Takk for alle tilbakemeldingene folkens! begynte på en stor update for noen uker siden, men mistet motivasjonen, og når jeg så at dere hadde skrevet bare satte jeg meg rett ned for å skrive ferdig! Positive tilbakemeldinger er mye motivasjon! Så da er det endelig på tide med en
stor stor oppdatering her!
Det har skjedd veldig masse. Jeg beklager for at det ikke har vært noe oppdatering her på noen mnd, men etter et par feilinger osv, bestemte jeg meg til å vente med å oppdatere noe som helst til buret var ferdig! Og det er det!
Siden jeg har så mye å oppdatere lager jeg det i forskjellige kategorier så det blir mer oversiktlig!

Ta dere tålmodighet, for det er en lang update!
Burbygging
Vi begynte burbyggingen med å lage til hull til å senke buret med, brukte hullsag til dette!

Deretter skjærte vi ut hull med luftsag for å komme til med muttere på undersiden, pga hovedbøylen er satt oppå dobbeltbunnen

Hullet:

Så var det bare å få inn fremre bøyle!

Hovedbøyle kommet opp

Fant riktig vinkel med vater og sørget for at den var bein, og sveiste deretter fast små støtter for å holde vinkelen på hovedbøylen når frontbøylene ble sveiset fast!

Fremre bøyler ferdig sveist til hovedbøyle. Punktet det først og senket for å sveise helt rundt

Sveist på tak stag, syntes denne ble bra:

Ble litt rørbiter etterhvert:

Buret nedsenket. Bakoverstrevene og forsterkningen i midten der er en grov feil ift. det boken sier. Jeg hadde ikke tenkt å vise dere feilen, men her er den, og etter en dialog med Bilsportforbundet ble alt det der fjernet og gjort på nytt. Vi bestemte oss også for å bøye opp igjen fremre bøylene kaldt, da vi hadde en lengde til overs. Mye ekstra arbeid, mye motivasjon tapt. Men man lærer ikke hvis man ikke feiler, bare sånn det er.. Dette er også grunnen til at jeg ikke har oppdatert. Heldigvis at jeg tenkte om igjen og leste nøye det som stod, slik at jeg ikke hadde kommet med det der på lisensdagen

Ingen bilder ble tatt under rettingen av dette, men det vi gjorde var at vi bestemte oss for å gjøre buret demonterbart slik at man senere kan ta det ut av bilen. Dette først og fremst for at det skulle bli mye lettere å rette og sveise opp igjen det som måtte fikses. En annen grunn er at det blir mye lettere å grunne/male og lakkere innvendig.
Vi kuttet av ca 10cm av frontbøylen etter å ha sveist på de nye, slik at man kan ta ut hovedbøylen/bakre del av buret ut for seg selv, og fremre del av buret for seg selv.

Her er fremre delen nede:

Kuttet ut 2 halvbuer fra røret vi brukte til hovedbøylen, og tvinget fast for å holde det på rett sted.

Alle plater er sveiset fast, og disse som skulle i gulvet og på hjulbuen var noe drit å sveise på! gikk bare hull hele tiden... slik så det ut på undersiden etterpå

Måtte endel krefter til for å bøye dette her!

Brant hvertfall bra da vi sveiste plater på hjulbuene... Ble lokal tåke i garasjen etter dette!

Resultat. Oppå her kommer festeplaten som er sveiset til røret, og deretter boltes fast!

Alle hull i festeplater boret ut

Demonterbar forbindelse! Den ble laget av en halvmåne bit fra det type rør den skulle på! Deretter ble det sveist på 2stk små 8mm flattjern, med en 15mm tjukk klosse som festes på enden av røret og deretter boltes gjennom hele forbindelsen. Grunnen til at de er laget som demonterbare er fordi når bilen er godkjent skal disse av igjen, da det er allerede sidebeskyttelser inni dørene. Når disse skal byttes ut i glassfiber skal de demonterbare sidebeskyttelsene på

Slik ser det ut på enden av røret, så kommer den 15mm tykke klossen på denne.

Ferdig festet på hovedbøyle

Slik ser det ut på enden av røret

Brukte 2 plater for å justere vinkelen, ettersom fremre bøylene er plassert lengre inne i bilen i forhold til hovedbøylen

Dørstrevere under sveising! Dette trakk seg noe voldsomt sammen når det ble sveist, så måtte jekkes godt for å få de på plass i rett hull.

Resultat

Høyre dørstrevere

Skjøytehylsen til å feste fremre bøyler til hovedbøylen igjen

Men de hylsene vi skal bruke var akkurat 1mm for liten i forhold til røret som skal inni, så disse ble sendt på Mongstad raffineri og dreid ut 1mm. Da passet den perfekt!

