TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• N.A. trimming og E85.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #407342  av Zepticon

Så, driver å planlegger litt mtp å dra mest mulig NA power ut av V6er min. Har allerede 288/274 kammer på tur fra Canada.
11,5: comp smidde stempler og råder er hyllevare, men jeg lurer på om jeg burde få laget noen custom med høyere comp.

Jeg har ingen erfaring med E85, så jeg lurte på om det var noen som kunne gi meg noen tips.

Det jeg veit så langt er:
- Lavere temperatur på forbrenningen
- Høyere oktan i forhold til 95 og 98 E5
- Lavere stoisk verdi, så AF ratio må bli på rundt 9,7:1
- Krever litt ombyging for at systemet skal tåle den.
- Vanskelig å få start på i lave temperaturer.

MÃ¥lene mine:
- Så mye som mulig effekt ut av mine 2,5 liter uten å sette på vifte.
- Kjøre med Megasquirt 3X.
- Bilen bygges for å tåle N2O, skal kjøres på bane.
- Skal ellers bare brukes på sommeren.

Har det noe for seg å bygge for E85? Hvor mye kan jeg da evt gå opp i kompressjon?
Er det mye å hente på tenningen iom at det er høyere oktan?

Eller burde jeg bare går for vanlig 98 og 11,5:1 komp?
 #407349  av David

det er helt klart effekt å hente på å bruke E85, men kun dersom du bygger motorn til dette, og da blir det vanskelig å gå tilbake til vanlig bensin

du må over 14:1 i komp før det er noe vits
selv har jeg en 4age blacktop med 15:1 i CR.

på en vanlig personbil hadde jeg holdt meg til vanlig bensin siden det vil bli et problem å få start på bilen når det er kaldt
 #407376  av 2r-e-rik

du kan legge til en negativ ting til.
det er vanskelig å høre tennings bank når du mapper e85.
 #407401  av Zepticon

David skrev:det er helt klart effekt å hente på å bruke E85, men kun dersom du bygger motorn til dette, og da blir det vanskelig å gå tilbake til vanlig bensin

du må over 14:1 i komp før det er noe vits
selv har jeg en 4age blacktop med 15:1 i CR.

på en vanlig personbil hadde jeg holdt meg til vanlig bensin siden det vil bli et problem å få start på bilen når det er kaldt
Ouch. Dersom jeg må over 14 i komp så er ikke motoren non-interference lengre regner jeg med? Samt at jeg sikkert må Ta avstøpning av forbrenningskammeret for å få laget stemplene? Fikk du dine laget på bestilling eller var det hyllevare?

Spørs om det da ikke er like greit å bare gå for 11.5:1 siden det er bare å klikke på "kjøp" :D
 #407408  av ArildM

15:1 i kom på en blacktop David? Må bli en ganske heftig effekt på en NA motor det? Sikkert høvelig mye turtal også?
 #407416  av Zepticon

ArildM skrev:15:1 i kom på en blacktop David? Må bli en ganske heftig effekt på en NA motor det? Sikkert høvelig mye turtal også?
Nja, turtallet betemmes vell av vekten på stempel veiv og råder, samt vekten på ventilene.
Så er det om oljepumpen klarer å holde følge. Smidde stempler og råder vil jo potensielt være lettere enn tilsvarende styrke i støypjern, og derfor kan man nå høyere turtall, men det er litt mer enn bare det så må til afaik.
 #407443  av ArildM

Joda. Selvfølgelig :)
 #407477  av David

maks effekten er ca det samma som med racefuel, men det er jo ikke et ukjent fenomen at du får bedre bånn og mellomregister med E85

hvor lenge om gangen er du i turtallsregisteret akkurat der du har maks effekten din? et brøkdel av et sekund hver gang du tømmer et gir...

at det er vanskelig å høre tenningsbank trenger ikke være et problem om personen som bremser dette er litt konservativ, man vil jo at ting skal holde lengst mulig

man må nok være litt mer kresen enn å velge hyllevare om man skal bygge noe slikt

hvor mye turtall man må ha er det primært kamakslene som bestemmer, samt dreving på girkasse så man ikke detter ut av arbeidsregisteret hver gang man putter et nytt gir
hvor mye turtall ting tåler er en annen sak...