TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bytte av registerreim - pris

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #401219  av GhostRider88
 
Var innom i dag og fikk en mer spesifikk pris på deler og arbeid.

Ble dog en del dyrere enn hva de først sa, siden de på den nye prisen regnet med alle deler:

13568 79045 Registerreim
13505 88383 Styrehjul Registerreim
13503 63011 Styrehjul Registerreim
99364 20820 8P Viftereim VVV form
90916 02365 Viftereim VVV form
16110 79115 vannpumpe

Totalt arbeid 1791,-
Totalt deler 3745,-

Totalt 6921,-


Er det virkelig nødvendig å bytte alt dette i tillegg til regreim og pumpe? Hva har dere som har gjort dette byttet?
 #401221  av Haugrud
 
Ja, det er nødvendig å bytte..viftereimer skiftes fordi de uansett må av og er heller ikke dyre, og er ofte slitt de og..strammehjul og løpehjul skiftes sammen med reim, fordi hvis et av de skjærer seg, så hjelper det fint lite med en ny reim..SKAL alltid skiftes ved reg.reim skift..vannpumpe er diskutert hvorfor før i denne tråden...uansett en helt ok pris du har fått der :)
 #401224  av GhostRider88
 
Haugrud skrev:Ja, det er nødvendig å bytte..viftereimer skiftes fordi de uansett må av og er heller ikke dyre, og er ofte slitt de og..strammehjul og løpehjul skiftes sammen med reim, fordi hvis et av de skjærer seg, så hjelper det fint lite med en ny reim..SKAL alltid skiftes ved reg.reim skift..vannpumpe er diskutert hvorfor før i denne tråden...uansett en helt ok pris du har fått der :)

Da så :) Alltid greit å få erfaren tilbakemelding :) Da blir alt byttet til sommeren 2012 :)

Noen som forresten vet hvordan man går frem for å bytte regreim på mr2? Kjøres den opp på bukk og gjøres unnenifra?
 #401243  av IceSan
 
Regraim deksle er splittet i to den ene delen går ut over og den andre må ut under, vannpumpa går ut under mener jeg å huske så dem driver litt over og litt under bilen :)
 #401250  av lasse
 
Prisen jeg betalte var inkludert deler og arbeid ja.
Men tror de bomma litt på prisen, bilen sto inne i to dager, hadde visst ikke bytta reg reim på en sånn en før :wink:
Man må ta den undenifra, må ta av ene motorfestet og jekke motoren litt ned også for å få av reimhjulet på veiva også, en skikkelig trang og tidkrevende jobb (har gjort det selv i ettertid)
 #401264  av GhostRider88
 
lasse skrev:Prisen jeg betalte var inkludert deler og arbeid ja.
Men tror de bomma litt på prisen, bilen sto inne i to dager, hadde visst ikke bytta reg reim på en sånn en før :wink:
Man må ta den undenifra, må ta av ene motorfestet og jekke motoren litt ned også for å få av reimhjulet på veiva også, en skikkelig trang og tidkrevende jobb (har gjort det selv i ettertid)

Da er det nok noe feil i sytemet kanskje.. Skulle ønske det kunne se litt mer med meg også i slike tilfeller hehe :P

På Toyota beregnet de ca 2 timer på dette arbeidet og er det som kommer opp i deres systemer når de skriver inn hva som skal gjøres osv. De sa at de skulle gi meg en fast pris på arbeidet før de begynte, så om det tar lengre tid, så skal jeg ikke bli belastet for det, slik jeg forstod det.

Begynner å bli litt redd for gullet mitt jeg om de skal begynne å løsne motor osv.. men det er jo slikt som må til. Håper de er forsiktige. Ønsketenktningen hadde jo vært om fagkyndige toyota entusiaster her inne kunne arrangere regreimbytte mot betaling selvsagt. :) Da kunne vi jo hatt en uke eller noe på sommeren som flere kunne foreta bytte av ulike servicedeler osv 8) En form for t-ogn treff med skruing og sosialt samvær :D
 #401711  av IceSan
 
2 timer :shock: i autodata står det 3.5 timer for å skifte registerreim. kan vell legge til 1 time for vannpumpa m/lufting totalt 4.5 timer kan vell stemme mer. jeg brukte vell noe sånt første gangen jeg skiftet på min
 #401726  av GhostRider88
 
IceSan skrev:2 timer :shock: i autodata står det 3.5 timer for å skifte registerreim. kan vell legge til 1 time for vannpumpa m/lufting totalt 4.5 timer kan vell stemme mer. jeg brukte vell noe sånt første gangen jeg skiftet på min
2 timer er nok det som er vanlig på en mer "normal" bil vil jeg tru, siden det kom opp i deres system. Det er nemlig første gang de skal foreta et regreim bytte på en mr2 mk2, så de er nok ikke klar over hvor trangt det er. Men skal få en fastlåst pris før de setter igang, så jeg ikke skal få meg en ubehagelig overraskelse etter endt arbeid :)
 #401748  av FireWalk
 
