TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lite problem Girkasse MK2 gti

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #405693  av 3rlend

Awesome:D
Har vært en uke i egypt på kjæreste tur :D :roll:
Har kostet en formue!!

Men nok ot.

Se på finn. Gul 93mod selges med delebil.

Men fyren må ha røyka et sett stramme sokker. Skulle ha 2000 for polyforinger.
Men skader ikke å høre :)
 #406749  av FT86

har hørt litt på toyota om dette og de mener at jeg må ha ut hele j*vla motoren for å få ut kassa? håper ikke at dette stemmer -_-
 #406757  av FT86

DanielJ skrev:Stemmer 8)
fml
 #406759  av DanielJ

Har vært med på å ta ut motor og girkasse på SW20 3sge. Er ikke så ille som du tror! Men abselutt en fordel med bukk og sleppe motoren ned på paller eller noe :)
 #406825  av 3rlend

det er fort gjort :) men som daniel sier, så er det absolutt et pluss med løftebukk.
 #406836  av Ocean Walley

Må ikke ut med motor for å ta ut kassa nei.. Helt likt som å på hvilken som helst normal bil med tverrstilt motor.
Ta av den lille biten ved motorluke for å få større hull/rom å skru i.
Ta av luftfilterboks og alle slanger inn til innsug.
Ta ut starter.
Tøm girkassa for olje.
Ta ut drivakslinger begge sider (lettest å skru av hele navet med akslinger. Det tar 10 min).
Ta av alt av ledninger.
Ta av giroverføring.
Når du har kommet så langt, så har du god plass til å skru av det som jeg ikke kommer på i farta, men som du ser skal av også deler du girkassa fra motor. Husk å støtt opp motor siden de fleste motor-/girfestene til chassis er på girkassa.

Det tar fort fra noen til mange timer hvis du er uerfaren og boltene ikke har vært løsnet på mange år.
 #406841  av FT86

Ocean Walley skrev:Må ikke ut med motor for å ta ut kassa nei.. Helt likt som å på hvilken som helst normal bil med tverrstilt motor.
Ta av den lille biten ved motorluke for å få større hull/rom å skru i.
Ta av luftfilterboks og alle slanger inn til innsug.
Ta ut starter.
Tøm girkassa for olje.
Ta ut drivakslinger begge sider (lettest å skru av hele navet med akslinger. Det tar 10 min).
Ta av alt av ledninger.
Ta av giroverføring.
Når du har kommet så langt, så har du god plass til å skru av det som jeg ikke kommer på i farta, men som du ser skal av også deler du girkassa fra motor. Husk å støtt opp motor siden de fleste motor-/girfestene til chassis er på girkassa.

Det tar fort fra noen til mange timer hvis du er uerfaren og boltene ikke har vært løsnet på mange år.
takk :D :D det som er at jeg har vært med på disse tingene før, vet ikke om jeg tør alene. har ikke bukk heller. ingen her som bor i nærheten a?
 #406929  av 3rlend

du kommer ikke langt iverden uten å satse :P
du greier det der fint selv, men ha en kompis ilamme deg ivertfall :P
 #406962  av Ocean Walley

Riktig, knus på!
Du trenger ikke bukk. Bruk støttebukker.
Og et tips er å sette tilbake bolter i de hullene de skal være i når du har skrudd av forskjellig deler. Da husker du lettere hvor de skal være når du skal montere. Legg alle deler systematisk og ryddig. Ledninger er som oftest bare et alternativ, de sier seg selv, men der kan du skrive på maskeringsteip og feste på hver ledning, så du vet hvor de skal. Da kan du bøye de bort så de ikke er i veien og samtidig vite hvor de skal sitte etterpå.
Du kan også ta bilder av hvor delene skal sitte, så du ikke står med en brakett du ikke har peilig på hvor skal være.
Bruk god tid, så klarer du det nok selv skal du se!