Hylse ferdig boret, brukte søyleboremaskin for å få det riktig og beint! Merket opp og laget etter boka!

Hullene merket opp på buret!

Buret tatt ut for å merke ferdig hull og bore opp!

Fram med hammer kjørner og slå merke! Og boremaskin til å bore med! viktig å førborre, brukte 3mm -> 6mm -> 8,5mm!

Mens pappa holder på med sitt! Sliper forsterkningsplater i u-form til dørstrevene! skal ikke brukes likevel

Alt ferdig boret opp og hylsene på plass!

Buret satt sammen:
Ettersom pappa ikke har den største erfaringen med å lage sveiser som ser strøken ut, og bare er vandt med å sveise og slipe det fint etterpå, ble han ikke helt fornøyd med resultatet på sveisene. Derfor fikk han en på jobben med TIG-apparat til å sveise over sveisene slik at det så bra ut (vi brukte MAG). Hadde vi hatt TIG-apparat hadde det ikke vært noe problem, ettersom det er det letteste av alt å sveise med, og det ser finest ut. Ble hvertfall veldig bra sveiser nå!
Eneste som gjenstår nå er å vente til dørstrevene er ferdig oversveist og få begge på og slipe litt. Vi har satt buret inn igjen i bilen, slik at resten tilpasses der. Så er det bare å få grunnet og malt! Deilig å være ferdig med nesten alt burarbeid!
Generelt karosseriarbeid + diverse
I høst begynte jeg på mekaniske linjen,
Teknisk Industriell Produksjon på VG1. Der har jeg 6 timer med sveis i uken. Siden pappa holdt på med sitt og jeg hadde ingenting å gjøre, bestemte jeg meg for å praktisere sveisingen og øve hjemme. Så bestemte meg like gjerne for å bare tette igjen alle hull i gulvet og rundt om. Pappa stakk ned på verkstedet til onkel og tok 2 sideskjermer fra en kontainer, så tok jeg og skjærte ut plater fra disse, ca. 1-1,5mm tykke.
Dessverre ble bildene som ble tatt under sveising og laging av disse slettet på et vis, så dere får se resultater. Det jeg altså gjorde var at jeg slipte vekk lakken fra disse 1mm platene, og tok en hullsag i en dimensjon ca 5mm større enn hullet som skulle tettes, plasserte den på platen og markerte rundt. Deretter klippet jeg ut med stålsaks (venstre & høyre saks), plasserte den lille runde biten under bilen og sveiste igjen ovenfra.
Resultat:

Jeg brukte også disse platene til å lage et slags deksel til å ha foran hullet under hovedbøylen. Disse vil bli skrudd fast med karosseriskruer, slik at det er mulig å ta av uten å ødelegge.

Vi har fått opp igjen hele rattstangen! (husker ikke hva den heter)

har også lagt opp bremserør til fremme! bak vil bli lagt opp snart!

Vi har satt bilen på noen paller på hjul slik at det er mye lettere å jobbe på den, kan trille den hvor vi vil ha den slik at det blir bedre plass
Dashbordet er skjært til og tilpasset med luftsag og sliper, ble bra syntes jeg:
Har også kommet endel deler i det siste:
1 stk. rød Sparco stol fra Gundersen Motorsport med svart stolunderstell:

Sparco ratt fra Gundersen Motorsport

LMS 4-punkts belter fra Gundersen Motorsport!
Fra JDMPerformance:
Intercooler

prøvde å sette den oppi fremme! likte det!

Master Cylinder, HKS Fuel Cut Defencer, en vanntemp måler og registerreim!
I sommer fikk jeg noen deler fra SummitRacing:
Universalt ledningsnett med alt av sikringer, releér osv.

Overlater denne møkkajobben til broren min som er elektriker med litt hjelp fra meg!

Fikk også en pakke med varmeapparat:
http://www.summitracing.com/parts/SUM-991102/
Men 2 mnd senere viste det seg at dette bare var sløste penger da jeg fikk vite av min far at han kunne skaffe fra jobben, gratis, så denne solgte jeg til en på Powerdrift forumet.
Pappa tok med seg hjem denne. 2 hastigheter, burde holde i massevis.
Og da vi hadde fått stolen var det bare å begynne tilpassing og sveising av stolfester! 25 x 25mm og 3mm tykk på en 2mm plate etter boka.

Måtte først skjære vekk ene forsterkningen på begge sider for å få festene så lavt som det gikk an. Merket med en gang at gulvet på en måte ble ganske mykt.

Resultater, venstreside:

Høyreside:

Stolfester kommet på

Stolen kommet på!