2 timer?? Totalt arbeid 1791,- ?

jaja.. de kommer nok til å angre på at de ga deg den prisen der. Nå kan de jo ikke gå mer enn 15% over.
Å skifte reg reim på en mr2 kan fort bli en dagsjobb. Om alt går på skinner og du er en dreven Mk2 mekaniker er det gjort på 3-4 timer. Tar sin tid å få luftet disse bilene også. Det er IKKE bare bare. På min første GTI skulle de lufte systemet etter en reperasjon. Det endte med at jeg måtte inn med bilen 3 ganger etterpå pga luft i systemet.
Første gang jeg byttet reg-reim tok det meg en hel dag. Nå har jeg vel byttet reim på MK2 5-6 ganger så har fått det litt inn i fingrene. Men ikke faen om jeg klarer det på 2 timer. Motor festet må av, osv. Det er en pain å gjøre den jobben når motoren står i pga plassmangel.Mesteparten av tiden går med på å demontere ting som er i veien, og montere dem igjen. og om du ikke demonterer/monterer i riktig rekkefølge finner du fort ut at du må plukke ned igjen det du akkurat monterte for å få på igjen noe annet. Om de aldri har gjort en slik jobb på en MK2 før så vil de nok fort bruke hele dagen. Iallefall medberegnet luftingen! :D Så den prisen der tror jeg du bare kan glise stort over og gni deg i hendene. Der har regelrett lurt seg selv! :p
 #401750  av Nils
 
Opplevde samme selv ved bytta av Reg. reim (samt clutch) på min forrige mr2. Fikk fast pris på 9000,- på Toyota og slo til umiddelbart. Skulle ta 3 timer, tok hele dagen. De banna litt over tidsforbruket ja. Hadde ikke erfaring med biltypen.

Synes forøvrig prisen du har fått høres meget hyggelig ut.
 #401759  av GhostRider88
 
FireWalk skrev:2 timer?? Totalt arbeid 1791,- ?

jaja.. de kommer nok til å angre på at de ga deg den prisen der. Nå kan de jo ikke gå mer enn 15% over.
Å skifte reg reim på en mr2 kan fort bli en dagsjobb. Om alt går på skinner og du er en dreven Mk2 mekaniker er det gjort på 3-4 timer. Tar sin tid å få luftet disse bilene også. Det er IKKE bare bare. På min første GTI skulle de lufte systemet etter en reperasjon. Det endte med at jeg måtte inn med bilen 3 ganger etterpå pga luft i systemet.
Første gang jeg byttet reg-reim tok det meg en hel dag. Nå har jeg vel byttet reim på MK2 5-6 ganger så har fått det litt inn i fingrene. Men ikke faen om jeg klarer det på 2 timer. Motor festet må av, osv. Det er en pain å gjøre den jobben når motoren står i pga plassmangel.Mesteparten av tiden går med på å demontere ting som er i veien, og montere dem igjen. og om du ikke demonterer/monterer i riktig rekkefølge finner du fort ut at du må plukke ned igjen det du akkurat monterte for å få på igjen noe annet. Om de aldri har gjort en slik jobb på en MK2 før så vil de nok fort bruke hele dagen. Iallefall medberegnet luftingen! :D Så den prisen der tror jeg du bare kan glise stort over og gni deg i hendene. Der har regelrett lurt seg selv! :p
Såpass :? Da får jeg jammen være glad om jeg får en fastsatt pris på under 7000,- og det virker veldig som det lar seg gjøre, etter å ha pratet med de om pris i forrige uke.

Merker at jeg ikke gleder meg så veldig til selve regreim skifte... håper de ikke ødelegger noe eller kommer borti hjulbuer osv.. Men det er jo en jobb som må gjøres. Skulle gjerne fått en mr2 entusiast som har gjort dette noen ganger til å gjennomføre jobben. Med betaling selvfølgelig..
 #401798  av FireWalk
 
kunne gjort det om du hadde bodd i ålesund :p Riper er alltid en fare siden man må lene seg over siden på bilen for å skru. Man kan ikke bare stå forran og bøye seg frem slik man gjør på vanlige biler. De legger på matter som skal beskytte lakken, men også disse kan flytte på seg så det er uansett fare for riper, spesielt om bilen er skitten. Anbefaler deg å levere den inn nyvasket! :wink:
 #401817  av GhostRider88
 
