TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lexus IS200 TTEsport (Er desverre solgt)

• Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #405240  av SupraJensen

Her er litt bilder ifra syrebading osv. bare for å vise kordan jeg har gjort d ;)

Bilde
Her ligger kaliptern i syrebadet.

Bilde
La også gliderne og skruen i syrebad siden dem var meget angrepet av rust.

Bilde
Her bruker jeg varmt vann og stålbørste samt oppvaskbørste for å få vekk alt av skitt som har vært i syrebadet.

Bilde
Som dere ser, så liker ikke stålet at jeg vasket med vann, men jeg hadde ikke tynner eller noe annet for handen, så jeg børstet/pusset bare bort denne ruststøv hinnen.

Bilde
rett før spraying av kalipteret.

Bilde
Bilde
så dette ikke skulle ruste på nytt,så gikk jeg i garagen og sprayet dem fort.

Bilde
Nye bremseskiver :D

Etter som ting kommer i hus, så kommer det flere bilder, samt bilder av ting jeg holder på å moddet til :wink:
 #405242  av Mr_Storbrua

Hva lakka du de med? Regner med du har brukt noe rusthindrende hvertfall?
 #405243  av SupraJensen

Mr_Storbrua skrev:Hva lakka du de med? Regner med du har brukt noe rusthindrende hvertfall?
Jeg brukte kun kalipterlakk, da sleger sa at den var rustbeskyttende, gikk fin fint det, men om det holder vet jeg ikke, vist det ikke gjør d, så må man gjøre det på nytt med syregrunning og grunning osv. (hadde ikke dette for handen da jeg holdt på, så har stolt på selger no) :P
 #405245  av Mr_Storbrua

Da er det jo litt artig å teste det ut, så får du gi tilbakemelding både her og til selger om ikke det holder mål :) Kjekt å vite for andre her inne også sikkert..
 #405248  av SupraJensen

Mr_Storbrua skrev:Da er det jo litt artig å teste det ut, så får du gi tilbakemelding både her og til selger om ikke det holder mål :) Kjekt å vite for andre her inne også sikkert..
hehe ja d blir jo arti å se hvor lenge det varer, en kompis brukte samme sprayen på BMWen hannes, og der har lakken ikke sluppet (han bare vaska reint og praya på). så vil egentlig tenke meg at min sittere bedre da d ikke var rust under. men kem vet, uansett så blir d jo bare å gjøre det på nytt vist d viser seg at d ikke holder mål :wink:

men har du noen formening om å lyktene? jeg er redd for at d kommer til å bli bmw/volvo stil på lyktene da (alt blir for svart).
 #405249  av SupraJensen

har også kjikket litt på trimming til bilen min :) tenker å heve laddetrukket litt på den :P med dette hjulet skal den ladde 0.5bar.
http://www.tdi-plc.com/catalog/stage-su ... -4098.html

"Please be aware that raising the boost places more strain on the engine and an ECU/Fuelling solution is required for optimum performance. Belt is included."

så hva mere trenger jeg for å få dette til å fungere? ser at mange brukte datasprut osv. dette virket meget dyrt og mye arbeid.. :P
 #405936  av SupraJensen

Var ute å kjørte i natt, var fint føre og -10grader ute. så trødde litt på for å skjekke systemet. da jeg nærmet meg 5000 o/min så fikk æ fuelcut... hadde 0.39bar i ladetrykk og tanket på 98octan, dette har ikke skjedd tidligere når det var varmere i været. hadde rett over kvart tank igjen.. noen som har forslag til hva problemet skyldes? er det rett og slett fordi det var så sykt kaldt?

Har også fiksa litt på biln, har fått nye skiltlys holdere med SMD-LED.
så her kommer det noen bilder :wink:
Liten eske ifra Taiwan.
Liten eske ifra Taiwan.
IMAG0009 (Large).jpg (99.13 kiB) Vist 3882 ganger
Ser jo ganske bra ut det her.
Ser jo ganske bra ut det her.
IMAG0011 (Large).jpg (119.52 kiB) Vist 3882 ganger
Slik ble slutt resultatet.
Slik ble slutt resultatet.
IMAG0014 (Medium).jpg (41.81 kiB) Vist 3882 ganger
er ganske fornøyd med resultatet 8) har fått stålplater i hus no, så skal begynneå sveise 2.5" eksos for å erstatte midtpotta under biln. er spent på å se hva som skjer med lyden :wink:
 #406274  av SupraJensen

Da har jeg bestilt Bi-xenon linselys kit til Lex'n 8) når dette monteres blir også løktene lakkert svart innvendig :wink: regner med at dette blir å skje neste helg, vist alt går som det skal :)

har også laget flensene ferdige og handlet alt jeg trenger av rør og stiger samt rørbøy og sveisemutter til lamdasonden på biltema, så vist jeg er frisk til imorgen så blir jeg ferdig med å fjerne midtpotta på Lex'n, blir artig å se va som skjer med lyden :twisted:
skal også prøve å tone ned baklyktene snart, må bare finne ut hvilken styrke jeg skal ha på dem :wink:
 #406332  av Stian_mini

SupraJensen skrev:Da har jeg bestilt Bi-xenon linselys kit til Lex'n 8) når dette monteres blir også løktene lakkert svart innvendig :wink: regner med at dette blir å skje neste helg, vist alt går som det skal :)

har også laget flensene ferdige og handlet alt jeg trenger av rør og stiger samt rørbøy og sveisemutter til lamdasonden på biltema, så vist jeg er frisk til imorgen så blir jeg ferdig med å fjerne midtpotta på Lex'n, blir artig å se va som skjer med lyden :twisted:
skal også prøve å tone ned baklyktene snart, må bare finne ut hvilken styrke jeg skal ha på dem :wink:

