TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• topp til corolla

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #405265  av ArildM

Fant et komplett sett med XZN, torx og masse andre kjekke verktøy på Ebay. Vant budrunde og fikk hele settet for under 300nok sammenlagt.

Skal ikke si det med 100% sikkerhet, men mener på at 12mm 12kant XZN passet på JDM toppen på 20v motoren.
 #405303  av drivedeep9

jaja.. her kommer litt bilder!

Bilde

Bilde
brune er vel kjølevannet, det ser stort sett rustet ut fra radiator helt fram til toppen har en mistanke om det er noe sykt trykk ett sted som går mot slangene mellom radiator og blokk..

Bilde
mere gugge...
Bilde
med toppakninga fortsatt på, antydning til sprekk mellom syl 2 og 3?
Bilde

Bilde
fra venstre - sylinder 4,3,2,1 (sylinder 1 hadde 12i komp, sylinder 2 hadde 8 i komp. sylinder 3 hadde 9,5 sylinder 4 hadde 10 .må dobbeltsjekke) 10 bar var da minimumsnivået på kompresjonen ifølge toyota.
plugg til sylinder 2 hadde også olje på seg og svarte avleiringer, resten av pluggene var ganske gråe...

har også sprayet bremserens i kammeret til ventilene, kunne ikke registrere at det lakk gjennom ut til ventilene

det var alt jeg rakk ikveld, så er det å prøve å finne ut av hva jeg skal gjøre imorgen..
 #405313  av drivedeep9

hittil funnet lekkasje i eksosventil, syl1 + syl2

---

jeg får det ikke til å stemme at dette skal kunne forårsake at motoren greier å brenne så mye som 2-3 liter på 2 dager... noen innspill? :lol:
 #405328  av Mr_Storbrua

Stempelringer?
 #405351  av drivedeep9

lurer på stempelringer også, men vurderer nå å bytte ventiltetninger og noen av ventilene på syl 2 + 3..
satse på at det går greit...
:?
 #405390  av Dotsetsveen

drivedeep9 skrev: Bilde
med toppakninga fortsatt på, antydning til sprekk mellom syl 2 og 3?
Du bør absolutt få spylt ut gugga fra kjølevannet før du monterer sammen igjen. Gammel radiatortett gir dårlig gjennomstrømning i kjølesystemet og varm motor om sommeren :P
 #405392  av drivedeep9

hyggelig med alle tilbakemeldingene hittil!! 8)

absolutt planen å spyle ut!!!

nå går jeg bare å funderer på hvorvidt jeg gidder/orker å ta bunnpanna ut for å grave meg fram til å få ut stempelringene....

og så driver jeg å vurderer å kjøpe en rimelig ombygd topp fra USA,
men da må jeg også finne ut om motoren har EGR,
noen som veit?

http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1997_T ... 708.2.html ser litt gjennom for å prøve å forstå men det står ikke i klartekst, ser ut som det er tilkoblet ett slags system bimetal vacuum switch er visstnok vanlig i EGR oppsett... innspill?

Dette går nok veien til slutt!
litt banning og noen pils og noen uker haha
 #406447  av Dotsetsveen

drivedeep9 skrev:hyggelig med alle tilbakemeldingene hittil!! 8)

absolutt planen å spyle ut!!!

nå går jeg bare å funderer på hvorvidt jeg gidder/orker å ta bunnpanna ut for å grave meg fram til å få ut stempelringene....

og så driver jeg å vurderer å kjøpe en rimelig ombygd topp fra USA,
men da må jeg også finne ut om motoren har EGR,
noen som veit?

http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1997_T ... 708.2.html ser litt gjennom for å prøve å forstå men det står ikke i klartekst, ser ut som det er tilkoblet ett slags system bimetal vacuum switch er visstnok vanlig i EGR oppsett... innspill?

Dette går nok veien til slutt!
litt banning og noen pils og noen uker haha
EGR står vel for "exhaust gas recirculation". Så med mindre det går noe rør fra eksos-manifolden til innsugssiden så er vel dette å utelukke ;)
 #406467  av Drafter

ArildM skrev:Fant et komplett sett med XZN, torx og masse andre kjekke verktøy på Ebay. Vant budrunde og fikk hele settet for under 300nok sammenlagt.

Skal ikke si det med 100% sikkerhet, men mener på at 12mm 12kant XZN passet på JDM toppen på 20v motoren.
kommer vel annpå om han mener utvendig eller invendig pipe`

dobbel
http://buy1.snapon.com/catalog/item.asp ... ir=catalog

trippel xzn
http://buy1.snapon.com/catalog/item.asp ... ir=catalog

Ser du forskjellen på dobbel og xzn nå?
 #406739  av drivedeep9

det er visst ikke noe egr system på disse, gjaldt bare california reg. biler.
dyser i innsuget også...

står fast på en runda umbraco bolt som ikke vil ut... faen heller.
må ha nye borr også...

nesten fått av andre delen av bunnpanna, så hele greia har gått litt i stå med dissa temperaturene som er om dagen og sykt mye jobbing.. jaja :?