TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Problemer med Gt4 CS

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #404002  av jemli
 
Har fått et problem med bilen ''over natta''

Her er litt info om hvordan den er:

Når jeg starter den går den fint på tomgang.
Når den står i ro og jeg gasser på er den veldig treg og det suser godt ut luftfilteret.
Turbo og manifoil blir rødglødende av bare litt rolig kjøring.
Det er ingen forskjell når den er varm eller kald
Det kjennes ut som den går tungt og at motoren jobber mot seg når den begynner å lade turbotrykk.
FÃ¥r opp feilkode 54 og 34

Noen som har vært borti lignende før??

Takker for svar
 #404003  av Haugrud
 
feilkode 54 er feil på den vasskjølte intercooleren..og feilkode 34 mener jeg og huske er feil på manifoldføleren...høres ut som du har feil tenning egentlig..
 #404009  av tojo
 
Feilkoder og hva du bør sjekke:

34 - Fuel cut-off due to high turbocharging pressure or Circuit
- turbocharger
- open or short in turbocharging pressure sensor circuit
- turbocharging pressure sensor
- ECU

54 - Intercooler pump problem or Circuit

- intercooler level switch
- intercooler ECU
- intercooler pump
- intercooler circuit
 #404013  av Mr_Storbrua
 
Reset ECU, så forsvinner feilkodene, så ser du om det hjelper. Om du får 34 igjen, så er det enten gåen mapsensor, eller om du har tukla med turbotrykket, å lader for mye. Men om du først har fått fuelcut, så må ecu resettes, før den blir"god" igjen.
 #404036  av jemli
 
Har reset ECU men feilkode 54 og 34 står fortsatt

Kan det være mapsensoren som gjør at den oppfører seg slik?
 #404052  av Mr_Storbrua
 
Om du ikke har kjørt med bilen, men feilkode 34 kommer opp med en gang, så er nok mapsensoren din gåen ja.
 #404059  av MOTORSPORTHUSET
 
cs bruker ikke mapsensoren til ant en fuelcuten.
den kjører kun på mengdemåleren. til luftmåling.


sjekk først om den har hoppet på insugskammen på registeret, vis ikke har
du har gåen bankesensor.. da mister du tenningen helt lav og du får det du beskriver.. mye susing lite effekt og glovarm turbo.
 #404068  av Mr_Storbrua
 
Man får vel feilkode på bankesensor? Det fikk hvertfalll jeg. Om du har lekasje en plass ett lmm, så får du masse fusking, det fikk jeg.

Det jeg fant ut(før jeg fant ut at jeg hadde lekasje på innsugsiden) var at når jeg kobla ut mapsensor, så kom feilkode opp med en gang, før jeg rakk noe fuelcut, men tenkte at kanskje motoren gikk i nødmodus når den ikke funka.

Seinere når jeg prøvde å skru opp trykket, hadde jeg for høyt trykk, og fikk fuelcut. Da ville ikke bilen gå skikkelig før ecu var resatt. Så om ecu går i nødmodus pga gåen mapsensor, så vil vel kanskje motoren oppføre seg som den gjør nå, den er helt umulig å kjøre så fort du turbo begynner å lade.
 #404069  av MOTORSPORTHUSET
 
for det første så har gt4 ikke samme hjerne som cs.

cs har en som lærer..mere en gt4 sin.

det vil si at vis du får et hull i insuget så lærer bilen og gå med det uten et fuskeslag.

tar du av stikke på mapen så blir bilen ikke kjørbar( i nødmodus ja)
men tar du av slangen så er den helt lik.. bare du mangler fuelcut.

med andre ord har du en fuelcutdefenser.hehe.
men måleren din virker ikke inni.

du får feilkode av bankesensor ja men det er ikke sikkert at han har fått lest ut feilkodene skikkelig??

jeg er sikker på det er det, på symtonene eller er det reima som har hoppet på kammen slik at tenninga blir lav.
den hopper når spenningsdemperen pungterer.
 #404085  av jemli
 
Skal sjekke det ut.

Har skiftet bankesensor en gang før, men da fikk jeg opp feilkode 52 og den gikk i nødmodus når jeg kom over 3000rpm

Tenkte først på luftmengdemåleren jeg, men er ikke sikkert den får disse symptomene da??
 #404162  av MOTORSPORTHUSET
 
ok da er nok bankesensor utelukket siden du vet vordan det virker.
jeg så en med lignende symtoner en gang.
der var luftmassemåleren fryst i nesten lukket stilling.
da holder den tenningen veldig lav og lager mye tubolyd.
 #404408  av jemli
 
Problemet er løst :D

En bit av gummipakningen fra registerdekslet hadde kommet inn og gjort til at den hadde hoppet over 1 tan på veiva.

Takker for alle tips :D