TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Plukke ut motor 91 MR2 NA?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #400916  av Ole Darkness
 
Hallo, min 91 MR2 NA trenger snart ny clutch og ny reg.reim, om det ikke er så mye prakk så tenkte jeg og ta ut motoren nå til vinteren for å bytte det, samt noe annet småpjusk sikkert. Men er det mulig og få den ut ovenifra eller må jeg ha bilen på løftebukk?
Noen som har erfaring med å ta ut motoren på MR2, hva er greiest?
 #400919  av Audun F
 
Ole Darkness skrev:Hallo, min 91 MR2 NA trenger snart ny clutch og ny reg.reim, om det ikke er så mye prakk så tenkte jeg og ta ut motoren nå til vinteren for å bytte det, samt noe annet småpjusk sikkert. Men er det mulig og få den ut ovenifra eller må jeg ha bilen på løftebukk?
Noen som har erfaring med å ta ut motoren på MR2, hva er greiest?
Det er absolutt greiest å ta motoren ned, er fryktelig trangt med girkasse etc for å få den opp... Du trenger ca. 1 meter klaring for å få motoren ut under, så det går ann å heise opp bilen bak for så å dra motoren ut. Ta en titt på tråden min så ser du hvordan vi gjorde det :D
 #400928  av DanielJ
 
Syns det var kjekt å ta ut motoren fra ondersiden, men da hadde vi løftebukk.
 #400937  av john_e
 
Jeg løftet bakenden av karosseriet opp i taket under carporten.
Da sto motoren igjen under, klar til å trekkes bort.
 #400947  av Ole Darkness
 
To? :P Må man ikke isåfall legge stroppene utenpå fangeren og blir det ikke da lett skade på bakfangeren?
Edit: Så på bildene til "Audun F" og ser at om jeg skal bruke de så må den av og det vil jeg helst slippe siden jeg akkurat har satt den på, hehe.
Noen andre tips?
 #400953  av DanielJ
 
Det tar deg 5min å ta av fangeren, hadde lett tatt meg tiden å gjort det :wink:
 #401677  av MR2-Dag
 
Sikkert mye av det samme med mk2 og mk3, at motoren er lettest å ta ut fra undersiden som det sies over her.

Alt sånt er gjerne mye enklere når man plukker av mest mulig rundt så man kommer best mulig til, fanger, varmeskjold, m.m. Fikk hjelp til dette når jeg skulle ha ut motoren på min, da kjørte vi forhjulene opp på to ramper og heiset opp bakenden med en elefantjekk. Brukte stropper som vi festet til den tjukke bjelken som går på tvers og sitter bak støtfangeren, så i mitt tilfelle var det uansett nødvendig å ta av fangeren. Måtte passe på at bilen ikke trillet bakover siden det ikke er brekk på forhjula, men ellers er det egentlig bare å slippe ned motoren og girkassa, og lirke den ut. Kjekt å lage seg et brett med små hjul på hvis man har muligheten, så er det bare å trille den vekk fra under bilen.
 #402768  av Lifestyle
 
det er bare og ha bilen på bukker, blir mer en høyt nok. motor og gir må ned, tror det nesten er umulig og få det opp. jeg la motor og kasse ned på et liggebrett fra biltema og trillet motoren ut til siden. hvis du har tilgang på luftebukk så anbefaler jeg det, men går fint med 4 bukker, en ok garasje jekk og en elefant jekk.
 #402886  av Ole Darkness
 
Jeg har plassert bilen på vinterlagring på loven nå, jeg har ikke tilgang til løftebukk der. Men skal nokk få den opp på et vis ;)

Ser mange tar ut hele bakstillillinga sammen med motor og gir, er det kanskje like greit? Kan jo bruke vinteren til å gå over og bytte det som trengs, siden det ikke er noe stress og få den på veien med det første :)