TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøpe ny dynamo mr2 Mk2

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #402701  av jonmonty121

Det var et RENT HELVETE første gangen, men etter du har hatt den inn og ut et par ganger så går det relativt lett.
Ganske kjipt å sette den nye på alene da du må gjøre dette fra undersiden i en jævlig vinkel.
Er flere som demonterer en god del for å få det på plass.

Jeg har ikke masse superutstyr hjemme så jeg bare jekka opp bilen, løsna alle bolter og braketten. Tok av høyre bakhjul. Tok av slangene som eventuelt er i veien for å dra den opp i høyre bakhjørne, det funket best for meg med litt lirking. Den må ligge en spesiell vinkel for å gå ut på den måten.

Hvis du skal gjøre det på denne måten anbefaler jeg å ha en til å holde fra oversiden når du skal skru den inn igjen. Hadde så verk i høyre armen etter å holde den oppe i fri luft mens jeg prøvde å presse den inn at det føltes ut som jeg hadde trent til olympisk vektløfting. :p
 #402702  av Dipsy

jonmonty121 skrev:Det var et RENT HELVETE første gangen, men etter du har hatt den inn og ut et par ganger så går det relativt lett.
Ganske kjipt å sette den nye på alene da du må gjøre dette fra undersiden i en jævlig vinkel.
Er flere som demonterer en god del for å få det på plass.

Jeg har ikke masse superutstyr hjemme så jeg bare jekka opp bilen, løsna alle bolter og braketten. Tok av høyre bakhjul. Tok av slangene som eventuelt er i veien for å dra den opp i høyre bakhjørne, det funket best for meg med litt lirking. Den må ligge en spesiell vinkel for å gå ut på den måten.

Hvis du skal gjøre det på denne måten anbefaler jeg å ha en til å holde fra oversiden når du skal skru den inn igjen. Hadde så verk i høyre armen etter å holde den oppe i fri luft mens jeg prøvde å presse den inn at det føltes ut som jeg hadde trent til olympisk vektløfting. :p
Hehe takk for info, det kan komme til nytte :) Klarer det sikkert alene, er elktriker å står stortsett dagen lang med henda i været :lol: Men vi får se om jeg ikke må ringe etter hjelp :oops:
 #402704  av jonmonty121

Det er mer vinkelen du må ligge og holde i, får ikke strak arm eller noe. Så jeg som er over snittet sterk var sliten, var bare for å illustrere at det går fortere om man er to. Jeg gjorde det alene en gang og med fattern en annen gang, gikk klart mye fortere når en holdt og en dytta. Den nye dynamoen var vanskelig å få inn i bunnfestet, så det hjalp vel ikke helt på.
 #402767  av mr292

gjør saken litt lett for deg :)
Bilde
her har du bilde av en dynamo med ovalt stikk :)

dynamoen finner du (om du står bak bilen) helt til høyre i motorrommet :)
følger du dynamoreima så finner du den nok :P

fant forresten ett bilde av samme motoren:
Bilde
 #402771  av mr292

er helt greit å skifte dynamoen om man vet hvordan man gjør det.
tar ca en halv time om man har løftebukk, verktøy og vet hva man gjør, tar selvsagt lengre tid første gang.

Dynamoen må taes ut oppover, og du får den ikke ut uten å demontere dynamobrakketten.
her er en raskt skrevet fremgangsmetode.

1. ta av batteripolene (eller i hvertfall -polen)
2. ta av kontakter på dynamo (signalstikk og pluss ledning, er mutter på denne)
3. løsne begge dynamoskruene.(den nederste 17mm tar du nedenifra)
4. slakk og ta av dynamoreima ved å skru på justeringsskruen som er ved den øvre dynamoskruen.
5. ta ut dynamoskruene og ta dynamoen ut av braketten, legg dynamoen på travers.
6. skru av dynamobraketten, 5 skruer. noen er enklest å ta nedenifra.
7. plukk ut dynamobrakett og dynamo.
Vedlegg
Legger ved bilde som tydelig viser hvilke skruer jeg snakker om.
Legger ved bilde som tydelig viser hvilke skruer jeg snakker om.
DSC_1954.JPG (488.51 kiB) Vist 2869 ganger
 #402801  av 3rlend

Du må ikke ta av dynamobrakett.
Dynamoen min tok jeg på høykant ned mellom eksos og travers.
Støter du på problemer vil jeg tro det er lettere å løsne på b-pipe, og eksosfester kontra skru av braketten.
Om dynamoen sitter litt fast løser du dette fint med litt makt.
Skal du uansett bytte dynamo så kan du like greit hente klubba.

Slik gjorde jeg det :)
Sist redigert av 3rlend den 23 nov 2011 11:26, redigert 1 gang totalt.
 #402829  av Dipsy

Mye god hjelp å få her :) takker! Eneste som mangler når er penger på konto som kommer fårhåpentligvis i morgen :mrgreen:
 #402830  av jonmonty121

Skjønner ikke helt hvordan det er lettere å løsne på eksos og sånt enn å ta av braketten :p Tok meg mindre enn 1 min å ta den av.

Imponerende at du fikk den opp uten å ha av braketten, john_e. Jeg fikk ikke plass til fingre og dynamo der nede.
Kan være fordi hendene var hovne av all julingen de fikk etter en dag med mekking på en trang mr2 for første gang.
 #402873  av mr292

3rlend skrev:Du må ikke ta av dynamobrakett.
Dynamoen min tok jeg på høykant ned mellom eksos og travers.
Støter du på problemer vil jeg tro det er lettere å løsne på b-pipe, og eksosfester kontra skru av braketten.
Om dynamoen sitter litt fast løser du dette fint med litt makt.
Skal du uansett bytte dynamo så kan du like greit hente klubba.

Slik gjorde jeg det :)
du har vel turbomotor. i mitt tilfelle så vurderte jeg ikke å ta den nedover engang. tror ikke det går uten å løsne eksosen.
john_e, respekt! var sikkert trangt ^^ jeg trodde nå i hvertfall ikke det var mulig, og sto med luftskralla og 12/14mm i handa så tok like greit bort braketten også :)
 #402878  av 3rlend

for det er 3 små skruer for å løsne eksos :P som tar 45sek kontra et minutt! :mrgreen:
 #402890  av mr292

joda, men man kan risikere eksoslekkasje, og om eksosanlegget ikke har vært plukket fra hverandre på en stund (tja, 10+ år) så kan disse være veldig fastrusta, men mulig det er lettere om ting går "som smurt" jeg vurderte det i hvertfall ikke.
 #402891  av 3rlend

mr292 skrev:joda, men man kan risikere eksoslekkasje, og om eksosanlegget ikke har vært plukket fra hverandre på en stund (tja, 10+ år) så kan disse være veldig fastrusta, men mulig det er lettere om ting går "som smurt" jeg vurderte det i hvertfall ikke.
gikk som smurt for meg vertfall :P