TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Du fÃ¥r automatisk 2 mnd utsettelse pÃ¥ eu kontroll i Ã¥r.

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #406952  av celicat23

Som tittelen sier: du får automatisk 2 mnd ekstra til å få bilen din eu godkjent i år pga det nye systemet med at de ikke sender ut varsel. Jeg søkte om utsettelse på 1 mnd for bmw'n (skal egentlig godkjennes i mars, og beibi'n min skal ikke ut i salt og søle) og fikk dette til svar pr post:

"Vi viser til [...] hvor De søker om utsettelse av den priodiske kjøretøykontrollen for ovennevnte kjøretøy.

Vi kan informere om at hvis ikke kjøretøyet blir godkjent innen mars, vil de motta et påminnelsesbrev hvor fristen automatisk blir forlenget til ut mai. I en overgangsperiode nå er fristen forlenget med to måneder da vi ikke sender ut varselbrev i forkant av visningsmåneden. Dette anser vi som god nok tid til å få kontrollert og godkjent kjøretøyet. En utsettelse utover dette ønsker vi derfor ikke å innvilge.

Trafikant og kjøretøyavdelingen område Glåmdal og Romerike"

Om dette gjelder hele Norge, eller utvalgte områder, kan jeg ikke svare på. Dette er nå i det minste svaret jeg fikk på min søknad, noe jeg er veldig fornøyd med. Da slipper jeg noe stress, å kan vente til veiene er fine og tørre før bilen kjøres til EU kontroll + stor service. Nice.
 #406956  av Teamany

Dette trur eg er blitt standard over heile landet.Fikk beskjed på dette av NAF da eg sku godkjenne Audi`en, men som flink hobymekaniker så eg er så klarte eg å blir ferdig til 31 jan når som var opprinnelige fristen. Spør du ikkje så får du heller ikkje vite:)

Men sia det er ein overgangsperiode forteller de vel heller ikkje når de slutter med denne 2 mnd`ern. But but, godt å tenke på at bil`n ikkje skal sjekkast av nokke instans på 2 år:)
 #406957  av ArildM

Var samme regla når jeg godkjente Mr2en sist gang (altså snart 2 år siden), og har vært sånn siden de sluttet å sende ut brev :) Hvor lenge det fortsetter er vel vanskelig å si.
 #406960  av celicat23

Jeg måtte i vert fall sjekke, for jeg fikk stort sett bare høre "drit i å søk om det, går fint å bare ta det i april". Men så litt for meg en teknisk kontroll 500m fra verkstedet og klipping av skilt grunnet manglende EU, så måtte være sikker :) Herrigud som jeg gleder meg til å få på sommerdekk, coilovere, og høre den lave dype herlige rumlinga fra 6'ern!!
 #407001  av ArildM

Går mot vår sakte men sikkert dag for dag nå, håhååå det skal bli så hærlig å få satt på sommerhjulene.

Håper sommeren innebærer 20v med åpne ITB'er 8)
 #407004  av EXS

så du er ikke bare mazda mann nå altså :P

men gode nyheter dette med godkjenning, min skal inn innen februar... men da trenger jeg ikke stresse akkurat nå, lider av akutt lathet for tiden :lol:
 #407115  av FireWalk

Dette hjalp ikke meg i desember.. Fikk Brev om at opelen skulle vært til kontroll og måtte kontrolleres innen ny frist som var 31 desember.. Passet jo bra når jeg akkurat har kjøpt bolig og atpåtil brukt opp det jeg hadde igjen av kontanter på julegaver.. Men tok bilen på kontroll og fikk vite at joda, begge bærebruer forran måtte byttes, div foringer, indre og ytre styrestag, samt hele håndbrekk mekanismen måtte byttes. Var max uheldig og traff på en opel veteran som hadde akkurat samme bilen selv og visste nøyaktig hva han skulle se etter.... Så fikk en smørbrødliste med deler til rundt 10.000 kr som da atpåtil måtte byttes innen 31 desember. Jeg hadde kontrollen ca en uke før jul. Tok ca en uke før delene kom. Dvs jeg måtte bruke romjula på å skru bil.. Lite fristende!

Demed reiste jeg til statens vegvesen og ba om utsettelse. Forklarte at jeg for det første ikke hadde 10.000 kr til deler nå midt oppi jula, og at det ville ta minst en uke å få delene, kanskje mer. Samt at det ikke var sikkert jeg rakk å få bytta alt på den tiden jeg hadde...

Men neida! det var ikke snakk om å få noe utsettelse! Pga saksbehandlingstiden deres var lenger enn fristen for godkjennelse.... De anbefalte meg å avskilte bilen. En bil jeg er helt avhengig av til og fra jobb.

Greit nok at jeg burde ha passet på å få med meg dette med at de ikke lenger sender ut brev, men hallo!? Når de legger om systemet på den måten der så må de da kunne vise litt velvilje, og ikke bare sitte der og sitere paragrafer og være vanskelig slik som de alltid er! Jeg fikk jo et kjempeproblem pga det der.. Og måtte atpåtil bruke jula på å skru bil. Så takk for den.....

Det har vel vært flere lignende tilfeller tydeligvis, siden de nå har bestemt seg for å forlenge utsettelse automatisk.