TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 i Rallycross

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #403798  av bose
 
4AGE er en seriøs motor hvis den blir bygd riktig!
Cluet er å finne en siste gen. 7-ribber med 10:1 org komp, og sette på en topp fra AW11 (big-port). Vekk med T-vis og få på ITB, gode kammer og en datasprut med en god MAP. Svinghjul finner du hos Fidanza og 6.trinnskasse fra siste gen. Celica ;)
 #403808  av JK86
 
imponert bose.. gjenomtenkt svar... takk for suverent forslag.

fant noen avgass regler her å .

Avgassystem
Lyddemper skal finnes. Max vekt pr. lyddemper: 15 kg. Støynivå fra eksosen er max 100 dBA.
Eksosrør skal munne ut bak, karosseriets bakre begrensning og får stikke utenfor max 15 cm.
Eksosrøret får ikke legges inne i kupéen. Om eksosrøret legges i en tunnel, skal tunnelen være
åpen nedover minst 2/3 av lengden. Tunnelens høyde får ikke overstige 15 cm målt fra
opprinnelig gulvnivå.
Provisoriske innretninger for lyddemping er forbudt.
Alle biler skal være utstyrt med katalysator. Det skal benyttes katalysator homologert av FIA,
NBF eller SBF (Svenska Bilsportförbundet). Kontroll av katalysatorens funksjon skal utføres i
følge eget reglement for kontroll av katalysator. CO innholdet skal reduseres med minimum 50%
etter passering av katalysator. CO innholdet får ikke overstige følgende grenseverdier;
Innsprøytningsmotor: 1,00 %
Forgassermotor: 2,00%
MÃ¥ling skal foretas mellom tomgang og 2500 omdreininger ved driftsvarm motor.
Støyisolerende materiale rundt eksospotter er tillatt såfremt grensen på 15 kilo ikke overstiges.
Eventuelt tilleggsmateriale skal festes forsvarlig.
 #403814  av JK86
 
teit spørsmål men er 4agze 16v 145hk originalt med eller uten turbo? tror det er uten men må bare få det bekrefta :? :oops:
 #403815  av JK86
 
er det en mulighet og trimme den opp litt eller vil en 4age være bedre
 #403820  av ArildM
 
1.gen 4AGZE er vel 145 hk med chargeren på, effektkurven er HELT annerledes.
Senere generasjoner 4AGE har vel opp mot samme effekt, men på et helt annet sted i registeret.

4AGZE kan trimmes opp mot 200hk, med en del problematikk slik som reimsluring osv, og en charger er ganske restriktiv når du får mye rpm, så det egner seg vel neppe på høy RPM over lang tid.

Kjør oppskrifta til Bose, den er kort summert det beste du kan gjøre med en 4AGE. Tipper du får ut 180hk med et slikt oppsett. Og som jeg sikkert har linket til en million ganger før: http://www.billzilla.org/4agmods.htm
Her står ALT du trenger å vite om 4AGE og trimming, fra 130hk til 400hk+.
Er en del underliggende sider som forklarer mer om 4AGE også hvis du trykker deg videre inn på den siden.
 #403845  av bose
 
Hvis klassen din tillater trykkmatet motor,så kan 4AGZE være et alternativ. Også er veldig god motor med masse dreiemoment!
 #403848  av 2r-e-rik
 
bose skrev:Hvis klassen din tillater trykkmatet motor,så kan 4AGZE være et alternativ. Også er veldig god motor med masse dreiemoment!
kun suge motorer for uten om den største klassen i super national.. men der er det 4wd og turbo som gjelder. krav om 36mm restriktor. men bila har gjerne 5-600hk..
 #403863  av JK86
 
nei det budsjettet er litt uvisst enda sa han.. men han skjønner jo at det fort kommer til og runde 60 000.. la oss se hvor han ender.
 #403864  av 2r-e-rik
 
JK86 skrev:nei det budsjettet er litt uvisst enda sa han.. men han skjønner jo at det fort kommer til og runde 60 000.. la oss se hvor han ender.
da blir det nok for hundre.. men det er jo en billig starlet til salgs på motorsportsavisen da..
 #403872  av JK86
 
fordelen her er at han har ikke noe stort tidspress på seg enda og begynner og få noen sponsorer så budsjettet øker nok bare mer og mer utover neste år :mrgreen: