer og pakninger helst, eksos osv.. og ikke minst monteringen, må tukle en del med ledningsnettet for å få alt til å funke i og med at de fleste kommer fra celica, hvertfall på ebay..
 #400557  av Dipsy
 
Jeg vet faen ikke hva jeg skal gjøre.. Å kjøpe turbo MR2 er utelukket da jeg ikke finner noen godkjente, di som ligger ute er ombygde eller høyreratta importbiler.. Sugetrimming tror jeg blir for dyrt å tidkrevende. Nå lener jeg mot BEAMS igjen. Makan til ubesluttsomhet på meg.. :lol:
Jeg vil egentlig ikke selge bilen min, er så glad i den!

Regner med at jeg beholder den, da blir det litt utgifter fremover.. Motoren til venstre vippelykt funker ikke, har ikke målt noe på den, men tror nok den er gåen. Knirking og "hakking" i styringa har oppstått, kanskje dårlige foringer elns.? Sprukne baklykter, den ene er full av vann. De bør nok byttes. Og frontvindu burde egentlig byttes. Kjenner clutchen begynne å bli slitt også. Isje braa.

Hvis noen finner ut om BEAMS til en OK pris, venligst kontakt meg :)

a.nygaard92@gmail.com
 #400740  av 3rlend
 
har ikke en beams, men har et sett ekstra vippelykte motorer som jeg ikke har bruk for :)