FireWalk skrev:kunne gjort det om du hadde bodd i ålesund :p Riper er alltid en fare siden man må lene seg over siden på bilen for å skru. Man kan ikke bare stå forran og bøye seg frem slik man gjør på vanlige biler. De legger på matter som skal beskytte lakken, men også disse kan flytte på seg så det er uansett fare for riper, spesielt om bilen er skitten. Anbefaler deg å levere den inn nyvasket! :wink:
Nesten så en skulle vurdert å ta turen til Ålesund en helg ;)

Skal levere den nypolert og nyvasket, så den er glatt og motstandsdyktig mot riper. Men jeg har forstått det slik at det meste av skruingen skjer under bilen? Altså at det ikke blir så mye lening over kanten og ned i motorrommet.
Men må sikkert det også.
 #401831  av FireWalk
 
GhostRider88 skrev:
FireWalk skrev:kunne gjort det om du hadde bodd i ålesund :p Riper er alltid en fare siden man må lene seg over siden på bilen for å skru. Man kan ikke bare stå forran og bøye seg frem slik man gjør på vanlige biler. De legger på matter som skal beskytte lakken, men også disse kan flytte på seg så det er uansett fare for riper, spesielt om bilen er skitten. Anbefaler deg å levere den inn nyvasket! :wink:
Nesten så en skulle vurdert å ta turen til Ålesund en helg ;)

Skal levere den nypolert og nyvasket, så den er glatt og motstandsdyktig mot riper. Men jeg har forstått det slik at det meste av skruingen skjer under bilen? Altså at det ikke blir så mye lening over kanten og ned i motorrommet.
Men må sikkert det også.
Det blir vel rundt fifty fifty. Om man skal bytte vannpumpe og eller oljepumpe i samme sleng så blir det litt ekstra arbeid under. Men man må uansett knote med motorfestet, både fra oppsiden og undersiden. Man må ha av og på strammeren, bytte løpehjul, av og på med dynamo reim, stramme dynamo reim igjen, og eventuelt AC også om man har det. Vanskelig å komme til, og lett å teite til noe skjevt. Siden det er aluminiums topp er det lett å dra til slik at gjengene ryker. Tar du det på verksted har du heldigvis garanti mot det da.. :)
Også er det å få på igjen remen, samt få strammet den uten at den glipper en tann..noe som ikke alltid er så lett :P Også skal så klart tenningen stilles inn igjen også.

Det er en skikkelig møkkajobb så lenge motoren står i. Men det er mulig å gjøre det. har man ikke trening vil det ta lang tid. Så de kommer nok til å angre seg litt på den prisen de har gitt deg ja. :mrgreen:
 #401878  av GhostRider88
 
FireWalk skrev:
GhostRider88 skrev:
FireWalk skrev:kunne gjort det om du hadde bodd i ålesund :p Riper er alltid en fare siden man må lene seg over siden på bilen for å skru. Man kan ikke bare stå forran og bøye seg frem slik man gjør på vanlige biler. De legger på matter som skal beskytte lakken, men også disse kan flytte på seg så det er uansett fare for riper, spesielt om bilen er skitten. Anbefaler deg å levere den inn nyvasket! :wink:
Nesten så en skulle vurdert å ta turen til Ålesund en helg ;)

Skal levere den nypolert og nyvasket, så den er glatt og motstandsdyktig mot riper. Men jeg har forstått det slik at det meste av skruingen skjer under bilen? Altså at det ikke blir så mye lening over kanten og ned i motorrommet.
Men må sikkert det også.
Det blir vel rundt fifty fifty. Om man skal bytte vannpumpe og eller oljepumpe i samme sleng så blir det litt ekstra arbeid under. Men man må uansett knote med motorfestet, både fra oppsiden og undersiden. Man må ha av og på strammeren, bytte løpehjul, av og på med dynamo reim, stramme dynamo reim igjen, og eventuelt AC også om man har det. Vanskelig å komme til, og lett å teite til noe skjevt. Siden det er aluminiums topp er det lett å dra til slik at gjengene ryker. Tar du det på verksted har du heldigvis garanti mot det da.. :)
Også er det å få på igjen remen, samt få strammet den uten at den glipper en tann..noe som ikke alltid er så lett :P Også skal så klart tenningen stilles inn igjen også.

Det er en skikkelig møkkajobb så lenge motoren står i. Men det er mulig å gjøre det. har man ikke trening vil det ta lang tid. Så de kommer nok til å angre seg litt på den prisen de har gitt deg ja. :mrgreen:
O lykke får jeg bare si da at de ikke har erfaring med mr2 fra tidligere :) Men må innrømme at jeg kommer til å sitte i stolen å vri meg litt under arbeidet og håpe at bilen ikke er betydelig ripet og evt. skadet på en eller annen måte.. Om jeg har mulighet til det, så sitter jeg å venter til jobben er ferdig, med håp om å få glimt av arbeidet ;) :roll: