TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• topp til corolla

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #404703  av drivedeep9

Hei!

Er i den heldige situasjon at motoren til corollaen er helt håpløs,
så jeg tenker å bytte topplokk.

jeg har funnet ut at 7a-fe topper til corolla er vanskelig å oppdrive,
men jeg lurer på om jeg f.eks. kan bruke en 7a-fe fra avensis eller carina e.l. ???
jeg har en 97 mod touring (E11) , må jeg også ha en topp innenfor ett visst årstall?

og hvilke hensyn må jeg isåfall ta? jeg skjønner jo at innsuget skal være på toppen! :lol: men er det noe spesielt, eller er det bare plug'n'play :twisted:
 #404711  av ArildM

Såvidt meg bekjent kan du bruke samme topp så lenge det er innenfor samme motorkode.

Referer til Toyodiy.com hvis du vil være sikker på at toppene er like/har likt delenummer.

Ellers så bør du jo ha fagfolk til jobben. Å bytte topp er en ganske omfattende jobb :)
 #404721  av Dotsetsveen

ArildM skrev:Såvidt meg bekjent kan du bruke samme topp så lenge det er innenfor samme motorkode.

Referer til Toyodiy.com hvis du vil være sikker på at toppene er like/har likt delenummer.

Ellers så bør du jo ha fagfolk til jobben. Å bytte topp er en ganske omfattende jobb :)
Med f.eks. 4a-ge så har du haugevis med forskjellige utgaver av motoren med både 20v og 16v og alle heter 4a-ge med noen tilnavn som f.eks "black top", "silver top" o.l. Så man skal ikke se seg helt blind på motorkodene :wink:
drivedeep9 skrev:Hei!

Er i den heldige situasjon at motoren til corollaen er helt håpløs,
så jeg tenker å bytte topplokk.

jeg har funnet ut at 7a-fe topper til corolla er vanskelig å oppdrive,
men jeg lurer på om jeg f.eks. kan bruke en 7a-fe fra avensis eller carina e.l. ???
jeg har en 97 mod touring (E11) , må jeg også ha en topp innenfor ett visst årstall?

og hvilke hensyn må jeg isåfall ta? jeg skjønner jo at innsuget skal være på toppen! :lol: men er det noe spesielt, eller er det bare plug'n'play :twisted:
Når det gjelder 7a-fe så er det litt enklere :wink: Den har stort sett kommet med 108hk, med unntak av Canada/USA-utgaven(på 115hk) og Russland/Indonesia(på 120hk). Forskjellene på disse er stortsett hjernene.

Men kort sagt: Ja du kan bruke alle 7a-fe topper. Det er forressten en god del Carina E med de motorene :wink:

Men hva er det som har skjedd med motoren din?
 #404740  av drivedeep9

den har ett gigantisk oljeforbruk. fått komp på 12 - 8 - 9 - 10
ene pluggen hadde olje også så jeg...

så valgte til slutt å sette den ned i garasjen og driver å plukker fra hverandre når jeg har tid.
tatt av innsug, avgass, etc og driver å skal ta av regreim om litt, men plundrer litt med vannpumpa, prøver å finne riktig verktøy (eller bare rette bolt??? :lol: ) for å få av ting, da tror jeg nok toyodiy.com er nokså kjekk...
 #404742  av Dotsetsveen

drivedeep9 skrev:den har ett gigantisk oljeforbruk. fått komp på 12 - 8 - 9 - 10
ene pluggen hadde olje også så jeg...

så valgte til slutt å sette den ned i garasjen og driver å plukker fra hverandre når jeg har tid.
tatt av innsug, avgass, etc og driver å skal ta av regreim om litt, men plundrer litt med vannpumpa, prøver å finne riktig verktøy (eller bare rette bolt??? :lol: ) for å få av ting, da tror jeg nok toyodiy.com er nokså kjekk...
Det er ikke stempelringene som har satt seg da? Syns det høres litt rart ut å miste så mye komp pga ventiltetninger.

Vannpumpa skal bare sitte i noen 10(12?)mm skruer. Hvis den sitter fast etter du har skrudd ut alle så kan det hende den sitter i pakningen. Da kan du bare gi den et lite kakk med hammeren så skal den løsne ganske fort :wink:

http://www.toyodiy.com er veldig bra ja 8)
 #404748  av drivedeep9

jeg trodde først ventiltetningene selv, men kom fram til at jeg tenkte det måtte være noe større...
 #405113  av drivedeep9

:? noen vært borti hva slags verktøy som skal til for å fjerne de siste topplokks boltene før jeg fjerner hodet?
for å være spesifikk, etter jeg har tatt av kammene, så er det 10 bolter som står igjen...
 #405141  av Dotsetsveen

drivedeep9 skrev::? noen vært borti hva slags verktøy som skal til for å fjerne de siste topplokks boltene før jeg fjerner hodet?
for å være spesifikk, etter jeg har tatt av kammene, så er det 10 bolter som står igjen...
Trur ikke du trenger noe spesialverktøy for det.... :?
 #405154  av EXS

det er vel vanlige torx bits du bruker til det, du får kjøpt disse på f.eks biltema visst du ikke har dette.

b.t.w så må disse boltene (strekkbolter) byttes i nye når du tar av toppen.
 #405160  av mr292

er ikke vanlige torx på topp-blokk strekkbolter nei, er "xzn bits" 12-kant rettspor.(torx har "bøyde" spor
usikker på diameteren, men kan måle på mandag.

slik som på bildet (trenger ikke ha hullet i midten)

strekkboltene "må" du bytte ja :) noen bolter kan gjenbrukes 2 ganger, usikker på hvordan det er til 7m motoren men bytt uansett =)

edit: slike bitser finner du nok på biltema og wurth f.eks.
http://nettbutikk.wuerth.no/wsp/wurth/f ... aspell=yes
 #405162  av drivedeep9

det er pipe jeg lette etter da, ikke bits..
toyota mente 12-kant 14mm, så har bestilt og venter spent på å prøve...
kan jo gi en tilbakemelding om det skulle vært aktuelt for andre...

xzn/triple-square og vanlig 12-kant spline er forsåvidt så like at det er skummelt,
fant uansett ikke xzn/trip som pipe så tror det er utelukket med mindre det skulle vært spesialverktøy
 #405184  av Drafter

drivedeep9 skrev:det er pipe jeg lette etter da, ikke bits..
toyota mente 12-kant 14mm, så har bestilt og venter spent på å prøve...
kan jo gi en tilbakemelding om det skulle vært aktuelt for andre...

xzn/triple-square og vanlig 12-kant spline er forsåvidt så like at det er skummelt,
fant uansett ikke xzn/trip som pipe så tror det er utelukket med mindre det skulle vært spesialverktøy
xzn blir kun brukt på europeiske biler.
japanske har double square eller hva det heter.
snap on har slike kraftpiper til toyota topper, både 12 og 14mm som er vanlig på toyota,nissan osv..
 #405193  av drivedeep9

har bestilt bl.a. 10mm 12kant fra fosen tools (greie priser forresten!)
fant en 12kant i leddnøkkel, så 10mm burde være riktig til boltene ja..
:)
kan jo være av interesse det for andre, hadde faktisk problemer med å finne dette andre steder (mekonomen, biltema, etc)
så virker som toyota ga meg feil svar..

har forresten tenkt å slenge ut litt bilder og annet når toppen går av til uka, om det er stemning for slikt.
hvis noen har interesse for bil her da hehe :P