TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dashboardlamper lyser pÃ¥ høyt turtall.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #399333  av jonmonty121

Heisann. Akkurat fått meg en mr2 mk2 jeg tester ut litt.Artig bil :)

Noen ganger på høyt turtall så lyser: Low Brake Fluid Level Warning Light, Discharge Warning Light, Low Engine Oil Level Warning Light og Engine Compartment Cooling Fan Warning Light samtidig.

De forsvinner igjen i det sekundet jeg slipper gassen. Hvis jeg drar bilen jevnt opp på høyt turtall og girer(selvsagt før sperregrense) så skjer det ikke, men hvis jeg f.eks står stille og ruser den litt opp og ned( for å se på disse feillampene) så kommer de frem for et sekund. Jeg oppdaget det en gang når jeg kjørte, når jeg dro andregiret kanskje litt vel langt ut, dog den sperra ikke og jeg dro den ikke opp på rødgrensa. Er ikke veldig kjent med denne bilen enda, kan hende turtelleren ikke reagerer fort nok(?) og den mener den er i faresonen. Men det er da jævlig rar kombo i såfall på varsellamper?

Eventuelt KAN det være noe jordingsgreier, er litt susing i radion når jeg kjører, lysene påvirkes av turtall bitte litt(nesten ikke merkbart), men noen ganger mer enn andre.

Altså, jeg er helt blank på mr2 og toyota generelt, noen tips på hva dette kan være? :)
 #399418  av FireWalk

Dynamoen din er i ferd med å ta kvelden..

Den klarer ikke å henge med og produsere nok strøm når turtallet øker.
Du kan enkelt sjekke dette ved å måle spenning på batteriet ved et multimeter. Det bør vise iallefall mellom 13,5 og 14,5 volt når dynamo lader normalt. Kan ligge på noe og 13 på tomgang på noen biler. Så får du en venn til å ruse motoren mens du følger med på multimeteret. Jeg er sikker på at du vil se at spenningen faller til under 12 volt når han ruser motoren...
I skjeldene tilfeller kan det være batteriet som er årsaken også. Men er 99% sikker på at det er dynamoen. Veldig vanlig fenomen på disse bilene pga plasseringen av oljelokket som er rett over dynamo. Folk søler og olje renner ned i dynamoen, noe som sakte tar livet av den...

Få sjekket dynamoen (Og ta en stresstest på batteriet for å være sikker). :)
 #399457  av jonmonty121

Det er noe med dynamoen i alle fall, i går ble det verre. Og det blir verre jo varmere motoren er, køkjøring er en bitch. I går lada jeg omtrent helt ut batteriet, det slutta å lade i bilen. I dag når den var kald lada den på 13,65volt på tomgang igjen.

Og du har rett, det er lett å se det er olje i dynamoen, kaaaan være reima som slipper når den blir varm, kanskje det er olje der også?

Bare rart at det skal ha noe å si om bilen er varm eller ikke, først var det bare på høyt turtall den ga seg, når den er varm gir den seg på turtall under 1500 også. Hehe