TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Tenningsrekkefølge 3sgte

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #402461  av niklasf91

Noen som har tenningsrekkefølge til 3 sgte, bilde hadde vært fint :)
 #402465  av niklasf91

Drafter skrev:1342 som alle andre 4 sylindra biler..
går ann å søke litt uansett, er ikke vanskelig å finne..
Lagde en rask tegning, stemmer dette?:)
Vedlegg
tenning.jpg
tenning.jpg (8.36 kiB) Vist 3910 ganger
 #402472  av mr2storbrua

Sylinder 1 er nærmest registersiden mener jeg på, også er syl2 neste etter det osv... 1342 vil si at syl 1 tenner først, deretter syl 3 osv.... Litt feil på tegninga di altså...

Edit: Og på MR2 er registeret på høyre side sett bakfra...
 #402475  av niklasf91

mr2storbrua skrev:Sylinder 1 er nærmest registersiden mener jeg på, også er syl2 neste etter det osv... 1342 vil si at syl 1 tenner først, deretter syl 3 osv.... Litt feil på tegninga di altså...

Edit: Og på MR2 er registeret på høyre side sett bakfra...
Så motsatt av det jeg tegnet alltså? Ar nr 1 starter på høyre side i stedenfor?:)
 #402476  av niklasf91

Da har jeg endret tegningen, stemmer det nå da?
Vedlegg
tenning.jpg
tenning.jpg (8.35 kiB) Vist 3900 ganger
 #402478  av Haugrud

nei, det stemmer forsatt ikke...1342 betyr at først tenner sylinder 1, så sylinder 3, sylinder 4 og deretter 2...du teller fra den siden registerreima er på..altså tenner først på sylinder 1 som er nærmest reima, deretter teller du til sylinder 3 fra reima osvosv...
 #402479  av mr2storbrua

De talla du har på tegningen, skal det forestille tenningsrekkefølgen eller nummeret på sylinderen? Hvis det er tenningsrekkefølgen, så blir det 3241 på tegningen...
 #402480  av niklasf91

Haugrud skrev:nei, det stemmer forsatt ikke...1342 betyr at først tenner sylinder 1, så sylinder 3, sylinder 4 og deretter 2...du teller fra den siden registerreima er på..altså tenner først på sylinder 1 som er nærmest reima, deretter teller du til sylinder 3 fra reima osvosv...
Stemmer det nå da?
Vedlegg
tenning.jpg
tenning.jpg (8.36 kiB) Vist 3893 ganger
 #402485  av niklasf91

Har nå prøvd meg fram, først skal dere vite at problemet er at den ikke tenner på sylinder 4. Plasserte 1 på 1, 3 på 2, 4 på 3 og 2 på 4. Da tente den heeeelt feil! Men hvis jeg satt 1 på 1, 2 på 2, 3 på 3, og 4 på 4 så tenner den fint men ikke på nr 4.

Slik jeg viser på tegning så tenner den best.
Vedlegg
tenning system.jpg
tenning system.jpg (8.95 kiB) Vist 3882 ganger
 #402486  av niklasf91

Dette er slik dere ville jeg skulle koble, tror jeg....

Kan noe pliiis lage en tegning som viser hvordan jeg skal koble???
Vedlegg
tenning system 2.jpg
tenning system 2.jpg (6.89 kiB) Vist 3881 ganger
 #402488  av celica_st185

Nummeret på fordelerlokket er samme som sylindernummer 1-1 2-2 3-3 4-4 skal det være. Hvis den ikke tenner på sylinder 4 (den nærmest fordeleren), kan du prøve med en annen tennplugg, annen ledning og du kan sjekke inni lokket at det ser greit ut. Kan også være defekt dyse som gjør at den ikke sviver på alle 4. Skru ut alle tennplugga og stikk i hver sin ledning og legg di oppå topplokket så du får kontakt til gods. Hvis du får en kompis til å tørne motor, mens du ser på plugga så ser du om den tenner på alle 4...
 #402491  av niklasf91

celica_st185 skrev:Nummeret på fordelerlokket er samme som sylindernummer 1-1 2-2 3-3 4-4 skal det være. Hvis den ikke tenner på sylinder 4 (den nærmest fordeleren), kan du prøve med en annen tennplugg, annen ledning og du kan sjekke inni lokket at det ser greit ut. Kan også være defekt dyse som gjør at den ikke sviver på alle 4. Skru ut alle tennplugga og stikk i hver sin ledning og legg di oppå topplokket så du får kontakt til gods. Hvis du får en kompis til å tørne motor, mens du ser på plugga så ser du om den tenner på alle 4...
Flott, da veit jeg at jeg har gjort det riktig:) Har jobbet lenge med den nå! Har bytta plugger, plugghetter, pluggledninger, fordeler og rotor. Så da er det at den ikke får bensin, eller at det er noe feil med sylinderen... Neste jeg gjør er og bytte om plasser på dysene, men de satt som faen sist gang jeg prøvde... Så veit ikke helt hvordan å få dem ut ?