Da stolen var ferdig tilpasset osv, fant vi frem girkassen og koblet den til mellom aksel og diff for å se sånn ca. hvor girspaken kommer. Vi jekket den opp med vanlig jekk

Girtunnelen

Mellomaksel tilkoblet diffen

Sikret den med planker fremme i motorrommet

Deretter var det bare å se hvor girspaken kom til å treffe, og skjære ut og tilpasse:

Ferdig! (her er girspaken skjev, er blitt bøyd i ettertid)
Da girhullet var ferdig tilpasset og skjært, kunne vi endelig finne og lage feste til det hydrauliske håndbrekket! Hvis ikke jeg har vist brekket, er det et universalt brekk og kan brukes liggende og stående. Jeg har mitt stående, og det ser slik ut nytt:

Det var mye prøving og testing med hvor jeg ville ha brekket i forhold til girspaken, at de ikke traff hverandre, og at jeg fant riktig stilling der jeg får god kraft. Fant den til slutt, og pappa lagde en brakett som den står på, skrudd fast i girtunnelen.

Deretter sveiste vi fast mutrene som skal feste brekket i braketten på undersiden, slik at vi slipper å kave med å komme under der med mutre, det er bare til å skru de fast da det er låsemutre!

Veldig fornøyd
Så var det bare å gå videre til beltene. Først måtte jeg skjære ut hull i plasten for å få inn beltene, og teipe det.

Syntes det ble helrått når de kom på stolen! ligner enda mer på en ræserbil!

Slapp heldigvis å sveise inn flere rør på buret, ettersom de fleste originale beltefester kunne brukes!

Men jeg tenkte meg ikke helt om da jeg sveiste igjen alle hull jeg fant, så sveiste også igjen 2 innfestnings hull til belter på sidene. Her bare lagde jeg 2stk 3mm plater, en etter boka og en litt mindre som ble plassert innvendig!

Tok med alle platene som skulle være innvendig og utvendig på skolen og grunnet de. De som skal være utvendig ble malt svart!

Sånn ser 1mm platen jeg har brukt ut.. her er etter jeg har klippet ut til å tette igjen girkassehullet som var der

Ferdig sveist

Ferdig slipt. også sveiset igjen og slipt 4 skruehull som var der! alt gjort av meg
Bestemte oss for å bytte alle simringer og olje i girkassen!

Stroppet den fast så den stod fint og tømte seg selv! ble etterhvert satt oppå noe annet for å tømme den fra bunnen
Sagbruk, lager og motoroppbevaringsstedet!

Båndsagen vi har brukt til å skjære det meste med! Veldig god sag!
I dag
Skjærte vekk en slags kant / ramme som hørte til takluken.. Skal inn med glassfiber eller noe, må se når den tid kommer. blir hvertfall air scoop der!

Lysshow!

Gone!

Så og si alt er ferdig slipt innvendig nå, så da tok vi støvsugeren og fikk vekk alt slipestøv osv!

Buret ble satt inn igjen for å gjøre de siste tilpasninger når dørstrevene kommer

Begynte planleggingen av bremserør til det hydrauliske brekket! vil bli lagt opp i morgen!
Ellers / i disse dager
Har endelig fått sendt min bunnpanne avgårde til Nik på Powerdrift forumet, så sender han sin på mandag! Ble sendt på torsdag, og han hadde den på fredag. Gikk raskt kan man si!
Arbeid i nærmeste fremtid, må tettes igjen:
Må også slipes på undersiden, sparkle alt som skal sparkles, osv.
Ellers så venter jeg på bunnpanne som sagt, med sumpen bak, også er det både clutch-pedal og fester til motor og gir på vei fra en soarer fra Thailand! gleder meg til dette kommer, endelig skru motor!
Når vi har fått disse delene, har vi plutselig mye arbeid igjen. Men regner med siste forberedelser innvendig før lakk vil skje snart.
Så vil jeg bare få benytte anledningen til å skryte av faren min! han gjør en veldig god jobb, og jeg ville ikke klart dette uten han og all kompetansen han har! og ikke minst alle billige og gratis deler han skaffer gjennom jobben! både mekaniker og en slags sponsor for meg
Neste oppdatering
lover jeg at ikke blir lenge til, for å sitte slik som jeg har gjort med denne oppdateringen nå tar alt for lang tid. Kommer vel en oppdatering når jeg har fått på bunnpannen og litt diverse!
Jeg kan også nevne at broderen har nettopp kjøpt seg ny bil! En Toyota Land Cruiser 2006 mod, 4x4 osv! I tillegg skal han ta hengerlappen, slik at jeg slipper å tenke på å kjøpe trekkbil før jeg blir 18. Veldig greit!
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=31920988
Et lite stemningsbilde da jeg prøvde ut stolen:

Gleder meg til å begynne å kjøre nå!
Snakkes!