TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Omlodding av 4A-FE hjerne

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #399838  av Toyotasolaas

Noen som vet hvordan man lodder om hjernen til en 4A-FE motor?
Må loddes om får å få mer sprut ut av den, siden det ikke går an og programmere den om på noen andre måter. noen som kan noe om den slags?
 #400175  av camryv8

er ikke noe du kan lodde om ihvertfall.. det vil ikke har noe annen effekt en å ødelegge ecu hvis du begynner å rote rundt inne der med en loddebolt.. monter ett grenrør fra en 4age motor. sportsfilter. litt høyere grunntenning og effektannlegg.
 #400295  av Toyotasolaas

Nei hadde helst håpet det var noen på forumet som kunne klare det. vet det er et par i Norge som kan få det til, var noen som har gjort det med samme motor før i værtfald. Tenninga skal stillest opp 2 grader når jeg får skimset ventilene det de er gode får, og grennrør er på vei
 #400300  av camryv8

da må de ha fått tak i en annen chip å loddet inn den da.. man kan ikke bare lodde på noe inni noe så komplisert som en motorstyring og tro at man får noe ut av det hvis det som blir loddet inn ikke har noe med motorstyringa å gjøre.. du vil uannsett få mye mere ut av å gjøre de mods jeg nevnt en en evt chip kan gjøre.. hvis du har 100 hk utgaven kan du bruke motorstyringa fra en med 115 hk. ae101 fra 07.92 til 04.97 ble levert med den effekt i 4afe.. gli/si utgave.
 #400303  av Zepticon

Det du gjør når du "lodder" er å fjerne orginal eprom (obd1 systemer pre 96) og erstatte med en omprogramert.
Du kan selv programere ved hjelp av en eprom reader og korrekt programvare for PC. Google eprom tuning.
 #400330  av camryv8

jepp.. men det er jo ikke stort å hente på det på en så liten motor så lenge den er naturlig aspirert.. kanskje sammen med kammer og litt porting.. men ikke hvis det ikke skal gjøres noe annet med motoren..
 #400333  av Toyotasolaas

Nei jeg vet ikke hva de gjør inni dem, har bare hørt at det er noen få som vet hvordan de skal få mer ut av motorstyringen til en 1 generasjon 4a-fe motor, etter som at Toyota selv sier de ikke kan omprogrammeres med hjelp av pc. Men du mener at 2 generasjonen har samme ledningsnett til styringa?
 #400361  av camryv8

er ikke helt sikker.. hvis ikke vil ledningsnettet passe på motoren hvis du bytter noen sensorer.. jeg har har gjort det samme med en 87 3sfe motor.. flyttet over alt fra en 93 3sfe motor.. gikk da fra 120 ca til 133.. satt på grenrør fra mr2 mk2 3sge og justerte høyere grunntenning. 15 grader vs 10 grader. åpent luftfilter med 3" alurør med kon overgang en til spjeldhus.. høyere bensin trykk.. effektanlegg også kjøerer jeg 50% e85 :)
 #404563  av Dotsetsveen

Hvor gammel er motoren?
camryv8 skrev:da må de ha fått tak i en annen chip å loddet inn den da.. man kan ikke bare lodde på noe inni noe så komplisert som en motorstyring og tro at man får noe ut av det hvis det som blir loddet inn ikke har noe med motorstyringa å gjøre.. du vil uannsett få mye mere ut av å gjøre de mods jeg nevnt en en evt chip kan gjøre.. hvis du har 100 hk utgaven kan du bruke motorstyringa fra en med 115 hk. ae101 fra 07.92 til 04.97 ble levert med den effekt i 4afe.. gli/si utgave.
Carina E XLI fram til -96 har 116hk den og ;)