TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 3 Turboer - Hvordan fungerer dette?

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #408760  av ArildM
 
Artikkelen her nevner at både BMW og Porche har 3 turboer på noen av sine motorer nå:

http://www.tv2.no/underholdning/broom/p ... 95955.html

Er det da slik at 2 og 2 sylindre har hver sin turbo? Hva er i så fall fordelen med dette? Mindre turboer med kjappere spool? Evt er det noe ala TwinTurbo systemene brukt tidligere, bare at det er en liten, mellom og en stor turbo? Mulig jeg er dum men, man blir klok av å spørre 8)
 #408769  av 2r-e-rik
 
det er vel bare baksiden av den nye trenden med downsizing av motorer. mindre kubikk mer effektiv innsprøytning og et forsøk på overladning med mest mulig respons.. det er tydeligvis dette som er fremtida.
bensinmotorer med diesel teknologi er jo en kjempe hit siden det utvikler mer effekt og mindre forbruk og utslipp for den som bryr seg om det..

det er vel en grunn til at 2jz motoren kom med twin turbo.. å det er vel fordi ingen bruker di ekstra hestene singel turboen gir rett ved turtallsperra..
 #408800  av Zepticon
 
inzane2012 skrev:jeg føler det ligger ett meme i lufta på dette emnet her :P
I heard you like turbos?

i see your meme and rais you a
Bilde
 #408902  av chris
 
".. two small ones and a larger turbo. The lower inertia of the smaller turbos is used to deliver "razor-sharp responses" according to BMW, while the larger one is tuned for maximum pressure when you really feel like opening the taps."
 #408905  av ArildM
 
Takk for et korrekt svar på mitt spørsmål Chris :)