TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 3rlends Mr2 Turbo! Promqueen!

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #406171  av 3rlend

Rangle skrev:For å kunne få 3s råder på 5s veiva må du dreie klaring til tykkelsen på rådene, ellers går de ikke inn.

Må nesten se hva som lønner seg og hva du er ute etter. Slipe veiva du har nå, kan ikke bruke lagrene du kjøpte, kjøpe ny 3s-veiv som mest sannsynlig kun trenger polering om du er nøye og selger er ÆRLIG ;-) eller gå for 5s-veiv..
Husker ikke helt hvordan det er å bytte til 5s-veiv, men du må vell ha andre stempler, får f.eks på RealStreetPerfomrance, gå på chat og spørr etter Trevor, syk grei kar med heftig Celica! Handler man litt fra RSP, ordner Trevor greie priser, handlet det meste fra "han".
Det er jeg klar over at det må dreies ned for å passe.
Da passer jo acl lagrene jeg har liggende, så det er positivt.

sliper jeg veiva jeg har, må jeg ha nye lager igjen.

blir nok 3s blokk med 5s veiv, 2.1 turbo blir vel pent :P
Takk! skal undersøke å høre hva han sier :D
 #406180  av Mr_Storbrua

Blir vel 2,2 med 5s veiv?
 #406185  av 3rlend

mindre borring på 3s? 86mm og 5s har 87? :P

uansett, regne stykket blir jo r*r*pi*slaglengde* 4 :P

som blir: 43*43*3.14*91*4 = 2113,333 cc :P

så sjekket jeg ats' 2.3, (88/91 B/S) som egentli bare er 2212,770cc, i min verden er dette alt for "stort avvik" til å kalles 2.3 liter :P

OM nå slaglenda på 5S veiva er 91mm? hvis ikke har jeg tapt stort nå :P
 #406187  av Mr_Storbrua

Aha.. Trodde det var samme borring på 3s og 5s jeg :)
 #406188  av donk2k

3rlend skrev:mindre borring på 3s? 86mm og 5s har 87? :P

så sjekket jeg ats' 2.3, (88/91 B/S) som egentli bare er 2212,770cc, i min verden er dette alt for "stort avvik" til å kalles 2.3 liter :P

Mulig jeg husker feil, men trodde de slipte opp til 3s råder ute av senter på 5s veiva jeg. Da kan man hente x antall millimeter mer slaglengde..
 #406189  av 3rlend

donk2k skrev:

Mulig jeg husker feil, men trodde de slipte opp til 3s råder ute av senter på 5s veiva jeg. Da kan man hente x antall millimeter mer slaglengde..
den skjønte jeg ikke helt :|
er det rådelengde du sikter til ? det har jo ikke noe å si.. avstanden mellom TDC og NDC blir jo den samme uansett, man oppnår vel bare høyere kompresjon om man skulle bruke samme stemplene?
om ikke noen lager eksentriske råder og rådelager :P
 #406192  av Audun F

3rlend skrev:
donk2k skrev:

den skjønte jeg ikke helt :|
er det rådelengde du sikter til ? det har jo ikke noe å si.. avstanden mellom TDC og NDC blir jo den samme uansett, man oppnår vel bare høyere kompresjon om man skulle bruke samme stemplene?
om ikke noen lager eksentriske råder og rådelager :P
Mener å huske jeg borret opp fra 87 til 87,5 hos Merket Motor i 5S blokka mi...

Nå skal jeg være fryktelig ærlig, og ikke ta det på PM heller... Veiva jeg har er den som satt i da motorn min tok kvelden, så den må pusses på for å få vekk eventuelle uklarheter på overflaten. Hvis Rangle har en som er "ny" er jo det sikkert en fordel... Sender deg tilbud på PM ;)
 #406196  av Offern

En eksenterslipt veiv er ganske vanlig for å øke volum, spesielt hos volvofolket. Du vil opprettholde samme kompresjon og kan bruke 3s råder og lagre. Den vil da dra med seg stemplet lengre ned, men vil beholde samme høyde som før på TDC. Dette er fordi godset du har fjernet for å få 3s rådene til å passe er ''underdelen'' av veivtappen. Jeg og mener ATS gjør dette og oppnår 2,3xx l.
 #406205  av donk2k

Offern skrev:En eksenterslipt veiv er ganske vanlig for å øke volum, spesielt hos volvofolket. Du vil opprettholde samme kompresjon og kan bruke 3s råder og lagre. Den vil da dra med seg stemplet lengre ned, men vil beholde samme høyde som før på TDC. Dette er fordi godset du har fjernet for å få 3s rådene til å passe er ''underdelen'' av veivtappen. Jeg og mener ATS gjør dette og oppnår 2,3xx l.
Endringene gjør utslag både oppe og nede.

Skal man gjøre dette må man ha stempler me pinnen plassert nærmere toppen av stemplet eller kortere råder.
Ellers vill stempla treffe ventiler og topp osv når det går opp..

Samma med 5s veiv kontra 3s veiv. Med 91mm slaglengde istedenfor 86mm vil jo stempelet flytte seg 5mm mer enn før.
Da blir det 2.5mm lenger opp og 2.5mm lenger ned. Da må man bruke stempler med ca 2.5mm mindre avstand fra toppen av stampelet til krysspinnen for at det ikke skal krasje. Eller bruker vanlig 3s stempler, men ca 2.5mm kortere råder.
 #406211  av Offern

Ja selvsagt, takk for rettelsen donk2k! :D
 #406264  av 3rlend

da har jeg kommet til enighet med meg selv.

Har en kompis som har strøken 3s veiv liggende 1km unna meg.
1500kr, blir nok å gå for det, har lager, så bestiller jeg eagle råder og wiseco stempler.

Må det borres blir det borret til første overdim.

starter med å ta ut motoren imorgen, har ryddet uteboden, skaffet motorstativ å satt inn varmeovn.

det skal bli fint :)

Edit: slaven sa: skal du bruke lang tid?
meg: kommer an på hvordan det ser ut inni der.
slaven: Du kan jo godt sette motoren på det stativet inn i stua om du vil.

HÅHÅÅHÅHÅ beste kjæresten i verden :D
 #406271  av MOTORSPORTHUSET

litt oppklaring.

rådelagere er mye tykkere på 5s så di passer ikke vis du skulle brukt di du hadde liggenede.

råder er like lange men ikke like da.

stempler har kryssbolten 2.5 mm høyere i stemplet
stempelet er og lavere for og okka ta i 5s veiva.

og slipe om veiv til enda lengre slag koster ca 5-7t kr.
mye dyrere en vanlig sliping.
i tilleg må veiva herdes etterpå.
og du kan maks få sliper du eks om til 2.5mm lengre slag så får du 6mm tynnere veiv.

og slag over 90mm med masse gamp og turtall får ting til og løsne veldig for på en 4 syl motor..

ikke og anbefale.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 64