TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• silvertop girkasse + drivverk

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #398959  av gunken

hei jeg har en corolla e10, sedan, 96 modell, med en 4efe motor som skal byttes ut i en 4age silvertop, så bare har noen spørsmål angående denne ombyggingen, og håper at noen har erfaring med dette :)

vil den 5trins girkassen jeg har fra før av passe på 4age motoren? (vis ikke vil en 5 trins girkasse til en 7afe motor passe?)

Jeg har og bestilt et lettvekts svinghjul som passer på 4age 20v fra ebay og lurte på om jeg kan bruke orginal clutch eller om den ikke vil tåle trykket fra 4age maskinen?

dette er svinghjulet jeg har bestilt:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/JDM-AE11 ... 53e2d41cbe

og vist jeg skal bytte til 7afe girkasse vil drivakslene passe med lenge og antall tenner på navet?

Takker for svar, beklager for en rotete tråd :oops:
 #399039  av ArildM

Velkommen til TS-ogn :)

4EFE kasse: Ikke såvidt jeg vet.
7A kasse: Ikke såvidt jeg vet, google it :)

Bruker C52 kasse på min 4AGE20v
C50 og C56 + et par "sjeldne" 6trinnskasser passer om du skal ha den tverrstilt.

Ellers så er det ikke noe problem å kjøre original clutch til vanlig bruk. Svinghjulet brukes jo bare for å sikre en renere gange på motoren, og et lettere svinghjul har sånn sett ikke noe å si for hvilken clutch du benytter :)
 #399061  av gunken

Hei tusen takk for svar. :)

Det med clutchen var egentlig om den orginale clutchen fra enten 7a eller 4e motoren ville klare å holde trykket.

men har prøvd å søkt litt på google om 7a og 4e kassene passer i 4age blokken men har ikke funnet så mye ut, på google virket det som om de fleste delene fra a serien skulle passe overens..

Hvilken bil står c52/c50 kassene i og hvordan kan jeg få tak i en sånn?

jeg skal ha motoren tverrstilt ja bli nok en feilhjulstrekker :P
 #399083  av ArildM

Koster ikke all verden for en original clutch til 4AGE20v så jeg hadde nokk kostet på meg en sånn en :)

Du kan jo bruke Toyodiy.com for å se hvilke delenummer det er på de forskjellige girkassene? Ellers så kan Club4AG være en uvurderlig ressurs, får du ikke svar på forumet der ang obskure 20v spørsmål så er det vel neppe noen som kan gi deg svar ;)

Når du får 10 poster her på forumet blir du gitt tilgang til prosjektdelen av forumet og Plumbo her på forumet har vel hatt 20v motor i både Carina og Celica FWD så du kan jo kikke litt på trådene han har, kanskje det står noe lurt der.
 #399112  av gunken

aha flottings var inne på toyodiy.com og fant delenumre på selve girkassehuset på begge motorene, og dette var det jeg fant:

4age 20v
31115-16041

7afe
31115-16040
31115-16041

vil det si at girkassen skal mest sannsynlig skal passe?
 #399113  av ArildM

Da skal det nok gå ja :)
 #399200  av gunken

får ta å satse på det ;) men ser ikke ut til at en 4age clutch vil passe på kassen til 7afe.. :S

men er det noen som vet hva en orginal clutch til 7afe vil tåle i hk? det hadde vart helt supert ihvertfall ;)
 #399229  av ArildM

SÃ¥ mye HK som det er i 7afe? Hehe
Neida, alt kommer an på hvordan du skal kjøre. NM er vel verre for en clutch enn HK, i så fall bør det gå greit.
 #399251  av gunken

stemmer tenkte ikke så langt :P men hovedpoenget var vel egentlig går det an å kjøre med denne clutchen til vanlig bruk kommer mest
sannsynlig ikke til å spinne eller herje så mye. (litt selvfølgelig)
 #399262  av ArildM

Går nok bra det ja. Om den slites fort er det jo ikke verre enn å bytte til en litt kraftigere clutch. Men bytter du ut til en kraftigere clutch vil du flytte slitasjen og påkjenningen mer ut til girkassen og da vil du ødelegge den fortere :wink:
 #399746  av gunken

ja satser på org, clutch da ;) men et OT spørsmål. finnes det stivere foringer til stabstaget evt en måte å få bilen til å rulle mindre, har senkefjører på no. har ikke lyst å bestille hele stabstaget..
 #399772  av EXS

kjøp polyforinger til stabstaget.... koster noen hundrelapper :wink: