TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 i Rallycross

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #403285  av 2r-e-rik
 
JK86 skrev:ja supernasjonal junior.. der må de ha 1600 motor.. inkjøp er grei siden vi har 2 stk 91 mod stående i deler.. (deler kommer snart for salg i egen post)
tenkte det kunne vært kult og spesielt og fått en mk2 på bane.. :mrgreen:
går jo ann og bytte motor etter en sessong når han går over i neste klasse..
da mr2 er bare å glemme.
i supernasjonal må karosseriet være en personbil med minimum 4 seteplasser.
og ved første gangs lisensiering kan det ikke være mer enn 7 år siden den karosseri utførelsen gikk ut av produksjon.
 #403289  av JK86
 
Har kommet en ny regel nå fikk jeg høre av en kjenning i miljøet.. vil ikke si hvem enda siden det er usikkert om det stemmer eller ikke men ifølge ny regel som jeg ikke finner og får bekreftet enda så er det mulig og kjøre mr2 i supernasjonal junior. alle biler er visst godkjente bare de er homologerte. hmmm er den det a?
 #403290  av JK86
 
her er jo da de reglene jeg har funnet rundt dette.. ringer NBF på mandag og sjekker det ut.

0.1 Tillatte biler – Rallycross Junior klasse
Som konkurransebil godkjennes alle typer serieproduserte lukkede personbiler som er
typegodkjent i Norge (ikke varebiler uten vinduer) uansett om de er homologert eller ikke. Bilen
skal være gått ut av produksjon 10 år før førstegangs vognlisens (årstall holder). Antall ventiler
skal tilsvare det bilmodellen originalt er levert med.
 #403291  av 2r-e-rik
 
JK86 skrev:Har kommet en ny regel nå fikk jeg høre av en kjenning i miljøet.. vil ikke si hvem enda siden det er usikkert om det stemmer eller ikke men ifølge ny regel som jeg ikke finner og får bekreftet enda så er det mulig og kjøre mr2 i supernasjonal junior. alle biler er visst godkjente bare de er homologerte. hmmm er den det a?
men fortsatt er mr2'en din 20 år gammel.. det har aldri vært krav om homologering i rallycross uansett klasse..
 #403292  av JK86
 
så detta..men da burde det jo funke da
 #403293  av 2r-e-rik
 
JK86 skrev:her er jo da de reglene jeg har funnet rundt dette.. ringer NBF på mandag og sjekker det ut.

0.1 Tillatte biler – Rallycross Junior klasse
Som konkurransebil godkjennes alle typer serieproduserte lukkede personbiler som er
typegodkjent i Norge (ikke varebiler uten vinduer) uansett om de er homologert eller ikke. Bilen
skal være gått ut av produksjon 10 år før førstegangs vognlisens (årstall holder). Antall ventiler
skal tilsvare det bilmodellen originalt er levert med.
jøss.. da er det å tolke som at den mr2'en er lovlig i junior klasse.. men dette må være helt nye regler.. å da får du ihvertfall ikke brukt noen annen motor enn 1.6 16v..

det er tydelig at nbf har strekt seg langt for at 15åringer skal få leke med bil..
 #403294  av JK86
 
ja de overasker stort der.. er bare og få has på en feit motor nå og setta i gang.. får benytte seg a det før de gjør det om igjen hehe.. :D :D
 #403546  av Anders gullstein
 
Var jo en race/rallyrigget 4AGE til salgs for en tid tilbake her på forumet, så skal da være mulig å få tak i. Corolla AE86 var/er fortsatt populære i rally. Spesielt i Finnland.
 #403564  av JK86
 
er nå på jakt etter en silvertopp. mail sendt til egon men alt av interesse her.. :mrgreen: trenger oxo forslag til letta svinghjul samt solid clutch. og gjerne gode tuning tips og erfaringer. men først nå må motor hentes.
 #403566  av JK86
 
hvordan muligheter har man med girkasse her.. veit jo man kan bygge om og få til alt me nok penger men er det noen gromme kasser som passer til silvertoppen? trenger jo en med en god sperre i
 #403570  av Anders gullstein
 
JK86 skrev:er nå på jakt etter en silvertopp. mail sendt til egon men alt av interesse her.. :mrgreen: trenger oxo forslag til letta svinghjul samt solid clutch. og gjerne gode tuning tips og erfaringer. men først nå må motor hentes.
Men var det ikke noe krav til like mange ventiler som orginalt? Silvertoppen er 20V.
 #403573  av JK86
 
hmmm jo stemmer jo det... noen motorforslag. burde kunne trimmes og portes så vi ender på hvertfall oppimot 200hk. noen forslag.. gi meg masse forslag til motor og gir så vi får litt og tenke på og velge imellom
:mrgreen: :mrgreen:
takker for gode svar hitill hvertfall :D :D
 #403602  av 2r-e-rik
 
JK86 skrev:hmmm jo stemmer jo det... noen motorforslag. burde kunne trimmes og portes så vi ender på hvertfall oppimot 200hk. noen forslag.. gi meg masse forslag til motor og gir så vi får litt og tenke på og velge imellom
:mrgreen: :mrgreen:
takker for gode svar hitill hvertfall :D :D
det ser ut som at motor produsent er fri.
så da ville jeg gått for en honda b16b motor, 1,6 16v på 180hk originalt.
siden det bare er hentet ut 112.5hk per liter så må det ligge litt potensiale i den motoren der..
bør klare 130hk per liter..
 #403659  av Anders gullstein
 
Honda 1600 Vtec fra en Civic VTi er en mulighet. Ellers er det mulig å dytte ganske mye hk i en 4AGE om man ikke trenger å ta hensyn til utslipp og annet biltilsyn. ITB med doble Weber gassere, kvasse kammer og en eksos som puster lett, så skal det bli noen hester.