TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøretøyforskriften, Reparasjon – ombygging – oppbygging

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #399731  av Petter 900 T

Kap. 7. Kan denne brukes på f. eks. Tein fjærbein? Bytter man på en 20 år gammel bil kan vel de fleste forstå at nye Tein er bedre enn 20 år gamle sykkelpumper? eller....

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... 8-007.html

Krav om dokumentasjon
For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet – ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. – avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.
Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret.
 #399754  av Zepticon

Petter 900 T skrev:Klart det er bra med god dokumentasjon, spørsmålet mitt er om det er noen som har erfaring med paragrafen.

Petter
Erfaring? Du må ringe ned til dit tilsyn og spørre om hvilken praksis de har. Noen er svært behjelpelig, andre er mer opptatt av kaffepausen.
 #399974  av Petter 900 T

Zepticon skrev:
Petter 900 T skrev:Klart det er bra med god dokumentasjon, spørsmålet mitt er om det er noen som har erfaring med paragrafen.

Petter
Erfaring? Du må ringe ned til dit tilsyn og spørre om hvilken praksis de har. Noen er svært behjelpelig, andre er mer opptatt av kaffepausen.

Ehhhh, spørsmålet er om noen faktisk har henvist til denne og fått medhold/godkjennning.
 #399976  av Zepticon

Petter 900 T skrev: Ehhhh, spørsmålet er om noen faktisk har henvist til denne og fått medhold/godkjennning.
Og svaret er at det er helt urelevant hva noen har fått godkjent, med mindre du har tenkt til å kjøre til akkurat det tilsynet som har godkjennt dette, og godkjenne akkurat samme delen, på samme bilen. Hva andre har fått godkjennt og ikke fått godkjennt hjelper ikke deg noe som hellst, da ingen avgjørelser på BT skaper automatisk godkjennig for det samme andre plasser. INGEN her kan svare deg på det du spørr om, med mindre de jobber på BT og du kommer til dem for å godkjenne. Jeg kan selvfølgelig sysne en masse omkring saken, men det hjelper like mye som å pisse i havet.

Men ja, Toyparts har feks fått godkjennt CelicaSupra med ganske mye mer effekt en orginalt så vidt jeg husker, denne ombyggingen må foregå på den regelen du sikter til. Han kunne nok sikkert dokumentere lat han hadde gjort og backet det opp med fagbrev som mekaniker og autorisert verksted eller noe slikt.

Det nytter ikke å sitte på et forum å snakke om hva som går eller ikke går, det er BT som har siste ordet, så spar deg for mye arbeid og ring dem først som sist. Jeg har selv fått godkjennt en ombygging, og jeg veit hvordan det systemet fungerer og det er like morsomt hve gang jeg leser at "jeg skal montere turbo og få det godkjennt". I 99% av tilfellene har ikke vedkommende den ringeste anselse om hva som kreves eller hvor inn i ****tte mye styr det er før de skriver ting inn i Autoys.

Det som kommer til å skje om du henviser til den regelen, er sansynligvis at du får dette svaret:
BT: "Vi har desverre ikke noen som er er i stand til å vurdere om dette er sikkert. Du må selv dokumentere det med TUV eller DEKRA papirer".
Du: "Det finne sikke TUV papirer til dem, derfor jeg henviser til regelen"
BT: "Da kan vi ikke godkjenne det"