TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hvilke stempler 3sgte?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #405855  av 3rlend
 
heihei!

tenkte jeg kunne like greit bytte stemplene nå som jeg skal bytte lagrene.
motoren har forsåvidt rullet snart 200000km så ringene er sikkert slitne :P

såe.........

hvilket merke skal jeg velge?
står mellom disse 3:
wiseco, cp eller je?

blir standard boring.
 #405858  av Mr_Storbrua
 
Har ikke loft noen stempler da? Bor ikke han i trondheim? Kan sikkert få de billigere.. Husker ikke merket..
 #405860  av Haugrud
 
loft har JE...jeg har CP og de funker hvertfall flott :)
 #405866  av Mr_Storbrua
 
Ja, det spørs nok om ikke du har rett der drafter :)
 #405874  av 3rlend
 
hmm.. virker ganske likegyldig hva jeg ender opp med da :P

sant. jeg gidder rett å slett ikke å sende blokka til boring, de få ekstra cc får jeg kompensere med mer ladetrykk :P
 #405886  av lasse
 
3rlend skrev:hmm.. virker ganske likegyldig hva jeg ender opp med da :P

sant. jeg gidder rett å slett ikke å sende blokka til boring, de få ekstra cc får jeg kompensere med mer ladetrykk :P

Er jo ikke for å få ekstra cc man borer da, om det var vitsen hadde det ikke hjulpet stort med 0,5-1mm ihvertfall.
Tanken bak borring er å få sylinderveggene rette og fine igjen uten slitasje. Når en motor har gått 150-200.000 så sier det seg selv at ting blir litt slitt, kanskje ikke så mye om man har kjørt riktig og vært nøye med oljeskift o.l, men nok til at det ikke er helt 100%.
Skulle jeg gjort jobben hadde jeg tatt meg bryet med å få borret, er jo ikke så kult om ting begynner å skjære seg etter noen med igjen, skjørtebank er ikkeno gøy det heller...
Og når man trimmer er jo alltid marginene mindre på om ting kan gå skeis.

Ta av toppen og kjenn etter om det er noe slitekant ihvertfall før du bestiller stempler da, og mål sylinderene, kan jo hende en eier bakover i tid har borret opp allerede...
 #405898  av 3rlend
 
lasse skrev:
3rlend skrev:hmm.. virker ganske likegyldig hva jeg ender opp med da :P

sant. jeg gidder rett å slett ikke å sende blokka til boring, de få ekstra cc får jeg kompensere med mer ladetrykk :P

Er jo ikke for å få ekstra cc man borer da, om det var vitsen hadde det ikke hjulpet stort med 0,5-1mm ihvertfall.
Tanken bak borring er å få sylinderveggene rette og fine igjen uten slitasje. Når en motor har gått 150-200.000 så sier det seg selv at ting blir litt slitt, kanskje ikke så mye om man har kjørt riktig og vært nøye med oljeskift o.l, men nok til at det ikke er helt 100%.
Skulle jeg gjort jobben hadde jeg tatt meg bryet med å få borret, er jo ikke så kult om ting begynner å skjære seg etter noen med igjen, skjørtebank er ikkeno gøy det heller...
Og når man trimmer er jo alltid marginene mindre på om ting kan gå skeis.

Ta av toppen og kjenn etter om det er noe slitekant ihvertfall før du bestiller stempler da, og mål sylinderene, kan jo hende en eier bakover i tid har borret opp allerede...

Joo :P
men jeg gidder ikke å borre om det ikke er nødvending om dere skjønner.
hele bilen har kostet meg nok penger allerede :P
Men å borre bare for å borre er totalt bortkastet synes jeg :P
 #405908  av sleeper
 
Hva er egentlig grunnen til at du skal bytte de?
Bruker den olje? ( sikker på at det ikek er ventil tettninger isåfall? )
Skal du ha mer effekt en de orginale tåler?


Skal du bytte de så er en honing MINIMUM av hva du må gjøre skal det være noe vits.. men da burde du kontrollmåle at det ikke er så mye slitasje at borringa ikek kommer veldig mye over spec. ( cylindrene dine er ikke 100% runde lenger siden den har gått så mye som den har. )
 #405909  av 3rlend
 
sleeper skrev:Hva er egentlig grunnen til at du skal bytte de?
Bruker den olje? ( sikker på at det ikek er ventil tettninger isåfall? )
Skal du ha mer effekt en de orginale tåler?


Skal du bytte de så er en honing MINIMUM av hva du må gjøre skal det være noe vits.. men da burde du kontrollmåle at det ikke er så mye slitasje at borringa ikek kommer veldig mye over spec. ( cylindrene dine er ikke 100% runde lenger siden den har gått så mye som den har. )
Grunnen er for at jeg sikter på ish.. 370-400 motorhk.
honing skal jeg selvfølgelig gjøre :P
og målinger opp og ned å hit å dit vil bli gjort :P
hvis det viser seg at det må borres sparer jeg heller de pengene å anskaffer 5s motor.
 #405910  av sleeper
 
Med et godt map så kan du klare den effekten på orginal stempel...( og velger du og kjøre e85 så er det veldig lett og ha det holdbart. )
 #405916  av FireWalk
 
Ser det er enkelte som er missfornøyd med JE. Wiseco har iallefall bunnsolid rykte!
 #405923  av 3rlend
 
FireWalk skrev:Ser det er enkelte som er missfornøyd med JE. Wiseco har iallefall bunnsolid rykte!

takk, du besvarte mitt spm :P
mener å jeg har est at wiseco har et veldig godt rykte!
 #405924  av 3rlend
 
sleeper skrev:Med et godt map så kan du klare den effekten på orginal stempel...( og velger du og kjøre e85 så er det veldig lett og ha det holdbart. )
Kan å kan, jeg kan sikkert gå på mt. everst også, men om jeg kommer ned er en annen sak :P
neida, men er jo ingen dom ting å være mer på den sikre siden :)