TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Justerbare coilover spørsmÃ¥l

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #408951  av DanielJ
 
Er desperat etter å få senka bilen nå.. Er ALT for høy! Så da er spørsmålet, har noe erfaring med TA Technix colovers til SW20 eller generelt? Disse er jo veldig billig og i tillegg tüv godkjendt, så jeg er redd for at det kan være veldig dårlig kvalitet? Koster ca. 3800kr med frakthttp://www.ebay.com/itm/TA-Technix-Gewindefaha ... 572wt_1202
 #408975  av ArildM
 
Spent på hvordan et slikt sett ser ut etter et par sesonger med salt :wink:
 #408994  av TM custom
 
så på de selv så jeg søkte litt rundt på de og de skal vist være ganske bra kvalitet men de har ikke stivhets justering og det er mange som klager på at de er for myke. så de er sikkert bra vis du bare bruker bilen på veien men for meg som skal ha det til banebruk så blir de for myke
 #409004  av DanielJ
 
Ahh da er de bare å glemme! Skal på bane selv med bilen.. Har tenkt å senke den MYE og da er det greit å kunne justere stivheten! :wink:
 #409039  av TM custom
 
Du kan jo se på megan racing coilovers. Vet ikke hvordan kvaliteten er men de har høyde, stivhet og camber justering også er de i samme prisklasse som ta technix sine. Fant ikke noe særlig negativ omtale om de så det blir nok de jeg kommer til og kjøpe :D
 #409040  av DanielJ
 
Skal ha et sett som er tüv papirer med. Skal ha det godkjendt da jeg ikke orker å ha noe problem med vegveseb eller politi. Så hvilke justerbare coilovers har tüv papirer? Jeg vet om KW, K-sport, H&R, TA technix :) Finnes det fler?
 #409081  av Ocean Walley
 
Hvis jeg var deg, ville jeg kjøpt et sett som var forholdsvis mykt og heller satset på tykkere stabstag og hardere foringer. Det er ikke demperene som skal hindre krening. Du vil angre hvis du kjøper et stivt dempersett siden du skal bruke bilen 98% på vei og 2 % på bane. Jeg har et knallstivt Øhlinssett på min turbobil og med dette er nesten vondt å treffe en hump du ikke ser og treffer hard. KW variant 3 er en sikker vinner, men det koster deretter og da..
 #409094  av sindrejl
 
H&R Coilovers til SW20 var ganske dyre, kommer seg på 14300,- for alle fire monotubes

senking FA fra 20 mm, senking FA til 60 mm, senking BA fra 20 mm, senking BA til 50 mm

TÜV godkjente og av høyeste kvalitet

for gudsskyld, ikke kjøp billig-ræl. Du vil hate dem. Enten spretter de, eller er for myke, eller tåler ikke et halvt år engang. Det er en grunn til at dem er billig ..
 #409095  av sindrejl
 
Ocean Walley skrev:Det er ikke demperene som skal hindre krening
:?: :?:
utdyp det er du snill? Mener du at en god kombinasjon dempere og fjøre (coilovers) IKKE hindrer krenging, og at polyurethane foringer ikke gjør at bilen blir vond som F å treffe humper med? (som du nettopp påpekte at stive coilovers tydeligvis gjør)
 #409104  av lasse
 
Stabstag er vel det som i bunn og grunn skal hindre krengning, men stive fjærer/faste dempere gjør også det. Gjelder å finne noe som passer fint sammen.
Går du for justerbart så gjør som sindrejl sier, kjøp noe skikkelig, billige dempere er billige av en grunn.
Kw og h&r er skikkelige saker. Men husk at med justerbart så må du ofre plass til brede framfelger.
Pass også på at du ikke senker for mye, hjulgeometrien på mk2 takler ikke ekstremsenk, da blir camberen ekstrem og kan gå over på positiv camber når du presser hardt i svinger, må evt ha avstandsstykker mellom bærekulene og navene.
Kjører med h&r fjærer, gule koni, st suspension stabstag og polyforinger på min, synes det funker veldig bra på både bane og vei ( stabstagene er VELDIG stive, hjulløft ved veldig ujevn vei er ikke uvanlig for meg, diffsperre er er kjekt å ha så man ikke blir stående med ett hjul i lufta og spinne :wink: )
 #409107  av DanielJ
 
Da sparer jeg bare til KW V3 som jeg hadde tenkt fra første stund :) Takk for mye bra svar!
 #409108  av Ocean Walley
 
sindrejl skrev:
Ocean Walley skrev:Det er ikke demperene som skal hindre krening
:?: :?:
utdyp det er du snill? Mener du at en god kombinasjon dempere og fjøre (coilovers) IKKE hindrer krenging, og at polyurethane foringer ikke gjør at bilen blir vond som F å treffe humper med? (som du nettopp påpekte at stive coilovers tydeligvis gjør)
Selvfølgelig vil bilen krenge mindre med stivere dempere og fjærer. Men det er ikke hovedoppgaven deres. Fjærer skal holde opp bilen og gi etter når demperene tar opp støt og ujevnheter. Velger du å ha for harde fjærer og hard kompresjon på demperen fordi du syns bilen er myk i svinger, vil du få feil effekt på humper. Som Lasse sier, gjelder det å finne en god balanse. Dette må testes etter egen kjøremetode. Foringer vil ikke hindre krenging, men du får en mye bedre følelse i bilen siden hardere foringer ikke gir etter like mye. Stive dempere og fjærer gjør bilen vond da du kan sammenligne mer som å kjøre uten demping. Siden bilen skal gå mest på vanlig vei, så vil jeg anbefale myke fjærer og demperoppsett og stivt stabstag. Stabstaget vil ikke gjøre bilen vond i den forstand i humper, men hindre krening og gjør at bilen føles stivere. Jeg håper det ble passe forståelig ;)
 #409109  av celicat23
 
Godt valg. Har kjørt med både h&r og kw coilovere (og har kw liggende til bmw'n som skal monteres snart) og vært fornøyd hver gang. Far prøvde noen FK-automotive coilovere... Ikke så fornøyd. Gikk vel 1 eller 2 vintre før de så ut som sånne skipsvrak som har ligget på bunn av havet siden krigen (ergo: var ikke justerbare lengre) og var 2 eller 3 året så knakk ene fjæra :roll: Første og siste gang det ble kjøpt.