Mangler bare carbon luftfilterboks i motorrommet nå da:)
 #406333  av SupraJensen

Ja da har jeg vært på jobb å fikset eksos idag :P tok meg litt tid å gjorde ting litt gjennomført, men sveisinga ble litt ugly (lenge sia jeg har sveiset noget særlig) men ønsker meg TIG apparat til jobb, så krysser fingra!

men kan si d sånn at for alle andre som kun vil fjerne midtpotta på en Is200 er dette bortkasta lydmessig (ivertfall alene). har også lest meg fram til at midtpotta er for å ta bort skarpetoner/høyetoner samt resonans.. lyden ble en tanke grovere ja, men hører en anelse av resonans, men har en sterk mistanke om at det er sprutskoldet til lamdasonden som vibrerer.. skal finne mer ut av dette. må også få en kompis til å dra forbi meg på et tørt sted slik at jeg kan få høre min egenbil ifra stilstans og stømming av 2-3 gear samt driveby.

her er litt bilder underveis:
Litt kappings av selve flens emnan.
Litt kappings av selve flens emnan.
IMG_1459 (Medium).JPG (79.25 kiB) Vist 3850 ganger
Modifisering av rørbøy og flens.
Modifisering av rørbøy og flens.
IMG_1463 (Medium).JPG (57.27 kiB) Vist 3850 ganger
Sikter inn retninga.
Sikter inn retninga.
IMG_1464 (Medium).JPG (54.37 kiB) Vist 3850 ganger
2.5" rør som blir tilpassa den bakre flensen.
2.5" rør som blir tilpassa den bakre flensen.
IMG_1465 (Medium).JPG (70.68 kiB) Vist 3850 ganger
Da var det dobbelt skjekking av arbeidet og pungte alt isammen slik at det kan helsveises.
Da var det dobbelt skjekking av arbeidet og pungte alt isammen slik at det kan helsveises.
IMG_1466 (Medium).JPG (70.74 kiB) Vist 3850 ganger
 #406334  av SupraJensen

Flere bilder.
Ferdig sveiset front.
Ferdig sveiset front.
IMG_1470 (Medium).JPG (71.02 kiB) Vist 3848 ganger
Frontenden ferdig.
Frontenden ferdig.
IMG_1476 (Medium).JPG (56.96 kiB) Vist 3848 ganger
Bakenden ferdig.
Bakenden ferdig.
IMG_1477 (Medium).JPG (72.92 kiB) Vist 3848 ganger
Glemte å ta et bilde når alt var helt ferdig..

Har også vært under panseret og justert på HKS FCD en ifra hakk 11 til hakk 12 i håp om at fuelcuten i 10 minus grader forsvinner. skal ut å prøve snart 8)
 #406335  av SupraJensen

Stian_mini skrev:
SupraJensen skrev:Da har jeg bestilt Bi-xenon linselys kit til Lex'n 8) når dette monteres blir også løktene lakkert svart innvendig :wink: regner med at dette blir å skje neste helg, vist alt går som det skal :)

Mangler bare carbon luftfilterboks i motorrommet nå da:)
Hehe ja sku hatt en sånn enn, va d slik å forstå at du hadde dette for handen? :)
 #406336  av Stian_mini

SupraJensen skrev:Flere bilder.
IMG_1470 (Medium).JPG
IMG_1476 (Medium).JPG
IMG_1477 (Medium).JPG
Glemte å ta et bilde når alt var helt ferdig..

Har også vært under panseret og justert på HKS FCD en ifra hakk 11 til hakk 12 i håp om at fuelcuten i 10 minus grader forsvinner. skal ut å prøve snart 8)

Fuelcuten må justeres nedover ..... prøv 10, 12, da er den slått av nesten;)

Det stemmer,kommet fra england etter at bilen blei solgt
 #406337  av SupraJensen

hmm jaok, så jo høyere tall så er den slått av? har den på 12 no.. men vist jeg skrur den til 10, hva gjør den da? får den mere fuel slik at fuelcutn forsvinner? vanskeli å skjønne når man ikkje har funne skikkelig forklaring på nett om den der.. :P

Hva tenker du at du skal ha for den? 8)
 #406338  av SupraJensen

Har lest litt rundt om kring om dette fenomenet med HKS FCD, og skal ned å skru over til program 10. men skal prøve den oppgraderte TTE BlackBox imårra trur jeg, må se hva jeg gjør.

Her er en link jeg syntes var grei å forstå angående HKS FCD, fant den på et MR2 forum:
http://www.mr2.com/ARTICLE/HKSFCDat.html

Takk til Stian_mini for info:
The FCD works by taking the input and only sending out a percentage of that figure back out to the ECU. Depending on what number you have it on. (the lower the number the lower the percentage). So you have to make sure the output at full boost is lower than the fuel cut voltage. But obviously your putting less air flow through the range so the ECU sends out less fuel than needed for the actual air amount right through the range. Not enough to cause the engine to go bang obviously but a lower AFR non the less.

The TTE black box on the other hand is pre set. It tops out the figure at the fuel cut (4.34v, on a 0-5v range incidentally) so at that figure it just sends out the same airflow signal to the ECU regardless. But there isnt a lot of range above that with the standard setup so its not too lean.
But heres the difference. Going up the range the TTE box actually sends out a HIGHER airflow to the ECU so it causes the ecu to send MORE fuel out, giving you a better AFR and maybe even some more power.

Hope this helps you understand. While the FCD does the job, its not a perfect replacement for the TTE black box.
Som dere ser, virker jo BlackBox som et bedre alternativ i skrivende stund, da bilen kan gå veldig magert med HKS FCD ?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9