TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• avensis vs rav4

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #399254  av Neo

heisann.

har idag en rav4 2002 modell og har hatt den i 1 år og 3 månder ca.
men pga plassmangel tenker jeg og bytte til avensis, 2003-2005 modellen.

har fått med meg at rav4 har noen svakheter som er turbo, svinghjul og klutsj. turbo fikk jeg fort erfare da den måtte byttes 1 måned etter jeg kjøpte bilen. er det noen svakheter på avensisen som jeg burde være ops på? ser på noen anonnser på finn at turbo eller motor er blitt byttet, er dette tilfeldig eller er dem plaget med samme feilene?
 #399270  av McLarren

Neo skrev:heisann.

har fått med meg at rav4 har noen svakheter som er turbo, svinghjul og klutsj. turbo fikk jeg fort erfare da den måtte byttes 1 måned etter jeg kjøpte bilen. er det noen svakheter på avensisen som jeg burde være ops på? ser på noen anonnser på finn at turbo eller motor er blitt byttet, er dette tilfeldig eller er dem plaget med samme feilene?
Så vidt jeg vet er '03-'06 modellen den mest feilfrie bilen til Toyota på mange år sett bort ifra HiAce/HiLux/LC.
Om du tenker på diesel, da ville jeg gått for 2.0 D4-D (1CD-FTV motor), har kjørt en del med disse og forbruket er lavt, den trekker utrolig bra og er ellers en skikkelig god motor. Kjenner ikke til noen svakheter på denne. I flere tester på VG og andre "bilsider" blitt kåret som den mest sikre bruktbilen, så etter min mening er det egentlig bare 'løp og kjøp'. :D

Styr unna 1,8 besin (1ZZ-FE), denne er det en del oljeforbruk på!

(Har trekt bil på henger med en '06 modell 2.0 D4-D (1CD-FTV) før, uten problemer) :D
 #399318  av Neo

McLarren skrev:
Neo skrev:heisann.

Så vidt jeg vet er '03-'06 modellen den mest feilfrie bilen til Toyota på mange år sett bort ifra HiAce/HiLux/LC.
Om du tenker på diesel, da ville jeg gått for 2.0 D4-D (1CD-FTV motor), har kjørt en del med disse og forbruket er lavt, den trekker utrolig bra og er ellers en skikkelig god motor. Kjenner ikke til noen svakheter på denne. I flere tester på VG og andre "bilsider" blitt kåret som den mest sikre bruktbilen, så etter min mening er det egentlig bare 'løp og kjøp'. :D

Styr unna 1,8 besin (1ZZ-FE), denne er det en del oljeforbruk på!

(Har trekt bil på henger med en '06 modell 2.0 D4-D (1CD-FTV) før, uten problemer) :D
tenker på diesel ja, bensin er uaktuelt. men takker for svar, setter jeg pris på :) .. har kjørt en avensis 2003 mod som taxi i 1 år og det var en suveren bil
 #399341  av SupraJensen

når d gjelder Diesel motoran e d vel kun "CD" motoren som holder, da den andre kaldt "AD" eller "ADHD" motorn som bare fusker (bruker olje osv)... bytt til forsterka dyspakninger og chip i vei, så er CD motoren bare lækker, har en kompis med en helt kvit avensis 04mod 2liter diesel, mørkerute og div stasj i svart med svart tak, ser meget pent ut!!
 #399399  av Neo

SupraJensen skrev:når d gjelder Diesel motoran e d vel kun "CD" motoren som holder, da den andre kaldt "AD" eller "ADHD" motorn som bare fusker (bruker olje osv)... bytt til forsterka dyspakninger og chip i vei, så er CD motoren bare lækker, har en kompis med en helt kvit avensis 04mod 2liter diesel, mørkerute og div stasj i svart med svart tak, ser meget pent ut!!
hvordan vet jeg at det er CD motor?.. avensis er veldig pen når den har skikkelie felger og soting, lyst og sette på TTE styling men koster jo skjorta
 #399411  av McLarren

Neo skrev:
SupraJensen skrev:når d gjelder Diesel motoran e d vel kun "CD" motoren som holder, da den andre kaldt "AD" eller "ADHD" motorn som bare fusker (bruker olje osv)... bytt til forsterka dyspakninger og chip i vei, så er CD motoren bare lækker, har en kompis med en helt kvit avensis 04mod 2liter diesel, mørkerute og div stasj i svart med svart tak, ser meget pent ut!!
hvordan vet jeg at det er CD motor?.. avensis er veldig pen når den har skikkelie felger og soting, lyst og sette på TTE styling men koster jo skjorta
Pre-facelift '03-'06 har CD motor
Facelift '06-'09 har AD motor

Om du er usikker så kan man lett se forskjellen på grillen og lyktene :)
 #399414  av Mr_Storbrua

Og speilene :) facelift har blinklys i speila :)
 #399429  av Neo

akkurat, takker for svar :mrgreen: .. får håpe jeg får solgt raven :)
 #399522  av Snitcher

I CD er jo en veldig lat motor dårlig dreimoment ved lavt turtall. Jeg personlig ville valgt AD motor fra 06. Det er en helt annen bil å kjøre. Dessuten slipper du kjempe kostnaden med registerreim og vannpumpe. og faceliften er endel penere og se på synes jeg. :D
 #399682  av Neo

Snitcher skrev:I CD er jo en veldig lat motor dårlig dreimoment ved lavt turtall. Jeg personlig ville valgt AD motor fra 06. Det er en helt annen bil å kjøre. Dessuten slipper du kjempe kostnaden med registerreim og vannpumpe. og faceliften er endel penere og se på synes jeg. :D
joda men jeg må tenke på økonomien også, har ett budsjett på 130000 kr jeg må forholde meg til :wink:
 #399778  av Snitcher

Ja det er fair. hehe. Men da er jo selvfølgelig valget litt enklere. Da er det selvfølgelig det beste valget i henhold til prisen. Men forsikre deg om at regreim og vannpumpe er skiftet. Det er mange som ikke gidder ta kostnaden når det er dyrere enn 6000,-